hoe een goede diagnose stellen zonder veel instrumenten te gebruiken
enkel voltmeter
batterij loopt op een dag af
nieuwe batterij
alternator geeft 14.2v
geen handschoenkastlampje en geen kofferlamp
originele radio
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gelijk richtveld ... v/d dynamo je zult toch echt een ampere meter (tang is het beste) moeten hebben om een goede diagnose te stellen
meschien handig wat extra info ?
zit er een trekhaak onder 1x mee gemaakt dat de mist lamp schakelaar bleef hangen en hier door de accu leeg trok
Eerst zoals je zelf zei, batterij en alternator nazien.
Pas dan testen of er geen verborgen verbruikers zijn, dat kan gaan van een lamp tot bv. een relais die blijft aan liggen of eender wat. Dit test je met een amperemeter, deze zet je tussen de -pool van de batterij en de batterijklem zelf, alle verbruikers moeten uitgeschakeld zijn! (5 minuten wachten tot alle timerfuncties zijn opgeheven) Dit mag maximaal 30 milli-ampere zijn. Indien het meer is moet je terwijl je naar de amperemeter kijkt zekeringen gaan uittrekken, de zekering die je uittrekt waar het naar een normale waarde zakt, in dit circuit moet je verder zoeken... Groeten.
ipv een ampere meter kun je ook een lamp van 12 V in serie zetten met de + kabel (tussen kabel en accu -pool) Stroomafname zorgt ervoor dat de lamp aangaat. En dan zekeringen trekken tot het licht dooft, in die groep zit dan het probleem. Maar kan ook de dynamo zijn, bij met de hand draaien zou het licht moeten varieren. PS niet teveel stroom trekken want dan gaat de lamp eraan dus niet starten ;-)
hoe kan je nou teveel stroom trekken met een 12v lamp ertussen? de lamp is zijn eigen stroombeperker...
@ Steven, heb je gelijk in, de spanning kan je nekken; de stroom niet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar