hallo kan iemand mij vertellen hoe ik de basisstand van me gasklep opnieuw in kan leren met vag.com.
ik heb het al met de instructies van ross tech geprobeerd maar als ik die groepen gebruik krijg ik alleen maar een error.
mvg stuart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je komt wel gewoon normaal in adres 01 Engine?
Voor verdere info zie hier onder:
Gasklephuis inleren (calibreren) (Throttle Body Alignment).
Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loop de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat de volgende handelingen zijn gedaan.
* De accu is afgekoppeld en is weer aangesloten
* De ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd
* Het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd
* Het Gaspedaal is er uit ge weest en is weer geïnstalleerd
Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep. VW / Audi van 1996-99 hebben een gemotoriseerde gasklep met een mechanische kabel en VW / Audi van 2000 en nieuwer hebben DBW. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en let op: TDI's hebben geen Gasklephuis.
Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan:
* Er mogen geen foutcodes aanwezig zijn in de Engine Controller
* De spanning van de accu moet minimaal 11.5 Volt zijn
* Het gaspedaal moet in stand 'stationair' staan (dus: blijf van dat gaspedaal af)
* Het Gasklephuis mag niet vuil zijn
* De koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95 °C zijn
Gasklephuis met mechanische kabel
(Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV).
* Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
* Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
* [Select]
* [01 - Engine]
* [Measuring Blocks - 08]
* Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
* [Go!]
* [Switch to basic settings]
o In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
* Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KW-1281 gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol 'KW-1281' communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeelden van KW-1281 engine controllers zijn: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T).
*
* Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
* Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
* [Select]
* [01 - Engine]
* [Measuring Blocks - 08]
* Ga naar groep 060
* [Go!]
* [Switch to basic settings]
o In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
* Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI)
*
* Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
* Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
* [Select]
* [01 - Engine]
* [Basic Settings - 04]
* Ga naar Group 060
* [Go!]
o Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
* Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
o Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
* Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
o Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
* Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
Met dank aan Gerrit Speek !!!
hey vagfreak dank voor je antwoord. maar helaas had ik de site van gerrit speek ook al doorgespit.
maarja ik kom idd wel gewoon in adres 01
ik kan daar fouten uitlezen en clearen
maar group 060 wordt niet herkend. en group 098 ook niet
ik heb een seat ibiza 1.6 clx met een abu motor. misschien dat dit helpt.
gr. stuart
15 jaar
In 1994 waren er nog geen electronisch gasklephuizen.
Je kunt wel bij deze de stationair regelaar calibreren, ik dacht via kanaal 0.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar