Hallo,
Ik heb een diagnose interface gekocht, maar deze werkt niet zoals ik het zou willen. Het gaat om de elmscan 5 USB en het programma dat ik daarbij gebruik is ScanXL. Ik heb gisteren geprobeerd om mijn Fiat Doblo (2002) uit te lezen. Ik kon verbinding maken met de ECU. Maar als ik de motor start en de live data bekijk, krijg ik onjuiste waarden. Zo zou het stationair toerental 214 tr/min zijn. Ook de snelheid klopt niet, deze is bij de minste beweging 255 km/h.
Vandaag probeerde ik het met een Opel Vivaro (2004). Maar hier kan ik zelfs geen live data zien. Ligt dit aan het voertuig, de interface, of aan de software en drivers op de laptop? (Ik heb windows vista op mijn laptop.)
Op het internet kan je ook verschillende software downloaden die zou werken met de elmscan 5. Maar van al deze programma's werkt er geen enkel.
Wie heeft er nog ervaring met deze interface?
Alvast bedankt. En hopelijk kan dit probleem opgelost worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jouw Opel Vivaro is een bestelwagen (officiele term commercieel voertuig) en die hebben nog 3 jaar uitstel voordat ze aan EOBD moeten voldoen.
Gezien je andere vraag is dit een diesel en die hoeft pas in 2007 aan EOBD te voldoen.
De Fiat Doblo is dat ook een diesel? Dan klopt het dat je rare waardes krijgt. Heb ik al vaker gezien.
Ook dat voertuig is dan niet EOBD plichtig (diesels pas vanaf 2004) en dus werkt er gewoon niets.
Bedankt voor de reactie oldford. De Fiat Doblo is inderdaad ook een Diesel.
Volgende keer bij een vraag over EOBD wel even melden of het om een benzine, diesel of b.v. een bi-fuel gaat. De invoeringsdatum hangt hier vanaf.
Met betrekking tot de Vivaro: ben je er zeker van dat de motor reageert? Of krijg je antwoorden van de automatische bak en niet van de motor?
Hallo, wij denken er aan om ook zo'n diagnose interface te kopen met verloop stekkers, je kunt die zo gezegd bij kopen
MKO1
Mercedes Benz OBD 2 naar OBD 1 kab
OKO1
Opel OBD 2 naar OBD 1 kabel
Zou dat niet werken voor oudere auto's
groetjes kiki
15 jaar
Kiki, open de volgende keer een nieuwe vraag. Dit heeft niets te maken met wat hier gevraagd werd.
Maar goed, werkt de interface: vast wel. Kun je dan met EOBD die auto's uitlezen: NEE, totaal niet. Je hebt software nodig die de specifieke merk-protocollen gebruikt.
Voor Opel is er een erg goed programma dat bijna alles kan wat de dealer ook kan, het heet Op-com.
Sorry, zal volgende keer het proberen goed te doen, toch bedankt voor de uitleg Oldford
15 jaar
@ Oldford
Bij de vivaro kan ik blijkbaar wel foutcodes uitlezen maar verder niets. Deze vivaro heeft een manuele versnellingsbak.
Wel spijtig dat de andere software programma's niet werken. Ik krijg steeds de melding dat de interface niet gevonden wordt of niet reageert.
Welke programma's zijn dat?
Is de interface op Ebay gekocht?
Ik heb de interface bij smeetssolutions gekocht.
Op de installatie cd stonden nog enkele demoversies als; wOBD, OBD 2007, Scanmaster-ELM, ScanDAVid
En de freeware scantool.net
Met deze programma's kan ik dus helemaal niets doen.
Baudrate 38400 al geprobeerd?
Niet dat je veel meer kan doen met de genoemde programma's.
Als de auto geen support heeft voor data, dan kan geen enkel programma automatisch live data lezen.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van al deze speeltjes. Tuurlijk, ziet er allemaal gelikt uit, maar wat ze moeten doen in de basis werkt niet of niet voldoende.
En updaten doen we pas als het echt niet anders kan. De meeste van deze programma's lopen jaren achter op de specificaties.
Heb er van de week nog één getest die het wel erg bont maakte.
In live data (service 1) hebben we tegenwoordig 135 gedefinieerde pids. Diezelfde pids worden ook in Freeze Frame (service 2) gebruikt.
Het betreffende programma had support voor net 80 pids, waar de meeste concurrenten er 90 hebben. Ik moet de eerste nog zien met support voor 135 pids.
De GROTE fout was dat in service 2 er slechts support was voor 31 pids. Zelfs in 1996 (13 jaar geleden) hadden we er al meer.
Gevolg is dat waardes van breedband O2 sensoren niet getoond worden bij fouten waar ze wel bij staan.
niet dat ik het bedrijf smeetssolutions in verkeerd daglicht wil stellen maar er duiken meer en meer colega's op die bij hem
een toestel gekocht hebben , die niet tevreden zijn , de dingen werken op zich wel
maar hij schrijft verkeerde of zelf te veel info op zijn website ,
zo zegt hij van een bepaald produkt dat het dit en dit kan , wat dit dus niet kan enz ...
ikzelf heb er ook 2toestellen gekocht en helaas doen deze dingen ook hun ding totaal niet , liggen hier maar in de kast
de beloofde updates die zogezegt voorhande waren ? bestaan niet , nog dingen die ik erger ,
wil best geloven dat het nog niet allemaal werkt zoals hoord omwille van OBD vrijgave nog niet 100 is maar als je een toestel koopt dat voor vw audi dient zijn dien niet doet ,,,mmmm daar weten ze al jaren welke protocols deze werken ,
heb dan maar vag com gekocht oficieel versie , = kan al de wagen doen , nooit problemen ,
Het klopt id(ik noem maar geen namen)dat er veel word verkocht en beloofd en dat het
naderhand toch allemaal iets tegenvalt, niet werkt of geen ondersteuning word gegeven.
Er zijn veel bedrijven die een internet OBD winkeltje beginnen maar verder niet veel verstand van het spul hebben wat ze verkopen.
Je komt ook vaak dezelfde namen tegen.
Welke toestellen heb je in je kast liggen?
Oiram
ikzelf heb een OBD foutcode lezer/live date toestelletje die specifiek is voor vw audi en ondersteunt ook OBD alle wagens , alle zou moeten , niet dus zelf ni de helft van vw werkt ,
en een service reset toestel voor alle merken , , van de 25wagens nog maar helaas 5kunnen doen , hier was een update voor beloofd bij aanschaf
dat dus meer merken en meer wagens kan , maar niet dus
zelf wagens die in toestel ingeprogrameerd staan willen gewoon weg niet werken , Zelf de ooo zo makkelijke Golf 4 reset , die ik dus tot voor kort gewoon met de hand manuweel dee,
en Nu dus voortaan met de VAG COM , heel net van vw audi seat skoda en bedrijfswagens doe , zou zelf porsche , lambo en bently moeten aankunnen , want behoren ook tot vw audi groep , maar die krijg ik niet over de vloer ,mercedes en ford miss enkele modellen ? eens proberen ,
ach had beter moeten weten ma tja dan wil je service geven aan klanten voor snel met handscaner foutcodes te lezen op alle merken ,
of reset voor olie inspec.
mij mogen dingen nog zo duur of zo goedkoop zijn als ze zijn maar dan verwacht je wel dat het doet wat ze beweren ,te doen ,
en spul 2hands verkopen doe ik niet graag want anders zou ik liegen , tenzij voor eerlijk geld ,
Ik snap de teleurstelling.
De betaalbaarste oplossing is Vagcom/Opcom en een goeie EOBD lezer.
Kan je toch 2 merken heel profesioneel bedienen.
En van alle merken de motorcomputer uitlezen. (benzine van na 2000 zo'n beetje)
Service interval kan 99% handmatig heb je een resetter niet voor nodig.
En gewoon accepteren dat je sommige computers niet kunt uitlezen.
Zelfs als je de duurste tester aanschaft zal je heel veel niet kunnen uitlezen.
Kom je alleen naderhand pas achter.
Oiram
Vagcom heeft ook EOBD/OBD2 ingebouwd, krijg je 2 voor de prijs van 1. Kan alleen geen J1850 protocollen aan, maar de rest wel.
ja had het al opgemerkt in programma van vag com , ze moeten wel denk ik , zeker als ze mee willen ,
bij oficiele dealer hebben ze op hun pc ook al EOBD staan voor niet vw audi wagens ,
zal zeker eens testen wat ik kan uitlezen met vag com op anders wagens , zeker motor , maar de rest ?
De rest? Net zo veel als met elke andere generieke scanner, alleen en uitsluitend de motor en de automatische versnellingsbak.
Geen Abs, Airbag, Airco, etc., etc. Om alle andere systemen uit te lezen heb je het fabrieks specifieke protocol nodig.
VCDS is zelfs beter in EOBD/OBD2 dan al die andere duur betaalde programma's.
Er zijn er niet veel die de nieuwe functie 10 (Permanente foutcodes) ondersteunen, VCDS doet dat wel.
hmm, toevallig dat ik dit topic zie , ik wilde ook zo'n ding aanschaffen , maar als ik de verhalen zo zie dan werkt dat ding dus eigenlijk net zo goed als al die andere appraatjes , gewoon niet dus eigenlijk?
via ebay koste ze trouwens ook maar een euro of 100/150 , terwijl die hier 300 kost met usb kabel ,
wel jammer , maar begrijpelijk , als je kijkt na wat een moderne goede universele kast wel niet kost
15 jaar
a. Ebay is meestal namaak, die of niet goed dan wel helemaal niet werken.
b. Een goede universele kast kan 100-maal of zelfs wel 1000-maal zo veel als een generieke EOBD-lezer.
c. EOBD is alleen en uitsluitend voor uitlezen van motor en bak, geen Abs, airco etc.
d. Een professionele aftermarket scanner leest met merk-specifieke protocollen uit en kan meer data zien, meer foutcodes, kan actuatoren aansturen en nog veel meer.
Dan kun je wel Abs, Airco, Airbag etc. uuitlezen.
Vind je het gek dat er een prijsverschil is.
Waar het de Fiat-group auto's betreft heb ik wel een goede hint.
Voor de motor foutcode's koop je een ELM327 usb interface op EBAY voor 15 euro. Software is er in allerlei soorten en maten gratis te vinden. Het is cheap spul, maar werkt zeker wel. Ook kun je rijdens parameters loggen/ uitlezen.
Voor ABS/AIRBAG/ASR/ fouten heb je iets anders nodig. Het is een gratis OF betaalde versie van het programma Fiatecuscan. Om hiermee te werken heb ik 2 kkl vagcom kabels gekocht (1 voor ABS en 1 voor Airbag) die je om moet bouwen (simpel een paar draadjes solderen), instructie kun je vinden op het forum van fiatecuscan. Op deze manier kun je op een goedkope manier alle systemen van Fiat uitlezen.
Ik heb dit pas gedaan (tbv Lancia Y van mijn vrouw) en het werkt als een peer, dus als je hierbij hulp nodig hebt zeg 't maar.
http://cgi.ebay.nl/USB-VAG-COM-409-1-OBD...
14 jaar
[quote=oldford]a. Ebay is meestal namaak, die of niet goed dan wel helemaal niet werken.
b. Een goede universele kast kan 100-maal of zelfs wel 1000-maal zo veel als een generieke EOBD-lezer.
c. EOBD is alleen en uitsluitend voor uitlezen van motor en bak, geen Abs, airco etc.
d. Een professionele aftermarket scanner leest met merk-specifieke protocollen uit en kan meer data zien, meer foutcodes, kan actuatoren aansturen en nog veel meer.
Dan kun je wel Abs, Airco, Airbag etc. uuitlezen.
Vind je het gek dat er een prijsverschil is.[/quote]
Probleem kan gesloten worden. Oldford heeft het hierboven nog eens mooi samengevat waarom goedkopere diagnoseapparatuur soms niet doet wat het zou moeten doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar