Algemeen: Brain Bee ST6000 tester

Bouwjaar: 2005

Heeft er al iemand ervaringen met de Brain Bee ST6000 tester ?
Wij zijn op zoek naar voor ons ideale tester en zien in de vakbladen advertenties van dit apparaat.

Geplaatst door

gardejonge (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb er heel recent eentje ter beschikking,eerste bevindingen
zijn positief.

robin10111 0

19 jaar

Heb je of kun je het vergelijken met een andere merk tester waar je mee gewerkt hebt ?

gardejonge 0
badge

19 jaar

Beste Benny,ik ben heel recent met personen wagens bezig daar ik
uit de vrachtwagenbranche kom.Bijgevolg kan ik mijn ervaringen met de brainbee niet toetsen aan bv. een bosch kts.of dergelijke.
Maar ik denk dat je met de brainbee in combinatie met de software
van autodata een heel eind op weg kunt.Afhankelijk vd gebruikte
multiplexer is er volgens mij toch veel mogelijk.
bv.montage remblokken nieuwe mercedes of sleutelprogrammering.
wat ons vooral aanspreekt is de mogelijkheid om via eobd.foutcodes te vinden en te wissen.
Maar om je een sluitend antwoord te geven of dit de juiste koop is kan ik nog niet uit genoeg gebruikservaring putten.

robin10111 0

19 jaar

@Peter, staar je niet blind op EOBD. Het klinkt allemaal mooi om alle auto's met een brokje software te kunnen uitlezen maar het is wel beperkt!.
A) Je kunt alleen motoren (diesel nog maar mondjemaat vanaf modeljaar 2004) en automatische bakken doen. Geen ABS, geen Airbags, geen Xenon en ga zo maar door.
B) Je bent afhankelijk van de fabrikant wat betreft live data. Daar zijn geen eisen voor. Sommige Franse auto's hebben alleen een toerental en de vermelding dat ze EOBD zijn. Dat is te weinig om zinnige conclusies te kunnen trekken.
C) Het aantal foutcodes dat je kunt uitlezen is beperkt tot die codes die met de emissie te maken hebben. Bijvoorbeeld een foutcode dat het Airco relais defect is krijg je niet bij EOBD. Ben je nog steeds aangewezen op fabrikant specifieke software.

oldford 0
badge

19 jaar

beste old ford,
uiteraard kan ik niet opboksen tegen jouw expertise naar diagnosestelling en ik ben er ook niet op uit om ons toestel
de hemel in te prijzen;maar volledigheidshalve wil ik vermelden
dat het niet beperkt is tot eobd maar dat er ook aansluitfiches
voor citroen-peugeot/renault/bmw/mercedes....in een apparte
koffer bijgeleverd zijn.blijft maar de vraag in hoeverre ik in de toekomst hiermee juiste diagnozes kan stellen en herstellingen
uitvoeren.Ik vrees in deze een beetje dat we met zijn allen
het respect voor het aambeeld aan het verliezen zijn en soms te ver gaan zoeken en denken terwijl het probleem soms dichtbij ligt
en volgens klassieke denkwijzes op te lossen valt.anderzijds is het belangrijk de boot niet te missen als we nog even willen meevaren....
mvg.peter

robin10111 0

19 jaar

@Peter; het is ook een algemene opmerking. Geldt voor elk merk tester met OBD/EOBD software. Soms handig, maar ben je bewust van de beperkingen. Indien voorhanden gebruik dan de fabrikant specifieke software.

oldford 0
badge

19 jaar

Als universeel met alle merken in onderhoud is het moeilijk om voor iedere merk apparte specifieke software aan te schaffen .
Vertel Old Ford wat is volgens jou de "beste"universele tester ?

gardejonge 0
badge

18 jaar

het beste universele tester is de Launch X431 kost 2900 Euro
kijk op de website www.x431.com

ishaarparts 0
badge

18 jaar

Bennie, ik weet aardig wat van testers af, maar ik ken ze niet allemaal uit 1e hand.
Wat is de beste universele tester? Ligt aan wat je wilt. Alleen bepaalde merken, of alle merken?
De ene tester is beter in het ene merk, de andere tester doet een ander merk beter. En dat is gelijk het hele probleem. Er is geen tester die alles goed doet en goedkoop is. Maar ook de duurdere laten nog wel eens een steekje vallen. Voor voorbeelden zie dit forum. Probeer altijd een lijst te krijgen met voertuigen en systemen en functies die door de tester gesupport worden en vraag dan eerst een demo. Pas daarna beslissen.
EOBD doen ze allemaal, maar daar kom je niet ver mee. Dat was de essentie van de bovenstaande discussie. Wil je wat verder in een merk dan heb je specifieke merkgerichte software nodig.
Op http://www.obd-2.de/tech_vgl.html kun je een vergelijking en de prijzen vinden van diverse testers. Is niet helemaal foutloos maar geeft een goede indruk wat wel en niet kan.

oldford 0
badge

18 jaar

Ik heb zelf ervaring met verschillende testers en zelf bij het uitleze van EOBD falen verschillende gekende testers (waaronder de BrainBee). Het probleem bij het EOBD uitlezen is dat het soms moeilijk is om de uitleg van de fabrikantspecifieke foutcodes te vinden (P1000 tot P2??? en de B, C en U codes). Er kan meer uitgelezen worden met EOBD dan de meeste mensen weten, ook fouten op versnellingsbak en bijvoorbeeld CAN-bus systemen kunnen uitgelezen worden.

"CAN-Bus uit lezen met EOBD." Hoe gaat dat? en welke can-bus systemen kun je uitlezen bij welke merken?

oldford 0
badge

18 jaar

1 van de vele taken van het EOBD systeem is het bewaken van het CAN-bussysteem.
Je zal allicht wel weten dat er naast de P???? codes ook andere codes bestaan. B???? codes zijn de zogenaamde Body codes (airco - elektrische ramen - zonnedak, ...), C???? zijn de chassis codes (o.a. ABS en tractiecontrole) en U???? zijn de netwerk codes. Deze U???? foutcodes geven fouten weer i.v.m. het can-bussysteem. Alle voertuigen uitgerust met een EOBD systeem en een CAN-bussysteem kunnen in principe deze foutcodes weergeven.
Bijvoorbeeld U1042 = Communicatieverlies met het rem/tractiecontrole systeem bij GM voertuigen.

Freaky Benz, ik ben bang dat je verkeerd voorgelicht bent. EOBD bewaakt niet het Can-Bus systeem (althans niet alles). Het bewaakt hooguit de communicatie tussen die systemen die uitlaatgasrelevant zijn. Daarvoor hoef je de motor niet via Can-bus uit le lezen. Dat werkt ook via b.v. Iso 9141-2. Ook als de uitlaatgas relevante systemen via een private bus (Can, Van of wat dan ook) verbonden zijn, wordt deze gecontroleerd.
De codes zijn beschreven in een SAE document en een overeenkomstig deel in de ISO specificatie. De laatste versie is uit 2002 en daar zijn geen B... en C... codes genormaliserd. Er ligt wel een voorstel maar dat is er zo ver ik weet nog niet door. Bovendien zullen de systemen die deze genormaliseerde codes gebruiken niet reageren op EOBD/OBD2, dat doen alleen de uitlaatgasrelevante systemen (Motor (maar geen LPG) en Automatische bak).
De tot nu toe genormaliseerde U... codes lopen van U0001 t/m U0431. De genoemde U1042 is een code die door de fabrikant bepaald wordt en kan per fabrikant verschillen.
N.B. Ik ben Senior Software Engineer en was 3 jaar lang verantwoordelijk voor de programmering van EOBD op een uitleesapparaat inclusief de ontwikkeling van het Can-protocol hiervoor.

oldford 0
badge

18 jaar

Ja ok daar heb je gelijk in maar er is dus wel degelijk controle op het can-bussysteem. Niettegenstaande dat er geen B en C codes genormaliseerd zijn kan je er wel uilezen (fabrikantspecifiek dan wel). Dat de genoemde U1042 fabrikanspecifiek is weet ik ook wel, daarom zet ik er ook bij dat het voor GM voertuigen is. Mijn punt is dat emissiegerelateerd verder gaat dan wat de meeste mensen denken en dat je met een tester die ook de fabrikantspecifieke foutcodes kent al een heel eind ver geraakt. Als het EOBD systeem door de voertuigfabrikant goed ingevuld is wat bij de meer recentere voertuigen het geval is.
N.B. en voor welke mooi uitleesapparaat heb je dan wel die software ontwikkeld?

EOBD/OBD2 software zal geen leesbare teksten koppelen aan fabrikant specifieke DTC's (P1xx, U1xx, B1xx en C1xx reeksen). Dan heb je toch echt fabrikant specifieke software nodig.
Waarom niet:
- Tekst verschilt per fabrikant en ligt niet vast; dus moeilijk te achterhalen voor alle merken.
- Om de juiste tekst te vinden zou de gebruiker een merk moeten aankiezen; maar dat is nu juist verboden bij een algemene EOBD/OBD2 scanner (zie de diverse SAE en ISO documenten plus de EC-directives).
Bxxx en Cxxx zul je niet uitlezen omdat:
- Deze zo wie zo nog niet genormaliseerd zijn
- Er geen systemen zijn die deze uitgeven EN onder de EOBD/OBD2 wetgeving vallen (dus antwoorden op het OBD2 protocol).
Zelfs als lees je ze uit dan krijg je nog alleen maar het nummer.

Daar komt nog bij dat de verschillende ECU's een keuze maken uit de opgeslagen foutcodes. Niet alle foutcodes worden getoond bij het EOBD/OBD2 protocol (slechts de uitlaatgas relevante). Bijvoorbeeld een melding dat het Aircorelais defect is bestaat niet bij EOBD/OBD2. Ik heb eens het programma van een Amerikaanse Golf uitgezocht. Deze had zo'n 200 mogelijke foutcodes. Slechts 80 hiervan werden uitgegeven bij het OBD2 protocol. De rest (meer dan de helft) werd alleen uitgegeven bij het Vag-protocol.

oldford 0
badge

18 jaar

Verboden of niet, de tester die ik gebruik, en nog vele andere ook trouwens, Bosch, Autocom, Snap-on etc geven de fabrikantspecifieke foutcodes met tekst weer. Deze kan je sinds de laatste update ook op autodata vinden trouwens.

Daarenboven
80 van de 200 foutcodes is toch maar mooi 40%, en dat met een tester die in het beste geval slechts 10 procent kost van een tester die de merkprotocollen aankan.

Over de brainbee dan.
Goede tester, spijtig van de povere dekking voor minder courante modellen en de automatische multiplexer die vaak de oorzaak is van het niet kunnen uitlezen. Bvb citroën Jumpy 2.0HDI (Bosch EDC15) kan hij niet uitlezen terwijl hij het systeem wel kent. Citroen C5 2.0HDI (Bosch EDC15) kan hij wel.

Zie ook : http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

Freaky Benz, de Snapon tester geeft met het EOBD programma zeer zeker geen teksten bij fabrikant specifieke codes (P1xx). Bedoel je soms P2xx en P3xx codes? Die zijn gewoon gestandaardiseerd hoor, al sinds 2002. Of lees je soms met merk-specifieke software uit maar noem je dat OBD omdat je een OBD stekker gebruikt?
Ik zal een voorbeeld geven: P1479.
Bij Ford is dat "HIGH FAN CONTROL PRIMARY CIRCUIT" en
bij VAG is dat "BRAKE BOOST VACUUM SYSTEM". Hoe wil je hier een standaard tekst bij geven - bij Ford gaat het over een koelfan en bij VW om het vacuumsysteem van de rembekrachtiger.
Nog een voorbeeld: P1442
Bij Subaru is dat "FUEL LEVEL SENSOR CIRCUIT RANGE/PERFORMANCE"
en bij Ford is dat "SECONDARY AIR INJECTION SYSTEM MONITOR CIRCUIT HIGH VOLTAGE" en
bij VAG is het "POTMETER FOR EGR G212". Drie totaal verschillende onderdelen dus.
Ergo, met een generieke OBD2/EOBD scanner kun je geen teksten geven voor fabrikant specifieke foutcodes (dat zijn de P1xx codes, Bxxx, Cxxx, en de U1xx, U2xx, U3xx codes), dat kan alleen met merk-specifieke software.

oldford 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Ervaringen of stel zelf een nieuwe vraag.