Ik heb een algemene vraag met betrekking tot gedrag van een dieselmotor indien er iets niet in orde is met de brandstof toevoer vanaf de tank naar inspuitpomp of rest brandstof via een koeler terug naar de tank.
Als in het verleden bij een dieselmotor met mechanisch geregelde inspuitpomp de aanvoer gesmoord was door vervuilling van het filter of afklemming van een brandstofslang kon het zijn dat men onbelast volgas kon geven en men haalde het max afgeregelde motortoerental.
Bij belasting van de motor met vol ingetrapt gas kon het zijn dat men het max vermogen niet haalde en het koppel helemaal ergens anders lag.
Dus indien men opschakelde trok de motor het niet,
Nu heeft men commonrail diesel motoren, dus een ecu regelt de inte spuiten brandstof aan de hand van het gaspedaal.
Indien ik nu een slang afklem, bijvoorbeeld bij de brandstofkoeler, en daardoor heb ik maar 1/4 diameter van die slang over zal er ergens de druk omhoog gaan en ergens in het systeem heb je bij een vol belaste motor 3/4 te wijnig brandstof.
Welk probleem kan er dus ontstaan bij het afklemmen van de slang bij de brandstofkoeler.
Het is allemaal vaag omschreven en mischien niet helemaal juist doch ik hoop dat mijn vraag goed overkomt.
Met vriendelijke groet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer het is volgens u vraag en dan weet u ook het antwoord
gr
Dit zal afhangen van welk systeem commonrail je hebt. Meestal zal het eerst symptoom het lichte van de motormanagement zijn dat aangaat en het motormanagement dat de motor in noodloop laat draaien of de brandstoftoevoer af sluit. En ander gevolg kan zijn dat hogedrukpomp kapot gaat omdat de diesel ook zorgt voor de smering en koeling van de pomp.
Ik begrijp niet wat je met deze vraag wil bereiken.
In je eerste verhaal zit een fout bij: en het koppel helemaal ergens anders lag. het koppel is een vast motorgegeven en kan niet ergens anders liggen. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is dat hij door gebrek aan brandstof zijn toerental niet bereikt en dat je daardoor trekkracht mist.
Als je de brandstoftoevoer naar de hogedrukpomp mindert, dan zal de hogedrukpomp zijn druk niet halen en krijg je een storing raildruk.
Als er helemaal geen brandstof door heen gaat, gaat ie kapot omdat zoals Jeroen ook al aangeeft, hij zorgt voor de smering van de pomp.
Krijg je grote schade van omdat de metaaldeeltjes zich verder verspreiden in het systeem en je de hele handel moet vervangen (pomp en verstuivers is kajing).
Als je de brandstoftoevoer van de brandstofkoeler mindert, hangt dat af van het soort systeem. Normaal gesproken is dit een drukloos systeem waarbij de opgewarmde diesel vanuit de rail weer via de koeler naar de tank stroomt. De druk zal daarbij kunnen oplopen als de stroom wordt geblokkeerd. echter de drukken van de hogedrukpomp zitten in de range van 2000 bar en voordat de tegendruk zover is opgelopen zal er ergens een retourslang zijn gebarsten.
Als de reden van je vraag is dat je vermoed dat bijvoorbeeld de brandstofkoeler is verstopt kun je beter de slangen losnemen en met een aparte brandstofpomp uit een jerrycan even het systeem doorpompen. Je kunt dan eerst met slangen en een maatbeker kijken hoeveel er door heenstroomt in een minuut en dat dan herhalen via de brandstofkoeler.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar