Algemeen: Katalysator

Goedemiddag iedereen.
Lange tijd niet op de site geweest
Een klant kwam met een vraag hij had een monteur op YouTube gezien over de katalysator schoonmaken..die monteur deed 1 gallon thinner in een tank met 34 liter benzine.of 150 miles rijden of 30 min 2500 Rpm toeren..
Ik kan hem geen antwoord geven en hij kon ook niks vinden op internet zijn auto mag ook op 95 E10 rijden

ex-trucker

Geplaatst door ex-trucker (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Gesteld even dat de katalysator om de een of andere reden vervuild is, dan helpt dat zogenaamde "schoonmaken" ook maar even - als het al werkt. Lijkt mij dat je de oorzaak voor dat "vervuilen" moet aanpakken. Bovendien, gezien het gebruik van gallons en miles is dit op de Amerikaanse markt gericht. Hier in Europa duurt het even voor je vermaledijde P0420 of P0430 krijgt, maar dan is die kat ook echt overleden (en niet verstopt).

N.B.: Hier een filmpje waar bovenstaande truc dus NIET werkte (ook in Amerika).
https://www.youtube.com/watch?v=jsRHmGAh...
De meningen zijn dus verdeeld.

asfaltrocker (0), 2 jaar geleden

Die monteur is idd Scotty kilmer.
Ik heb een filmpje gezien dat mogelijk niet werkt...
Ik heb ook goede tips gehad..maar ik twijfelde of dit zou kunnen werken..
Stel dat het echt zou werken dan verkopen ze geen ene cat meer...toch.
De code kan ook de lambda sondes zijn.
Trigger en.
Als je cat los haalt zie je een soort honingraat en een klein beetje verkeerde verbranding of het koelt aan.
Dankje wel oldford super dat je het zocht en vond..top

    Als je een P0420 (of soortgelijk) krijgt in Europa is dat 99,9% zeker dat het de katalysator zelf is.
    In Amerika wordt vaak beweerd dat het de lambdasondes zijn (omdat dat goedkoper is), maar meestal is het vervangen van die sensoren weggegooid geld. De afstellingen voor de foutcode is in Amerika onder OBD2 in ieder geval een stuk stricter dan hier onder EOBD.

    Een goede testmethode vindt je hier (met plaatjes en uitleg, alleen in het Engels).
    https://www.picoauto.com/library/case-st...
    Als de kat echt defect is, dan is een 4-gas test (zoals bij de APK) meestal ook al genoeg.

    Mocht je tot vervanging van de kat overgaan, gebruik dan een originele (nieuw of 2e hands).
    Aftermarket kat's staan er om bekend dat ze na een aantal maanden al weer sneuvelen. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    Ik lees hem uit en dan lees je de code p0420 en reset ECU.en ongeveer 150 komt de code terug..
    Zou het de brandstof 95 E10 een trigger kunnen zijn? Ik las dat bij ethanol veel problemen voor komen .
    Zoals wat ik zag bougies en injectoren waren aangekoekt,moet je dan de interval niet vervroegen?en advies geven om 98 te tanken inplaats van 95 E10?
    Octaan 103 of 102is niet overal verkrijgbaar samen met injector cleaner
    Zou in principe kunnen werken.
    Ooit een tijd geleden was de groene Diesel
    Letterlijk groen.door de temp schommeling binnen en buiten de tank dat er algen aangroei was en die smurrie door de leiding naar de injectors en daar zwavel aangroei kwam dat manifesteerde dat op storingen in het motor magement zoals slecht starten onregelmatig stationair lopen.goedkoper brandstof is opdenduur toch duurder.
    Ik adviseer om dan 98 te tanken..daar zou geen ethanol in zitten of heb ik het mis? - asfaltrocker (0), 2 jaar geleden

asfaltrocker (0), 2 jaar geleden

Koelt is koelt...

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Nou, als je 150 kilometer bedoeld, dan is de kat volledig dood.
Als de bougies aangekoekt zijn, dan zou ik die vervangen.
De injectors zou ik ultrasoon laten reinigen.
En daarna zou ik op zoek gaan waarom de boel aankoekt.
Ik geloof niet direct dat de E10 daar verantwoordelijk voor is.

Over welke auto hebben we het eigenlijk? Merk, type, bouwjaar, motorcode, cylinderinhoud?

In 98 octaan benzine MAG tot 5% ethanol zitten. De benzinefabrikanten moeten wettelijk een gemiddelde verkoop van 7% ethanol halen (5% van de energiewaarde). Als er niet genoeg 95 E10 verkocht wordt, dan gaan ze weer bijmengen. Gulf gaf dat vroeger ook gewoon toe.
De rest van de merken doet er wat geheimzinniger over. Alleen bij Premium soorten (fors duurder) wordt soms de garantie gegeven dat er geen ethanol in zit.

Aral Duitsland beweert ook dar er geen ethanol in de 102 octaan zit. Vroeger legden ze dan uit dat ze ethanol als grondstof gebruikten en verder raffineerden en dat in de 102 octaan stopten.
Als je dat geen ethanol wil noemen, fijn. Maar het wordt wel gebruikt als grondstof.

asfaltrocker (0), 2 jaar geleden

De auto is een Nissan p12
Als de cat dood is komt hij ook niet door de emissie test of wel apk afkeur.
Al twee jaar geen probleem.
Maar de dealer zou grote beurd hebben gegeven dan zou de bougies nieuwere moeten zijn ook de luchtfilter..alles was of vuil en aangekoekt..dus snap je dat de woord van de dealer niet meer gelooft..

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Dat de auto al 2 jaar door de APK komt zegt nog niets. Was toen de P0420 ook al aanwezig?
Is er al een 4-gas test gedaan? En zo ja, wat zijn de waardes? (Co, Co2, O2, HC en lambda getal)

De foutcode P0420 wordt meestal onder belasting gezet. Bij de APK meet je onbelast.
Dan moet je rijdend gaan meten en de lambda signalen gaan bekijken.
Hier een uitleg over die signalen (in het Engels):
https://www.picoauto.com/library/case-st...
Uitlezen van de Freeze Frame zal je ook kunnen vertellen wanneer (welke snelheid) de foutcode wordt gezet. (Zolang de P0420 de 1e foutcode is als je met EOBD leest.)

De Nissan's worden geacht vanaf 2000 te kunnen rijden op E10 zonder uitzondering.

asfaltrocker (0), 2 jaar geleden

Ja al meer dan twee jaar door apk.
De Code wordt wel gewist.
Welke waarde moet ik je schuldig blijven
Ik ben geen keurmeester sorry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.