Misschien een interessante discussie voor hier,
Probleem, koplamp verstel motoren doen het niet, beide zijn defect.
Nu heb je deze auto voor APK, wat moet je dan doen om de auto te mogen goedkeuren naast het vervangen van de motoren?
Is een stukje ductape over de schakelaar goed of moet de schakelaar + motoren verwijderen of alleen de schakelaar?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De schakelaar moet worden verwijderd dus niet afplakken maar weg met dat ding voor de rest niets , maar ik snap niet waarvoor deze discussie
De apk regels zijn leidend dat moet een prof toch ook weten
Omdat ik nog wel eens verschillende methodes hoor van verschillende keurmeester, de 1 haalt alles er uit, de ander doet een stukje tape over de schakelaar, en weer een ander die haalt alleen de schakelaar er uit, en de laatste vervangt de defecte onderdelen, ben wel benieuwt waarom er zo veel verschillen worden toegepast.
Als de schakelaar er uit is en het is nog zichtbaar is het afkeur.
B.V. bij een Alfa is na demontage van schakelaar de verstellingshoogte nog te zien in het instrumentenpaneel.
Als het in de schakelaar zit zo als bij Volvo dan is verwijderen van het wieltje ook afkeur om dat de cijfers van de hoogte op de schakelaar staan.
Het is dus alleen mogelijk als er een apparte schakelaar zit en er niets meer van zichtbaar is.
Dit zijn de leterlijke woorden van een steekproef controleur.
Ja het is natuurlijk zo als je het goed zou moeten doen moet dan moet het werkende zijn , dus repareren cq vernieuwen, maar dat is nu juist het rare van de apk als het niet werkt en de schakelaar is VERWIJDERD dus voor de bestuurder niet zichtbaar dat het er op zit is dit apk goed keur, afplakken mag niet want dan kan de bestuurder het plakertje verwijderen en denken dat het werkt , maar het werk niet,
achteraf heb je wel gelijk het is gewoon krom,
zelfde bijde hand gehad met een abs lampje, lampje bleef branden (mag niet) abs werkt niet dus lampje met laadstroomlamp verbonden lamp ging uit maar abs werkte nog steeds niet (goedkeur)
Kijk, dat is dus beunhazerij van de bovenste plank!!!! Zoiets doe je toch niet!
En nu trapt de klant op de rem, het is glad, zwaar ongeval, technisch onderzoek... Klant zegt lampje brande voor de apk constant..... Nou, wie krijgt er gesodemieter? En wil je sowieso zoiets op je geweten hebben? Zelfde verhaal met die koplampverstelling.... Gewoon repareren, het is niet anders, jammer voor de klant, maar wil ie echt niet meer klaar (9 van de 10 keer wel met wat gepuzzel) nieuwe er op, en soms is dat behoorlijk prijzig.
Gr
Peco Power
Peco
Zo ken ik je niet..... Je bent nog roomser dan de paus ;)
uitkijken Kelder! Ik durf best wat afzien, maar ben zo langzaam aan gaan ontdekken dat de klanten die ik altijd de 'gebakjes' door de apk loodste, je vergeten zijn als ze iets betere auto's kunnen betalen en dan de dealer weten te verrijken. Miijn eigen voertuigen zijn natuurlijk volledig op aangepaste wijze door de apk geloodst, met koplampen,remschijven uitlaten en wielen en banden geleend van voertuigen van klanten.......
Nou Peter, je bent aardig agressief :P
Maar het is duidelijk, schakelaar MOET er uit of water Peter al zegt, vervangen is en blijft de enige goede remedie
Hoezo agressief? zoals gezegd, ik vindt gewoon dat een auto veilig moet zijn, klaar uit!! En dat je dan best een schakelaar weg kunt werken, ala.
Maar dat je auto's goed mag keuren met adviespunten.... vindt ik ook al zoiets. Dus ik zie een vag- product met ruimte op een kogel, en die is tolereerbaar. (jullie weten wel welk VAG product ik bedoel, die met al die draagarmen zeg maar) en nu vindt ik die speling toelaatbaar, natuurlijk is het een diesel, en die klant verkoopt die auto aan iemand die 60 000 km per jaar gaat rijden.... Auto heeft net een beurt gehad, dus die denkt.. bij 30000 weer een beurt da's over 6 maanden. Ik heb ze al gezien hoor, met die aluminium armen afgebroken en het wiel er plat onder... en gewoon een auto die wel elke 15000 voor z'n beurtjes kwam. (en nee, niks gezien of gevoeld of gemerkt en echt wel naar gekeken) dus zoiets met advies de weg op sturen? nee, speling is speling, en als je constateerd dat zoiets niet hoort of niet kan, moet zoiets vervangen worden. Helaas, de klant die beslist dan, maar ik wordt daar niet gelukkig van (om het te repareren ook niet, want die krengen willen vast zitten) Kijk dan heb ik liever dat ik op zo'n formulier zet koplamphoogte afgesteld en hoogteverstelling afgekoppeld. zodat de klant hem ook niet te laag kan zetten aan 1 kant. Is goed voor de klant(geen kosten) en voor de verkeersveiligheid maakt het natuurlijk niks uit. Remmen is natuurlijk ook zo'n verhaal: controleren op goede werking, optisch beoordelen .... als je wat kunt zien... In principe hoeft het wiel er niet af. Je rijdt over de remmenbank en alles valt binnen de normen..... Goedkeur.. (maar er zitten 2 cd'tjes zo dun als schijven op en blokken die bij een noodstop verkruimelen... ) en zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven. Ik heb er zat rondrijden met Amerikanen met alleen een verdikte pijp halverwege als tegendruk demper (glaspacks) en verder geen geluidsdemping.. ik vindt het prachtig en zeg er niks van, gasdicht is gasdicht ;-)
Ik denk ook dat we hier nog tijden over discusseren kunnen, maar het blijft natuurlijk altijd een momentopname......
Goed weekend iedereen
Peco power
Het is heel simpel...als het er niet op zit, hoeft het ook niet te werken (kan dus niet werken).
Als het er wel op zit en het werkt niet, dan is het verwijderen van de schakelaar voldoende.
Blijft er een gat in het dashboard over, dan plak je dat af met zwarte tape.
Zelf meegemaakt met een steekproef van de RDW.
Dus....geen enkel probleem.
gr.
Ludolf
13 jaar
Waar het Peco om gaat is dat de klant niet bereid is de aanwezige attributen ook te onderhouden. Zoals bv de koplampverstelling.
Wél xenon willen maar niet de automatische verstelling willen laten herstellen bv. En owee als er aan het ABS moet worden gesleuteld.
Aan de andere kant is de apk een absolute bodem voor wat betreft veiligheid en opgesteld door onze RDW. Met keuren dienen we dus een andere pet op te zetten dan tijdens onderhoud.
Apk is inderdaad een momentopname en dan is uitsluitend goed- of afkeur mogelijk. Dat je tijdens de apk gaat herstellen laat ik in het midden.
Je kan zelfs het afstellen van de koplampen achterwege laten en dat alleen met toestemming van de klant alsnog stellen ná een afkeur dus, maar of dit klantvriendelijk is weet ik niet.
Remschijfdikte moet je meten bij twijfel, daar ben je deskundig genoeg voor om dat te willen meten als dat nodig is.
Ik hou mijn hart vast als er straks allelei electronica qua veiligheid laat afweten en alleen al voor apk zal moeten worden hersteld.
Met tig airbags in de auto's is een auto na een relatief lichte crash al total loss om alle airbags die moeten worden vervangen. Veiligheid wil iedereen en heeft ook zijn prijs.
Aan de andere kant: hoeveel auto's raken betrokken bij een ongeval ivm ongeldige apk?
Apk moet eens per jaar plaatsvinden en is niet een jaar geldig(!)
Marcel...dit hele verhaal gaat nergens over.
Ik ga mee in de mening van jan5047...#2
verdere discussie omtrend dit gegeven is zinloos.
daarom sluit ik dit topic.
mvg, Hans
moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar