Een niet onaardige tip betreft driedraads verwarmde lambdasensoren, zoals zijn gemonteerd in onder andere oudere Volvo's.
Bij de driedraads-sensor wordt de verwarmiong gerealiseerd door twee draden. Het lambdasignaal wordt via de derde draad doorgegeven, de massa wordt verzorgd door de uitlaat.
Veel monteurs kennen wel het verschijnsel dat het motormanagementlampje blijft branden.
Er wordt zelfs door sommigen geadviseerd het lampje maar uit de wagen te slopen, oftewel, hoe gooi ik de baby met het badwater weg. Het lampje is er namelijk niet voor niets.
De storing wordt vrijwel altijd veroorzaakt doordat de sonde een slechte massa maakt. De uitlaat plus uitlaatspruitstuk zijn vaak roestig en roest is nu net niet de ideale geleider. In dit geval meet je tusssen utlaat en cylinderkop een kleine wisselende spanning, rond de 0,1 tot zelfs 0,6 volt.
De sonde hoort aan de ECU een spanning door te geven die wisselt tussen ca 0.2 en 0.8 Volt (in closed loop), een overgangsweerstand in d keten verstoort dit. .
Een draad, over ongeveer 3 cm gestript, met het 'kale' deel om het, met fijne staalwol schoongemaakte, sonde-huis draaien en met een rvs slangklem vastzetten. Wanneer de andere zijde van de draad aan de motormassa wordt gelegd lost dit de kwaal meestal op.
Met groeten,
Jurriaan Nijkerk, fotograaf
reclame-, architectuur- en industriële fotografie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.