Beste collega's,
Meer en meer krijgen wij "lekdichters" aangeboden via vertegenwoordigers van o.a. Kent, Wurth, Innotec, enz..
Tot nu toe heb ik de boot altijd afgehouden, maar nu hebben wij hier een voertuig binnen (Peugeot 307) waarin een lekdichtingsmiddel gebruikt is geweest.
Er is mij altijd op het hart gedrukt dat je in dat geval onder geen enkele omstandigheid de airco mag "leeggemaakt" worden met je aircotoestel (Robinair) daar de pomp kan vastlopen.
We kunnen toch moeilijk het produkt-gas zomaar in de lucht laten, alvorens te spoelen.
Is hier iemand al een beetje meer mee vertrouwd met deze middeltjes?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wij hadden daar ook een filter voor aangeschaft !
Altijd gebruiken omdat je niet kan zien wat er voor vuiligheid in zit. Dat afzuigen van gas met een lekdichter had ons een machine gekost .
Deze was nog maar een jaar in gebruik.
Verkopen van dat dichtmiddel is EEN , maar ze komen je niet tegemoed als je machine defect raakt.
Groeten.
[quote=jhl]We kunnen toch moeilijk het produkt-gas zomaar in de lucht laten, alvorens te spoelen.[/quote]
Heb daar geen moeite mee. Ik draai de leiding gewoon los. Als de eigenaar v/d auto het er niet mee eens is, mag ie vertrekken. Ik sluit m'n Robin Air dan gewoon niet aan. Men betaalt ook niet mee aan de reparatie v/h toestel.
Je mag het idd eigenlijk niet zeggen maar ik zou dan ook liever kiezen voor het ventieltje ff ingedrukt te houden dan dat mijn aircoapparaat stuk zou gaan...
Daar bestaan recycle guards voor, en een beter milieu begint bij jezelf.
En daarbij, dat spul mengt zich niet met het koudemiddel.
[quote=TheoStek]een beter milieu begint bij jezelf.[/quote]
Allemaal wijsheden waar je niets mee kunt, behalve er voor willen betalen ;
Gr. Paul
Beste Theo "dat spul mengt zich niet met het koudemiddel"?
Die lekdichter wordt toch in het systeem getrokken via de lagedrukleiding?
En idd ik ben niet zinnens om dat gas zo maar te laten ontsnappen.
Wij hebben een CGS SG-AC3 spoelapparaat, maar je moet toch altijd eerst het gas eruit halen?
Als je de vertegenwoordigers bezig hoort, kun je die produkten zonder probleem gebruiken en zijn ze niet schadelijk voor je apparaat...... Daar ben ik nog zo niet van overtuigd.
[quote=P. Kelder][quote=TheoStek]een beter milieu begint bij jezelf.[/quote]
Allemaal wijsheden waar je niets mee kunt, behalve er voor willen betalen ;
Gr. Paul[/quote]
OOh jij betaalt dus niet extra voor het milieu beleid, en hoeft dus geen aanpassingen te doen zoals bijvoorbeeld afgewerkte olie opslag met lek bak!!
Dan bereken je ook zeker ook geen verwijderingsbijdrage van olie of andere vloeistoffen die schadelijk zijn voor het milieu.
Dus tank vol wordt boven het riool geloosd..pff komaan zeg.
Die dit flikt om zomaar te loozen moesten ze een flinke boete opleggen.
Theo
Het milieu is natuurlijk iets van te zeggen, laten we vooral niet doorslaan hierin.
Het hele milieu geneuzel is net een modelspoorbaan, je kunt het eindeloos uitbreiden en er een prijskaartje aanhangen.
We hebben het slechts over het laten ontsnappen van een geringe hoeveelheid koudemiddel, niet over een bak afgewerkte motorolie dat in een riool wordt gekieperd.
Garagebedrijven zouden wel gek zijn om dat te doen, afgewerkte motorolie levert ons juist geld op.
Je ziet wel dat het e.a al snel uit z'n verband kan worden getrokken.
Las toevallig laatst een artikel dat een gemeente in Nederland moest boeten omdat het te weinig afval had ingebracht ??
Leg dit de burger & ondernemer maar eens uit, wellicht Theo heb jij hier een passend antwoord op ?
Gr. paul
[quote=jhl]Beste Theo "dat spul mengt zich niet met het koudemiddel"?
Die lekdichter wordt toch in het systeem getrokken via de lagedrukleiding?
En idd ik ben niet zinnens om dat gas zo maar te laten ontsnappen.
Wij hebben een CGS SG-AC3 spoelapparaat, maar je moet toch altijd eerst het gas eruit halen?
Als je de vertegenwoordigers bezig hoort, kun je die produkten zonder probleem gebruiken en zijn ze niet schadelijk voor je apparaat...... Daar ben ik nog zo niet van overtuigd.[/quote]
Nee mengt zich niet met het koudemiddel.
Ja kan alleen onder vacuüm naar het systeem ingebracht worden en via de lagedruk zijde, prouduct reageerd op lucht/vocht.
klopt eerst het koudemiddel eruit en niet door zomaar effe het ventieltje in te drukken, want even is het niet. (zijn geen pro's)
Dus vacumeren wordt daarna ook niet meer gedaan, ook al is het koudemiddel in de openbare lucht afgeblazen.
Maar goed, je bent niet de enige hoor die benaderd word door dit soort vertegenwoordigers.
Ik gebruik het niet, dit is een pleister op de wonde om dure reparatie's te voorkomen...daar komt bij dat altijd de filter/droger/accumulator/cq condensor vervangen moet worden.
Klopt Paul zal dan ook een over gereageerde reactie van mij zijn, maar gering is het niet om koudemiddel zomaar te laten ontsnappen..
Werk zoals het behoort, met alle mogelijke gereedschappen die voorhanden en ontwikkeld zijn, om het geringe koudemiddel terug op te vangen.
Gemiddeld zit er in een installatie 500 gram tot 1000 gram of meer, als er 10 garage's zijn die stellig het koudemiddel afblazen in de openlucht, kan niet meer gesproken worden over gering.
De uitspraak geeft aanstalte, wat andere garage's zullen opvolgen is mijn gedachten.
Theo, als ik het goed begrijp kunnen wij eigenlijk het gas dat er eventueel nog in is recupereren met onze Robinair.
Ik ben volledig van akkoord met het milieu, zeker als je weet hoe superagressief R134a is voor de ozon, en idd. als er 10 garages dit doen..............
Dat ligt er maar aan, hoelang geleden het filter van je toestel is vervangen?
Het lekstopmiddel kan en mengt zich niet met koudemiddel omdat het koudemiddel een fase verandering ondergaat van vloeibaar naar gasvormig.
Lekstopmiddel mengt zich wel met de olie en reageert op vocht!
Bij recoveren wordt altijd iets aan olie uit het systeem gehaald, ook bij het vacumeren.
Dus ook al zou het systeem afgelaten zijn, er moet gevacumeerd worden en dan? een vacuümpomp kan ook niet tegen stikstof/koudemiddel wat achterblijft in het systeem en ook niet tegen lekstopmiddel, de olie van de vacuümpomp zal na verloop ook geel/bruin worden en is niets anders dan vocht wat de olie opneemt en moet vervangen worden.
Ik heb geen automatisch vulstation, doe alles handmatig. Mijn recover apparaat is nog kleiner dan een sinaasappel kist (7,5 jaar oud) en kan de olie die wordt meegenomen uit een ac systeem van aflaten.
Zou liegen ik nooit een systeem heb gehad waar lekstopmiddel bij was toegediend, je weet het immers nooit of er moet een sticker geplakt zijn? Ik heb daar geen problemen mee en trek het systeem gewoon leeg.
Ben het met Theo eens. Ik trek alle airco's leeg, maar verwissel wel
regelmatig alle filters (3 stuks in totaal). Vacuumpomp wordt ook
regelmatig voorzien van verse olie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar