Beste allen,
ik heb een oude srv wagen waar een oude ford schakelbak inzit. wij gebruiken deze wagen als carnavals wagen. de wagen is compleet gestript met alleen nog een motorblok en stuur. voor de rest is alles eraf. geen meters enz. Nu is deze koppelingsplaat versleten van deze wagen. we bouwden vroeger op een auto met automaat en dat was een feest om in te rijden. Daarom willen wij onze oude motor vervangen voor een nieuw 2e hands blok automaat. de srv wagen hoeft alleen maar te rijden snelheids meters benzine meter enz is allemaal niet nodig. gaat puur om het rijden. Kan je een schakelblok zomaar vervangen voor een automaat?
Maurice
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor en blok compleet vervangen ? wat is het merk wat erin komt ?
Als het een oud mechanisch systeem is zal het een beetje knutselen zijn maar zonder elektronika moet het lukken.
ik heb 2 blokken op het oog
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderde...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderde...
Maurice
11 jaar
Ferrie bedoeld motor en bak..?
Als ik zou moeten kiezen i.v.m. de eenvoudigheid, zou ik voor de VW-motor gaan.
De BMW heeft misschien wel iets meer pk's maar vergt veel meer gedoe met bedrading, electronica enz. om die motor aan de praat te krijgen.
Die VW-motor is vrij simpel aan de praat te krijgen.
Heeft de srv-wagen voorwielaandrijving? Zo ja, ook dan kom je beter uit met de VW omdat de BMW achterwielaandrijving heeft.
de srv wagen heeft achterwiel aandrijving. aan wat voor problemen moet ik denken om de motor aan de praat te krijgen?
11 jaar
Aan een kale BMW-motor met bak heb je niet veel aan. Je zult dan ook de kabelboom, de ecu en wellicht ook het contactslot met leesring nodig hebben i.v.m. een mogelijk aanwezige electronische startblokkering. Tevens een bijpassende elektrische benzinepomp met bekabeling en pomprelais die de juiste pompdruk kan leveren voor de benzine-inspuiting.
Probeer een oud type motor met bak te vinden , zonder elektronika en achterwiel aangedreven.
En niet te ligt , want een srv wagen weegt een beetje , enkel lucht of dubbel lucht op de achteras.
Heb vroeger wat afgesleuteld aan die dingen.
Een Opel motor met automaat kan er zo in , Ascona , rekord , commadoor 6 cilinder nog mooier.
Ik vermoed namelijk dat de ford motor die in de srv wagen zit , zelfs nog een essex motor is 4 of 6 cilinder, stalen kleppendeksel/s
Er zit een bedrijf in de buurt van meerkerk aan de A27 die oude srv wagens verkoopt / verbouwd , misschien hebben die nog iets liggen waar ze vanaf willen.
Zal even zoeken naar de naam.
een vw motor gaat niet passen, je moet een lijn motor hebben met achteraandrijving en neem ook de aandrijfas mee deze zul je wel moeten veranderen
Wat is het trouwens een GOVA of een spijkstaal ?
ik heb geen idee wat voor merk op type het is. Het gaat om een enkel lucht srv wagen het is een soort van zelfbouw ding. Is een schakelblok er makkelijker in te zetten en wat raden jullie mij dan aan qua koppeling? Zou het zonde vinden wanneer we er een nieuw blok in laten zetten en de koppeling het jaar erop weer af is
11 jaar
Wat is het probleem van de huidige motor met bak ?
Je moet er rekening mee houden , dat de overbrenging van de versnellingsbak voldoende laag is.
Als deze een te grote vertraging heeft , kom je niet weg , of je verbrand de koppeling.
Er zaten versnellingsbakken onder met aangepaste overbrenging , in zijn 4 max 60 km/h
Latere types hadden een bedrijfswagen onderstel/overbrenging.
Post eens een paar foto s.
Beste Kaleido
Het probleem is dat de koppelingsplaat versleten dit is gekomen door het vele optrekken tijdens de optocht. De motor die er nu inzit is een ford oltimer benzine motor. De wagen is een oude srv wagen achterwiel aandrijving met zeer wss een auto motor er in. Iemand wil voor ons de koppeling maken maar rade ons aan om er een diesel motor in te zetten met de rede dat deze geschikter zijn voor het rijden in een optocht. Nu hadden wij in het verleden een auto waar we op bouwde crysler voyager 3.3l automaat dit reed heerlijk. je lied de rem los en hij rolde mooi door de optocht. vandaar dat ik weer opzoek ben naar een motor voor de srv wagen waarbij dit ook mogelijk is. Helaas heb ik geen fotos van de motor die er nu inzit weet 1 ding wel zeker dat de motor die er nu inzit niet een motor is die in een srv wagen hoord te zitten
11 jaar
[quote=maurice1988]weet 1 ding wel zeker dat de motor die er nu inzit niet een motor is die in een srv wagen hoord te zitten[/quote]
Dat kon nog wel eens anders zijn.
Ik weet bijna zeker dat je er een Ford V4 1700 cc motor in hebt zitten. Die werden toen in die dagen standaard gemonteerd. Diezelfde motoren zaten in de Ford Taunus 17M, in de jaren '60 en '70. Ook zaten die in de Saab 96.
Heb zelf nog aan al die mobielen gewerkt, incl. een srv-wagen.
Later werden er diesels gemonteerd in die srv-wagens.
Gegarandeerd wat moderator zegt , gewoon personenwagen blok met aangepaste overbrenging in de bak.
4 cilinder taunes motor in lijn , ben ik ook wel eens tegen gekomen.
Ze stopten er van alles in.
Vroeger een stuk of 10 in onderhoud gehad.
Gewoon een mechanische automaat zoeken , met een motor zonder elektronika , ben je het snelste klaar.
zouden jullie mij hierbij kunnen helpen met het vinden van zo'n motor met bak? ik wil er best het hele land voor doorrijden. mijn budget is tot 300 a 400 euro
11 jaar
Dat is niet zo moeilijk. Oudere Opels vind je bij een Opelclub, ford bij een Fordclub en google is je beste vriend bij het zoeken...........
zou dit http://link.marktplaats.nl/646224844 iets zijn? het is een achterwiel aandrijving benzine motor. Zouden jullie voor een diesel of een benzine gaan?
11 jaar
Is het niet veel makkelijker om een nieuwe koppelingsplaat te monteren en een extra vertragingskast? Dan heeft de koppeling minder te lijden. Volgens mij vind een automaat een zware kar ook niet fijn.
11 jaar
wie weet is dat ook een optie. wat voor vertragingskast ziet u voor u?
11 jaar
Goede vraag. Iets met tandwielen in olie dat de krachten aankan...
Kijk hier eens:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-to...
11 jaar
Motorblok en bak horen niet bij elkaar, volgens mij is 20 E een rekord motor , bak is senator en daar heeft dacht ik nooit een 20 E motor in gezeten , koppelomvormer mis ik ook op de foto ?
Motorblok en bak horen niet bij elkaar, volgens mij is 20 E een rekord motor , bak is senator en daar heeft dacht ik nooit een 20 E motor in gezeten , koppelomvormer mis ik ook op de foto ?
Kop hoort ook niet bij het blok , wie zegt dat het goed is allemaal.
Dank je voor je hulp. Ik speur het hele internet af op zoek naar een blok en koppeling wat past voor in de srv. Veel benzine motoren weinig diesels. kom je iets moois tegen is het weer voorwiel aangedreven. met een beetje geluk heb ik een foto van het motor gedeelte
11 jaar
Om de koppeling te sparen zou je ook nog hele kleine wielen kunnen monteren. Dan heb je hetzelfde effect als een extra vertraging.
11 jaar
Beste Nico, hele kleine wielen is geen optie. De wielen die erop zitten zijn al van een vrij klein voormaat ben ook bang dat wanneer ik kleinere wielen erop zet hij drempels niet meer kan nemen. Dit omdat ik bang ben dat het blok te weinig kracht daarvoor heeft. Heb net een monteur gesproken die geeft aan dat wanneer je de koppelingsplaat gewoon vernieuwd je er weer heel wat optochten mee kan rijden klopt dit? ook denkt hij dat het een ford sierra motor is wat erin zit.
11 jaar
Is de goedkoopste manier , en vrij simpel te doen.
Slijtage zal wel mee vallen , ik bedoel die srv boeren doen ook niets anders dan stoppen -optrekken , en ik heb echt niet elk jaar de koppeling van die dingen vervangen , wel veerpaketten.
4 cilinder lijn ? even goed kijken naar het type , kan maarzo een essex motor zijn , daar past geen europese koppeling op.
[quote=kaleido 1]Motorblok en bak horen niet bij elkaar, volgens mij is 20 E een rekord motor , bak is senator en daar heeft dacht ik nooit een 20 E motor in gezeten , ?[/quote]
De Senator A is ook o.a. uitgerust met een 2.2E motor. Is exact hetzelfde blok als een 2.0S/ 2.0E blok, alleen heeft een paar pk meer. Alle zijn/werden ook gemonteerd in de Rekord E. Die bak op de foto past er ook achter. Deze op de foto is een 2.0S of 2.0N motor met carburateur. Dus geen 2.0E.
Zijn oersterke bakken en schakelen erg soepel.
Het setje op de foto zal vroeger officieel niet samen zijn uitgeleverd maar voor zo'n kale srv-wagen die alleen af en toe met een optocht mee gaat, zou het prima kunnen werken. Het is doodsimpele techniek waar geen grammetje electronica aan te pas hoeft te komen. Uiteraard moet het dan wel kompleet zijn met de omvormer in de bak en de montageplaat met starterkrans aan de achterzijde van de motor.
Oke weer wat geleerd , maar dat het niet bij elkaar hoort klopt gelukkig wel.
Ik heb de verkoper gemaild met de vraag of het klopt dat de bak en de motor niet bij elkaar hoord. Hij geeft aan dat het blok en de bak wel bij elkaar horen. Wie heeft er hier gelijk? Zou dit blok met deze bak een goede zijn voor de srv?
11 jaar
Ik heb m'n twijfels of het bij elkaar hoort, maar op zich maakt dat ook niet zo veel uit voor zo'n optocht. De motor is wel een beetje een bij elkaar gezocht rommeltje: 2.0 liter blok met 1900 kop. Als de "revisie" net zo is gedaan...........
Ik zou er een 1900 N spruitstuk aanzetten met een Solex-enkelpoort carburateurtje. Die Varajet-carburateurs zijn ook kl..te dingen.Is nog een stuk zuinihger ook, zo'n enkelpoortje.
Ik zie wel 2 verschillende bakken staan in de advertentie..........
Nog een bijkomstigheid: zorg voor een radiateur met oliekoeler voor de automaat...
....of een losse oliekoeler er naast..........
Beste Allen, Hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb besloten de bovenstaande motor aan mij voorbij te laten gaan. Dit omdat de persoon die het blok voor ons erin wil plaatsen graag een diesel wil hebben. Nu ben ik weer een nieuw blok tegengekomen waar ik graag jullie mening over hoor.
http://link.marktplaats.nl/644289895
Is dit een blok voor in onze srv wagen?
Maurice
11 jaar
Als er ook een bak bij is............?
Volgens de verkoper is dat het geval. De motor is helemaal compleet. Welke electronische uitdagingen kan ik tegenkomen?
Maurice
11 jaar
Volgens mij heel weinig. Voor zover ik weet is dit nog een atmosferische diesel.
Wellicht zal er ook nog wel een echte MB-kenner reageren.
Beste allen, ik heb gisteren een mooi mercedes blok w123 300d gekocht uit het mooie schijndel. Nu heb ik nog 1 vraagje. Hoe nodig is een oliekoeler voor de automaatbak?
11 jaar
[quote=Hans4040]Nog een bijkomstigheid: zorg voor een radiateur met oliekoeler voor de automaat...[/quote]
Zo zou ik het dus wel doen.............
oke, ik heb al een radiateur helaas is deze zonder oliekoeling ik zal dus opzoek gaan naar een 2e hands losse oliekoeler.
11 jaar
Zet er dan wel een ventilator achter. Je kunt beter een radiateur nemen met een koeler ingebouwd . Het hoeft niet merk-eigen te zijn .
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar