auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6: 16 volt op meter en veel storingen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 2.4

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb al ong. 4 maanden geen buiten temperatuur op mijn dashboard staan.
Heb nu ong. 2 a 3 maanden, vreemde storingen zoals:
- koelvloeistofniveau niet op pijl (is wel op pijl)
- Koplamp afstelling niet goed (geel icoontje)
- Tank aanduiding, terwijl de meter nog een halve tank aangeeft wat ook zo is.

Nu viel mij laatst op dat mijn voltmeter 16 volt aangeeft. Afgelopen week startte de auto al iets moeizamer maar gisteren was de accu helemaal leeg.
Ik heb er nu een nieuwe accu ingezet maar de voltmeter blijft op 16 volt uit slaan.

Ik vermoed dat door het hoge voltage de computer verschillende storingen geeft.

O ja nadat ik de nieuwe accu er in had gezet had ik geen storingen meer tot het moment dat het koelvloeistof 90 graden werd. Ook werkte tot dat moment de buitentemperatuur weer.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet Menno

Geplaatst door

mennoa (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Menno

Alles duidt er op dat het instrumentenpaneel defect is..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Geeft je voltmeter ook 16V aan als de motor uit staat? Zonee: spanningsregelaar, zoja: het electronische gedeelte van je auto is een tikkie van slag.

suc6
Peter

Hoi paul,

Bedankt voor je snelle reactie.
Hoe verklaar je dan dat deze storingen wel even weg waren geweest en de accu die opeens leeg was?
Is het duur zo'n instrumentenpaneel?

Groet Menno

mennoa 0

14 jaar

Hoi Peter,

Bedankt voor je snelle reactie.
Als de motor uit is staat de meter gewoon uit naar links. Dus dit kan de spanningsregalaar zijn.
Enig idee waar deze zich bevind en hoe ik deze kan testen?

Groet Menno

mennoa 0

14 jaar

Menno

Laat eerst een juiste diagnose stellen. Aan de hand van die diagnose pas gaan handelen.
Voorkom onnodige kosten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Menno,

Ik bedoelde 'hoe staat de meter bij contact aan/motor draait niet'. Als het contact op uit staat zal hij inderdaad wel 0 aangeven. Als hij dan wel ongeveer 12V aangeeft dan is de spanningsregelaar redelijk verdacht. In dat geval kan het sowieso geen kwaad om ook Paul's advies te volgen en de zaak even te laten controleren in de garage. 16V is uiteindelijk best een stevige overspanning. Kan ook de reden zijn dat je accu het voortijdig opgeeft, zo'n ding vindt 16V ook niet echt leuk.

suc6
Peter

voordat er nog meer kapot gaat met multimeter meten als er werkelijk 16 volt geladen wordt,zoja eerst dynamo of regelaar vervangen.

Als je met 16 volt doorgaat kan er veel extra componenten stuk gaan die nu nog heel zijn.

Beste Peter en garage van Horne,

Bedankt voor de tips ik zal straks even meten en kijken naar de voltmeter.
Jullie horen van me!

Groet Menno

mennoa 0

14 jaar

Zojuist nog even gekeken.
Bij alleen contact aan geeft de voltmeter op het dashboard 14 volt aan.
Zodra ik de auto start slaat deze uit naar 16 volt.

Als ik met een voltmeter de accu meet zonder lopende motor geeft deze 14.2 volt aan. Maar ook met lopende motor terwijl mijn voltmeter op het dashboard 16 volt aangeeft. Het word wel erg vreemd voor mij.

Ik hoop dat jullie nog een idee hebben, ik hou het voorlopig even bij de spanningsregelaar.

Groet Menno

mennoa 0

14 jaar

Indien er met draaiende motor een spanning wordt afgegeven van 14.2 /4 volt is de spanningregelaar niet defect.

Wat ik al zei..... instrumentenpaneel = defect

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Beste Paul,

Waar kan ik een instrumentpaneel aanschaffen, en moet ik eerst nog wat testen?
Ik heb vag-com.

Groet Menno

mennoa 0

14 jaar

Menno

Instrumentpaneel is bij de dealer verkrijgbaar, stoel meenemen voor de prijs kun je er even bij gaan zitten.
Een meting had je geloof ik al gedaan gezien je zegt de de dynamo 14,2 V verzorgt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Beste forumleden,

Ik heb nog overwogen om mijn instrumentenpaneel te laten repareren maar vond uiteindelijk voor weinig geld een nieuwe.
Zojuist ingebouwd en ziet er goed uit maar start zoals verwacht niet.
Wel vat mij meteen op dat ik de temperatuur te zien krijg en de volt meter staat netjes op 12 volt :-)
Ook nog geen piepjes gehoord. Ik heb er vertrouwen in.

Had trouwens eergisteren nog even een nieuw koelvloeistof tankje gehaald, omdat de sensor daarvan nog wel eens stuk gaan maar zonder resultaat.

Binnenkort zal AEC Dordrecht voor mij het instrumentenpaneel inleren.
Ben heel erg blij met mijn nieuwe paneel.
Zodra ik er mee gaat rijden horen jullie nog van me.

Groetjes en natuurlijk hartstikke bedankt voor jullie hulp! Top!

mennoa 0

13 jaar

Hoi allemaal,

Ik vroeg me eigenlijk af wat een normale prijs is voor het inleren van een nieuw instrumentenpaneel.
Enig idee?

Groetjes

mennoa 0

13 jaar

geheel afhankelijk van het uurtarief van de garage.....

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Beste forumleden,

Mijn auto is weer helemaal in orde. Probleem zat inderdaad in het instrumentenpaneel.
Op marktplaats vond ik voor 100 euro een nieuw paneel en heb deze voor 80 euro laten inleren.
Allemaal hartstikke bedankt!

Groetjes Menno

mennoa 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.