auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4 Avant 2008: 1,9TDI: Start af en toe zeer slecht en lijkt soms op 3 cilinders stationair te lopen.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BRB, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 85

Audi A4 Avant 1,9TDI
motor type: BRB


Ik heb sinds een maand of 10 de volgende klachten die soms optreden maar langzaam erger lijken te worden:

1. Loopt soms onregelmatig stationair.
(schudden, alsof hij op drie cilinders loopt. Maar als je dan iets gas geeft is het weg.)
2. Soms een erg slechte koude start, vooral na langer stil staan (bijv. een nacht).
(soms wel 30-40 seconden doorstarten voordat hij oppakt. Alsof hij geen brandstof krijgt. Brandstoffilter twee keer vervangen.)

Geen motor storingslampje. En als de motor eenmaal goed loopt merk je er verder weinig van.
Alleen het soms iets schudden tijdens stationair is bij zowel koude als warme motor.
Klachten, vooral slecht starten, waren er ook al voor afgelopen winter maar lijken langzaam aan iets erger te worden.

Auto is vandaag naar onze lokale Bosch garage geweest die best wel wat ervaring met VAG heeft.
Ze kunnen echter niks vinden wat het gedrag kan verklaren.
Voor het starten is hij uitgelezen, maar geen gerelateerde meldingen.
(een algemene en een turbo gerelateerde, maar die zou nog kunnen komen van voor de recente verwisseling van de turbo)
Na het starten liep hij even slecht maar daarna weer oké.
Tijdens het draaien van de motor wat metingen uitgelezen.
O.a: Compressie is oké, brandstofdruk is oké, geen zichtbare lekkages.
Gloeibougies ook even na gelopen, zijn oké.
Zij zien het niet zo zitten om nu zomaar lukraak wat te vervangen.
Ze willen voor nu een professionele cleaner aan de diesel toevoegen om te kijken of dat helpt.

Recent vervangen (maar klachten traden daarvoor al op);

- Nieuwe accu i.v.m. slecht starten
- 2x nieuw brandstoffilter i.v.m. slecht starten
- Turbo vervangen (versleten)
- Kleppendeksel (i.v.m. slechte carterontluchting)
- EGR klep

Heeft iemand een idee in welke richting we deze klachten moeten zoeken?

Geplaatst door

Marc6904 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verstuivers getest ?

@kaleido 1
Als je bedoelt dat er er echt uit zijn geweest voor testen, nee nog niet.

Marc6904 0

3 jaar

Het preventief vervangen van de verstuiver kabelboom (geeft vaker problemen op dit type motor) had geen resultaat. Volgende stap is de verstuivers eruit en laten testen.

Marc6904 0

3 jaar

Alle 4 de verstuivers zijn goed uit de test gekomen.
Maar kreeg vanmiddag een telefoontje van de garage of ik even langs wilde komen.
Kom net terug van de garage nadat ze nog eens even goed naar de nokkenas hadden gekeken.
Diverse nokken zijn versleten, tot drie millimeter lager dan andere nokken.
Je voelt duidelijk de bramen op de randen zitten.
Ze vermoeden dat er in het verleden verkeerde motorolie is gebruikt.
Ze gaan nu een offerte maken voor het aanbrengen van een revisiekop.
Dat gaat dus stevig in de papieren lopen.

Marc6904 0

3 jaar

Ik lees dat de kleppendeksel vervangen is , hadden ze dan toch moeten zien , een beetje monteur kijkt verder dan zijn ....

Gezien dat de compressie nog goed was zijn we voor het vervangen van de nokkenas, klepstoters en nokkenas lagers te gaan. (gelijk nieuwe riem, waterpomp en spanrol).
Motor loopt weer heel mooi, ook een heel stuk vermogen terug wat je ongemerkt kwijt was.
Ook het starten gaat nu weer perfect. Start direct, ook na 6 dagen stilstand.

Marc6904 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.