Goedemorgen!
Ik heb een probleem met mijn Audi A3 2.0 TFSI uit 2005, het probleem is dat de motor heel erg moeilijk op temperatuur komt, vooral met dit koude weer haalt hij bijna nooit de 90 graden, hij blijft meestal rond de 75 steken, zonder kachel loopt hij wel iets verder, maar als ik de kachel dan weer aanzet, dan zakt hij weer richting de 75 a 80 graden.
De audi dealer is er al mee bezig geweest, ze hebben de thermostaat vervangen en de temperatuursensor nagekeken, deze werkte goed. Tevens is een maand of drie geleden mijn radiator vervangen ivm een kleine schade.
De dealer kan er niets meer aan doen zeggen ze, ik moet hem gewoon hoog in de toeren doortrekken zeggen ze, maar ook al trek ik hem constant het rode in dan haalt hij met moeite de 90 graden en als ik vervolgens weer normaal ga rijden, dan zakt de temp weer.
Ik zit aardig met mijn handen in het haar, ik weet echt niet meer wat ik moet... Ik ben bang dat ik langzaam mijn motor sloop op deze manier!
Wie is mijn redende engel? :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Veel hoger dat dit komt hij over het algemeen niet, meestal hangt hij net boven het streepje van 70 graden...
[img]http://img232.imageshack.us/img232/3277/...[/img]
De temperatuursensor is dus niet vervangen?!
Kijk eens een paar keer tijdens een rit of je koelventilator niet op een bepaalde stand blijft draaien.
Je moet dan wel zorgen dat je airco uit is,verwarming mag wel aan staan.
Met deze buitentemperaturen werkt je airco trouwens ook niet(onder +5/6 graden al niet)
Wat doet de temperatuur als je de motor stationair draait en je stil staat met de auto??Wel naar de 90 graden??
Je schrijft dat je het met dit koude weer vooral voorkomt maar heb je het dan ook met warm weer??
Of is het probleem pas in de winter ontstaan??
[quote]De temperatuursensor is dus niet vervangen?![/quote]
Nee, maar de waardes via vag com kwamen overeen met de meter op dashboard.
[quote]Kijk eens een paar keer tijdens een rit of je koelventilator niet op een bepaalde stand blijft draaien.[/quote]
Je bedoeld die twee grote fans voorop de radiotor, dat heb ik gecontroleerd, deze blijven uit
[quote]Je moet dan wel zorgen dat je airco uit is,verwarming mag wel aan staan.[/quote]
Check.
Met deze buitentemperaturen werkt je airco trouwens ook niet(onder +5/6 graden al niet)
[quote]Wat doet de temperatuur als je de motor stationair draait en je stil staat met de auto??Wel naar de 90 graden??[/quote]
Hij loopt dan heel langzaam wel richting de 90 graden volgens mij....
13 jaar
[quote=volkswagen1802]Je schrijft dat je het met dit koude weer vooral voorkomt maar heb je het dan ook met warm weer??
Of is het probleem pas in de winter ontstaan??[/quote]
Toen het nog een graad of 10 was, hing de meter net onder het streepje van 90 graden, namate het kouder werd, zakte hij verder weg, maar toen was de thermostaat nog niet vervangen.
Zie foto:
[img]http://img35.imageshack.us/img35/93/foto...[/img]
13 jaar
Wat ik nog niet vermeld heb is dat de intercooler, radiator en aircopomp en fan volgens mij vervangen zijn begin Oktober, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
13 jaar
In eerste instantie zou ik toch zeggen dat er wat met de thermostaat aan de hand is maar die is al vervangen dus daar kan het niet aan liggen.
Je voelt dus daadwerkelijk dat er "koudere" lucht uit de uitstroomopening van het dashboard komt!?
Je heb ook nog een temperatuursensor(G83) van de uitgang van de radiateur wat geeft die voor waarde aan??
Welk meetwaardeblok het is van G83 weet ik niet uit mijn hoofd.
Zijn er dan nog problemen geweest met het monteren/verkrijgen van de radiator en koelventilators??
Onderdeelnummers vergeleken??
Controleer dit eens:
Je hebt 2 dikke slangen die naar de radiateur gaan, start de auto als hij koud is (s'ochtends) laat hem stationair draaien met airco en kachel uit en voel aan de 2 slangen. Als de thermostaat goed werkt dan wordt eerst de bovendste warm en dan warmer en dan bijna heet en de onderste is dan nog koud/lauw (moet groot temp.verschil zijn onderling) en op dat moment moet de meter al op 90 graden staan en pas daarna wordt de onderste warm en dan heet en dan pas gaat de ventilator aan. Als ze ongeveer tegelijk dezelfde temperatuur aanvoelen dan is thermostaat niet goed.
Neem de tijd want met dit weer kan het wel 20 minuten duren voordat de fan aan gaat.
Ik heb het zelfde probleem met een golf 5 tfsi dsg.
waterpomp al vervangen( Tandriem moest zo en zo qua km's) en tevens de thermostaat vervangen. niets helpt ik verdenk toch een keer klep in het leiding systeem terhoogte van de dsg cooler boven op de bak.
Tevens is het probleem misschien gekomen na de vervanging van de koelvloeistofmond aan de zijkant van het blok vorig jaar. ( degene die vaak lekken bij de tfsi)
of zou het probleem in de extra koelvloeistof pomp kunnen zitten (electrische pompje naast de airco pomp) dat deze te vroeg wordt aan gestuurd en er te snel te veel stroming is want het is een aardig slangen stelsel bij de 2.0 tfsi dsg.
dus mijn vraag, iemand al een oplossing gevonden??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar