Hoi Allemaal,
Ik heb een A3-sportback 2.0 TDI van bouwjaar 2007.
Een 2-tal jaren geleden heb ik reeds het probleem ondervonden dat bij het optrekken mijn turbo regelmatig uitviel. De wagen is dan zo mak als een lammetje. Wanneer het contact verbroken wordt en terug aangezet rijdt de wagen terug normaal. Ik ben toen naar de garage gegaan, en het probleem werd verholpen. Kostprijs 735 euro ....
Nu zijn we 2 jaar verder. De wagen heeft ondertussen 248.000 km en sinds een 3-tal weken kamp ik terug met hetzelfde probleem. De turbo valt voornamelijk uit tijdens fel optrekken op de oprit van de autostrade. Ook heb ik de indruk dat het probleem zich sneller voordoet wij zeer warm weer (+25°C). Op koelere dagen ondervind ik bijna geen problemen.
Nu ben ik reeds aan het zoeken geweest op internet. Het uitvallen van de turbo zou kunnen komen door een defecte N75-klep, of een slecht werkende luchtmassameter. Bijde onderdelen zijn gemakkelijk bereikbaar, en eventueel wil ik overwegen deze zelf te vervangen alvorens opnieuw 735 euro te moeten neertellen bij de garage. Per toeval beschikt een vriend van met over een uitleesapparaat, het resultaat zie je op de bijgevoegde foto.
de foutcodes zijn:
P0234 564 Laaddrukregeling, regelgrens overschreden (te hoge druk)
P2100 8448 Gaskleppositiemotor, fout in circuit
P2102 8450 Gaskleppositiemotor, signaal te zwak
P2108 8456 RegelModule voor Bediening Gaspedaal (J338), werking
gevonden op http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutco...
Volgens mij gaat het geen mechanisch probleem zijn, aangezien de wagen perfect normaal rijdt wanneer het contact verbroken en opnieuw aangezet wordt. Iemand enig idee waar het probleem ligt?
Alvast bedankt allemaal.
grts
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo,het kan toch wel een mechanisch gerelateerd probleem zijn,aangezien het alleen bij fel optrekken gebeurd,De turbo komt dan snel op toeren en levert veel druk,
als de schoepen verstelling door b.v vervuiling te zwaar gaat,zakt de druk te langzaam en schiet de motor in noodloop.
De gangbaarheid van de schoepen verstelling is wel handmatig te controleren,maar dan moet je onder de wagen zijn(moet soepel en zonder haperingen bewegen
Alvast bedankt voor het antwoord. Indien de schoepen vast zouden zitten of indien de beweging belemmerd zou worden om een of andere reden, dan zou het probleem zich toch altijd moeten voordoen?
Het valt me echt op dat het probleem vaker voorkomt bij warm weer...
Iemand nog ideeën?
Alvast bedankt
7 jaar
Ik denk ook net dat de verstelling helemaal vastzit maar eerder dat de maximale slag niet meer bereikt wordt door vervuiling,dan is de druk meestal op de grenswaarde van het kenveld in de ecu en een kleine overschrijding geeft dan noodloop,dit komt wel vaker voorzie hiervoor maar eens op .http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar