Audi 80: 2.3 motor loopt onregelmatig stationair en houd in

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3e

Ik heb hier een Audi met een 5 cylinder 2.3e motor, de motor loopt wel maar loopt erg onregelmatig stationair en hij houd ook in, iemand een idee wat dit kan zijn'?

red-power1

Geplaatst door red-power1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

de Dokter (0), 12 jaar geleden

heb je de verdeelkap en rotor al gecontroleerd?

red-power1 (0), 12 jaar geleden

nee nog niet gecontroleerd, heb ook al gehoord dat het aan de brandstofverdeler zou kunnen liggen?

dirkmev (0), 12 jaar geleden

wat bedoel je met "houdt in"?

onregelmatig stationair kan ook te maken hebben met de ISV, idle stabilisaation valve. De ECU stuurt deze klep aan en de klep is een bypass van de gasklep. Als je gasklep dicht is regelt je ECU het stationair toerental door de opening van de ISV af te regelen. Als dat ding vuil is werkt ie niet goed meer en heeft je ECU moeite om een constant laag toerental aan te houden.

De ISV is een soort metalen sigaar met twee slangen en een draadje eraan. Je kunt 'm eenvoudig schoonmaken door 'm uit te bouwen en te spoelen met WD40.

De ISV doet alleen maar iets als je stationair draait, dus "inhouden" als je rijdt wordt nooit veroorzaakt door de ISV.

red-power1 (0), 12 jaar geleden

De auto trekt niet echt goed door, hij komt minder snel op toeren dan normaal. Ik zal er nog eens een blik op werpen, zal ook eens kijken naar de ISV.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Dan is je ontsteking eerder verdacht, dus zoals al gezegd, controleer de rotor en verdelerkap, alsmede de bougiekabels. Oude bougiekabels worden poreus en vochtig. De mooiste test hiervoor is om 's avonds/'s nachts (in ieder geval moet het goed donker zijn) de motor te starten en te kijken of je vonkjes ziet springen van de kabel naar het blok of chassis of waar de kabel ook langs loopt. Als dat het geval is zijn je bougiekabels slecht.
Nette oplossing: nieuwe bougiekabels (bougiekabelset kost circa 75 a 100 euro schat ik)
Knutseloplossing: Extra isolatie toevoegen om de kabel. Ik heb zelf goede ervaringen met het op kritsche plaatsen aanbrengen van benzineslang om de bougiekabels, maar waarschijnlijk werken die gekleurde rolletjes elektrotape ook prima.

Je rotor/verdeler is lastiger te checken. Je kunt de doorvoerweerstanden meten met een multimeter, daar moet iets van 0 ohm uitkomen voor de verdeler en iets van 5k Ohm voor de rotor. Maar als de verdelerkap gebarsten is krijg je ook problemen, dat moet je optisch checken en als ie er verdacht uitziet zou ik 'm vervangen. Zwarte contacten aan de binnenkant zijn een goede indicatie van een slechte verdeler.

Andere mogelijkheid is een vacuumlek ergens in je carterontluchting, dus al die vacuumslangen controleren op scheurtjes.

red-power1 (0), 12 jaar geleden

De bougiekabels, rotor en verdeelkap zijn goed, vacuumlek in de carterontluchting heb ik zelf niet kunnen ontdekken, zou dan waarschijnlijk toch de brandstofverdeler de oorzaak zijn of kan het ook nog wat anders zijn?

dirkmev (0), 12 jaar geleden

brandstoffilter en luchtfilter zijn OK?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.