Audi 80: overbouwen dieselmotor

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600 40 kw of 1900 47kw

Weet iemand of het mogelijk is in de 86er ,Benzine Audi 80, een 1600 of 1900 dieselmotor te bouwen zonder al te veel aanpassingen en wat dat ong. gaat kosten? Ik vraag dit omdat in 1986 het nieuwere Audi 80 type met gegalvaniseerde carosserie is uitgekomen met benzine motor, maar de diesels zijn bij mijn weten pas in 1987 uitgekomen. Zoals u weet is 1987 niet belastingvrij en 1986 wel.
Ik weet bijvoorbeeld dat ze dat met Golfjes en Jettas wel doen en gekeurd op kenteken zetten.

In afwachting,

Jo.

Jetta diesel

Geplaatst door Jetta diesel (50) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Jetta diesel schreef in een rapport:

"Als er geen reactie is gedurende bv 1 week, wordt het dan herhaald en weer gezet op vandaag?
groeten,
Jetta diesel/ Jo."

Beste Jo,
als er geen reactie komt op een vraag, wordt de vraag na 1 maand verwijderd.
Je kan natuurlijk de vraag opnieuw stellen in het bestaande topic, maar geen 2e topic starten met dezelfde vraag.

Bij deze is er dus reactie van mij en blijft de vraag staan, ook na een maand.

mvg,
Moderator Problemcar.

vijftakt (0) PRO, 12 jaar geleden

is wel te doen,je moet er wel rekening mee houden dat je een complete motor koopt.
met een stukje draadboom met gloeirelais,een andere teller unit,en ik weet niet dat een benzine auto de zelfde geluidsisolatie heeft,verder gewoon kijken en vergelijken.
groet peter

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Vijftakt Professional Peter,

Hartelijk bedankt voor de tip. Ik neem dit mee voor de toekomst.

Groeten,

Jo.

kaleido 1 (1635) PRO, 12 jaar geleden

Heeft de benzine versie een brandstofretourleiding naar de tank
uitlaatsysteem is anders
versnellingsbak en aandrijfassen /wielnaven kan verschil in zitten
geluidsisolatie is minder

Mausx (0), 12 jaar geleden

Zijn de remmen en de schokbrekers cq veren ook niet anders?
In ieder geval zijn er veel verschillen, met name ook de radiateur, zwaardere accu,
brandstofleidingen, tankvlotter of complete tank. vulopening tank. (dieselslang past niet in een euro 95 opening).

Mischien het beste om er een donor naast te zetten en het complete subframe met veerpoten alles zo om te zetten.

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Ik zal er nog 'ns goed over nadenken. Je kunt natuurlijk ook op LPG gaan rijden. Allemaal al gehad in 't verre 70er jaren verleden. Daarom ben ik gaan dieselen en 'n echte dieselfreak geworden. Maar zoveel dingen daar had ik niet aangedacht. 't Mag wel ruiken maar liever niet stinken, als je begrijpt wat ik bedoel, jonge vriend!
Volgens kenners zijn de oude gewone VW 1600 en 1900 diesels erg goed en die liggen ook in Audi. Het was 'n gedachtenspinsel, maar ik zie op tegen het vele werk en dus kosten, want ik heb niet de mogelijkheid dit zelf allemaal te doen.
Erg bedankt voor de uitleg.
Groeten,
Jetta diesel Jo.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

en hij moet natuurlijk opnieuw worden gekeurd bij de RDW

P65 (0), 12 jaar geleden

Nog even een aanvulling: blok moet passen, maar retourleiding, voorgloeien, koudestartversneller etc. moet je idd allemaal inbouwen. Ik zou er niet aan beginnen....
Volgens mij zijn ze er wel, 86-ers op diesel, je moet goed zoeken en een beetje geluk hebben.
Zelf heb ik een 86-er van het oude type (niet verzinkt), rijdt na 420.000 km nog steeds, nauwelijks roest. Dus dat kan ook nog :)

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Maar ja, ik zocht het nieuwere type weet je wel en die heb ik in dieselvorm nog niet gevonden. Wel in benzinevorm. Vind het wel interessant dat je er al zoveel km's mee hebt gereden. Is het 'n gewone 1600 of turbo? En hoe is je brandstof en olieverbruik?

P65 (0), 12 jaar geleden

Het is een 1600. Wel is het zo dat ik bij ca 350.000 een gereviseerd blok erin heb gezet, maar eigenlijk alleen maar omdat de oude olie lekte door een aantal keerringen. Ik had simpelweg geen zin om het blok daarvoor compleet uit elkaar te slopen.
Zowel met het oude als met het nieuwe blok rij ik ca. 1:18, met een rustige voet 1:19. Olieverbruik is niet noemenswaardig.

Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.