Audi 80: auto op hol geslagen op snelweg

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600

hallo,

mijn auto is net op snel weg op hol geslagen wat ik heb begrepen van de brandweer..

ik reed richting utrecht op a28 rond de 100 en 110 en op eens ging de auto van zelf op volle toeren maar ging niet harder rijden dus heb snel de contact afgedaan en bleef gewoon door draaien dus ben ik gelijk aan de kant gegaan vervolgens uit de auto gestapt en de sluitel er uit gehaald maar de motor draaide nog op volle toeren dus heb ik afstand van de auto genomen en gelijk achter de vangrail gaan staan ik dacht die gaat in de fik en opgegeven moment na dat ik op vlucht strook was na minuut of 2 a 3 is ie van zelf afgeslagen ......
en toen na minuut of 10 kwam de brandweer en toen hebben ze ff gekeken of er kortsluiting was en dat was niet zo dus nog even de motorkap open gedaan en de blok zat helemaal onder oliespetters???

wat houd dat precies in op hol slaan bij een diesel en wat kan ik er nu aan doen en wat is de oorzaak ervan?

heb hem nu voor de deur staan en heb nog niet geprobeerd om hem te starten want weet niet of dat wel gevolgen kan hebben?

groeten,

ibo

kwikfit66

Geplaatst door kwikfit66 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

De motor is op hol geslagen doordat de motor op motorolie is gaan draaien.... Dit is vrijwel en altijd het EINDE van een motorleven.

Gr. paul

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas deze motor is dood.
De motor is idd op zijn eigen carterolie gaan lopen, dit komt dan omhoog via de carterventilatie en vervolgens in het luchtfilter waar de motor het gaat aanzuigen en verbranden.
Meestal komt dit door overmatige slijtage van het blok ( zuigerwanden/carterdruk ).
je kunt hem dan niet meer uitzetten, alleen door bv de versnelling in te schakelen en koppeling los te laten en vol op de rem.
Nu is het echt einde verhaal....

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

volgende keer als dit gebeurt niet de koppeling in maar als je merkt dat hij harder gaat rijden zonder dat je gasgeeft net zo lang remmen totdat je stilstaat op de vluchtstrook. Zo kan is de motor nog te redden.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

staat me iets van bij,membraam kapot van vacuum pomp en daardoor de olie aanzuigt en in inlaat komt.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

kan niet door de vacuumpomp komen bij dit motortype. deze zuigt aan uit de rembooster en blaast af het carter in. hoe lek het ding ook is, olie gaat daarlangs nooit naar de inlaat.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

We zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat de motor het loodje heeft gelegd.

Gr. paul

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

zal ik nog proberen te starten als ie start :D:D:

bedankt voor juliie reactie

welke type motors passen allemaal bij dit type audi 80 uit 88 zonder aanpassingen?

groeten

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Een goede, zelfde motor vinden zal je niet meevallen, keus in motoren heb je verder niet.
Het afscheid nemen van het totale restand is denk ik nabij.

Gr. paul

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

hoe bedeolje keus in motoren heb je verder niet???

1.6--1.6td deze kunnen toch wel hierin
1.9 --1.9td en zelfs 1.9 tdi pas ook hierin zelfs want er zijn audi 80 met 1.9 tdi uit 91

groeten

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Idd geen enkel probleem en ook originele blokken vind je nog wel...en duur zijn ze niet.
Waarschijnlijk is een onderblok zelfs al genoeg, blokjes zijn lekker ouderwets en beresterk verder.

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

ik heb net geprobeerd om te starten motor draait wel rond alleen start hij niet meer wel heletijd rond draaien?

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

ik bedoel hij slaat niet aan.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet het zeker.... Christiaan gaat jou een motor leveren > NOT!! wordt nog zweten.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

lk moet je zeggen dat ik er recent een paar aan een afrikaan heb verkocht... die was er erg blij mee.... Blokken waren redelijk, maar zeker niet superieur. Een fatsoenlijk 1.6 D of TD blokje is ondertussen idd lastig om aan te komen.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

correctie, op mp staan er toch nog een paar, uiteraard allemaal met garantie tot de hoek.....

Als je van klussen houd, haal je zo'n ding op, bouwt de hele handel van de oude motor die nodig zijn voor de langsbouw op een golfmotor (blok enz zijn identiek) en karren maar.... Economisch is deze audi toto en mag door naar de hoogovens om te reïncarneren als koelkast.

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

ik heb net een email gekregen van mp :D motorcode 1y wat voor type is dat motor??

hallo
ik heb nog wel een goede motor (diesel) te liggen motorcode 1y
zit nog in de auto
voor de motor vraag kompleet €175
eventueel ook de auto kompleet te koop
voor €400 of een goed bod
dus als je de motor wilt horen lopen is geen probleem
mvg


vw sloper

dirkmev (0), 12 jaar geleden

1.9 D 47kW

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

ik had nog een vraagje hoe zit het eigenlijk met audi motor en vw motor maak dat wat uit...want

bij deze audi 80 ligt het motorblok in de lengte en bij vw zit het motorblok in de breedte...?

moet ik nu perse een audi motorblok gaan zoeken of pas ie van vw diesel blok ook hierin....

groeten

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=kwikfit66]bij deze audi 80 ligt het motorblok in de lengte en bij vw zit het motorblok in de breedte...?[/quote]
Hier loop je dus op vast... Bij een motor uit de breedte zit zowiezo de startmotor al aan de verkeerde kant.
En zo zijn er nog veel meer details.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

van een VW diesel past, alleen zul je alles wat aan en op het onderblok geschroefd zit over moeten bouwen van de oude motor, dan is het wel handig als je hetzelfde motorcode hebt.

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

dus ik moet gewoon een audi motorblok hebben?

bedankt voor jullie reacties

groeten

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Het makkelijkst is wel om exact dezelfde motor te nemen, dan weet je zeker dat alles past en je kunt zien hoe het hoort. Die 1Y gaat ook passen, maar dan moet je wat gaan knutselen met motorsteunen etc. Afhankelijk van hoe handig je zelf bent en in hoeverre je spullen hebt om dit te doen kun je besluiten of dat wel of niet een klusje is voor je.

Wat vervelend kan zijn is dat de 1Y nooit geleverd is in de Audi 80, dan moet je 'm laten omkeuren bij de RDW. Waarschijnlijk is dit appeltje eitje als je van 1,6D 4 cilinder naar een 1,9D 4 cilinder gaat, maar toch, je moet het wel doen. Je zou ook een een ander blok erin kunnen bouwen, als het er maar 1 is die standaard in de Audi 80 is geleverd. In Duitsland is veel te koop.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Jonker

Ik heb jou stukje verwijderd omdat het in dit Topic niet gepast is.
Indien je vind dat jij te kak bent gezet mag jij mij dit stukje waarin dit is gebeurt even aanwijzen ?

Gr. paul

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Paul niet zo eigenwijs doen dat weet je heel goed.
Kreeg er namelijk al privemails over van medecollega's die het ook even niet konden plaatsen.
Maar goed zand erover.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Jonker

Een exact gelijk passende motor liggen niet voor het opscheppen, dat is wat ik zei.
Als jij die dan wel kan leveren dan begrijp ik niet waarom wij dan nog door discussieren ?

Je zou kwikfit66 er een enorm plezier mee doen.........

Gr. paul

kwikfit66 (0), 12 jaar geleden

hup audi 80 blok gevonden 1.9 tdi compleet met as hup er onder gezet schade auto uit audi 80 en erin gezet en laten keuren hij is perfekt en hij is snel niet normaal weet niet wat deze blok heeft maar hij snel voor 1030 kg mischien ook omdat ik altijd met 1.6 diesel heb gereden....:DD:D:D

groeten ,

bedankt

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Hallo Ibo,
Als ik me niet vergis is er nergens gesproken over of je voordat ie op hol slog hoger olieverbruik had. Een van de helpers had 't erover dat op hol het einde van 'n motorleven diesel aankondigde. M.i. zou er dan tevoren aan olie en mogelijk brandstofverbruik iets te merken moeten zijn. Ik herinner me nog iets dergelijks met 'n glf 1 of 2 in begin 90er jaren, gepubliceerd in de ANWB-kampioen en daar hadden ze het toen over 'n bijpass recirculatie carterdampen waardoor er soms carterolie opgezogen kon worden. VW zou dat in latere versies hebben aangepast. Het werd meen ik toen gezien als 'n euvel. Weet jij of iemand daar iets van? Want ik heb ook zo'n 1600 40 kw/54 pk Jetta 2 uit 1985.
BVD,
Jo.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat was bij de 1.5 motoren. Bij de 1.6 was dat opgelost.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

De oplossing was, dat er later op zowel het kleppendeksel als op het carter een ontluchtingspijp werd gemonteerd. Door enkel op het kleppendeksel te ontluchten zakte de olie om de nokkenas overvloedig te smeren niet snel genoeg door het cilinderblok naar onder. Door overvloedige carterdampen werd de olie bovenin gehouden en zo door de inlaat opgezogen. Groeten,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.