Hallo,
Ik heb een A3 sportback 2.0 TDI die sinds een tijdje nogal stottert met optrekken tussen 1.000 en 2.000rpm. Als de motor eenmaal de 2000 toeren voorbij is, is er niets aan de hand.
Ik heb de auto uitgelezen met VCDS, geen foutmeldingen.
Nu lees ik via verschillende forums dat de kabelboom aan de pompverstuivers vaak de boosdoener is. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik heb de kabelboom gedemonteerd en alle verbindingen doorgemeten, er zijn geen kabels met verhoogde weerstand (allemaal 0 ohm).Toen heb de stekkers uit de connectoren gehaald, en de stekkertjes wat dicht geknepen. Maar dit maakt helaas geen verschil tijdens het rijden.
Ik heb de EGR schoongemaakt, en ook meteen het gasklephuis schoongemaakt en de luchtinlaat schoongebrand. Het was allemaal erg vuil, maar helaas geen verschil.
Toen heb ik de EGR met een metalen plaatje dichtgemaakt. Ook nu geen verschil tijdens het rijden, wel een storing tijdens het uitlezen.
Naar mijn mening heb ik met het metalen plaatje de EGR uitgesloten.
Hebben jullie nog tips? Ik heb de luchtmassameter nog niet gecontroleerd, zal morgen eens kijken wat deze voor een waardes geeft.
Groet, Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je het zeker dat het uit je motor komt?
Als je in Zn neutraal gas geeft, stottert de motor dan ook?
Want anders als je het alleen met optrekken hebt dan zou je meer richting de koppeling moeten zoeken.
In de vrij stottert de motor niet wanneer ik het gas indruk. Stationair staat de motor soms ook te schudden, niet altijd.
Ik heb sterk het idee dat het in de motor zit. Als de motor begint te stotteren en ik neem wat gas terug, word het stotteren minder. Het probleem is er niet altijd. Een paar maanden geleden was het soms, nu is het er bijna altijd. In lage versnelling komt het stotteren niet vaak voor, in hoge versnellingen (3e t/m 6e) komt is het bijna altijd. Alsof het probleem er alleen is wanneer de motor vermogen moet leveren.
Ik laat binnenkort een automonteur (bekende van me) een stukje rijden om hem te laten beoordelen of het de koppeling zou kunnen zijn of toch de motor.
Ik heb de luchtmassameter uitgelezen. Tijdens het stationair draaien tijdens geeft deze 420 mg/str (EGR afgesloten met plaatje).
Tijdens het optrekken in 3e versnelling (1000-4000rpm) loopt de LMM waarde op van 465 tot 1275 mg/str, vanaf 2500rpm loopt deze weer terug naar 955 mg/str. Ik weet niet of dit teruglopen correct is? Maar naar mijn idee kloppen de waardes wel in orde van grootte.
9 jaar
Tweemassavliegwiel kan ook een onregelmatig draaien veroorzaken als het begint te verslijten.
Gisteren heeft een bekende van me (peugot monteur) even in mijn auto gereden. Hij had inderdaad sterk het idee dat het het dubbel massa vliegwiel zou kunnen zijn, maar een probleem met pompverstuivers durfde hij niet uit te sluiten.
Vandaag ging het motormanagement lampje aan. Waarschijnlijk omdat de EGR klep geknepen is, vermoedde ik. Hier had ik op dit moment een plaatje met 7mm gat in zitten.
Bij het uitlezen bleek er inderdaad een EGR foutmelding, maar daarbij ook nog een isfire foutmelding op de 2e cilinder:
16686 - Cylinder 2
P0302 - 000 - Misfire Detected
Freeze Frame:
RPM: 840 /min
Torque: 40.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 13.91 V
Inj. Quantity: 2.96 mg/str
Temperature: 70.2°C
(no units): 0.0
Na het resetten kwam de melding niet direct terug.
Bij stationair draaien staat de motor nu flink op en neer te schudden, durf er daarom niet goed meer mee te rijden.
Ik heb de inspuit hoeveelheid bekeken via measuring block 13 (VCDS). Er zit bij stationair draaien een flink verschil in de inspuithoeveelheid van cilinder 2
Injection quantity deviation van cilinder 1= -0.89 mg/str
Injection quantity deviation van cilinder 2= 1.88 mg/str
Injection quantity deviation van cilinder 3= -0.49 mg/str
Injection quantity deviation van cilinder 4= -0.45 mg/str
Het lijkt er dus op dat het motormanagement besluit veel meer brandstof in te spuiten op cilinder 2. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- Kabelboom probleem (slechte verbinding) op de pompverstuiver van cilinder 2?
- pompverstuiver van cilinder 2 losgetrild?
- pompverstuiver van cilinder 2 vervuild (of defect)?
Ik ga dit weekend kijken of er wat te zien valt aan de pompverstuiver van cilinder 2 (of deze misschien los zit). Hebben jullie nog tips voor me?
9 jaar
Op verstuiver van cilinder 2 heb je idd te veel correctie. Alles boven de +1.5 correctie is niet goed.
Vervang verstuiver 2 maar.
Wil je 100 %zekerheid ,wissel dan de verstuivers van cilinder 2 en 3 om en lees de correctie waardes nogmaals uit. Veranderd deze mee naar cilinder 3 dan weet je het 100 %.
Vandaag liep de auto weer netjes stationair. Inspuit hoeveelheden waren weer normaal. Bij optrekken in hogere versnelling van 1000-2000 toeren nog steeds hevig stotteren/schokken.
Ik heb toen verstuivers 2 en 3 omgeruild. Niet dat dit nu veel uit zou maken, maar mocht de inspuitwaarden (later) weer buiten de tolerantie komen dan weet ik of het in de verstuiver zit of niet.
Toen ik toch bezig was heb ik de kabelboom eruit gehaald en de draden van de pompverstuiver op cilinder 2 vervangen. Gewoon de bestaande draden afgeknipt en nieuwe draden aan de connectoren gesoldeerd.
Auto loopt nu weer perfect! Super blij natuurlijk dat ik dit probleem met jullie hulp heb kunnen oplossen. Maar niet te vroeg juichen, even afwachten of het niet terugkomt. Maar mocht het terugkomen, dan word het meteen een nieuwe kabelboom bestellen.
Bedankt voor jullie hulp!
9 jaar
Net even het EGR afdop plaatje verwijderd. Deze had ik er nog in zitten, wat een foutmelding veroorzaakte.
Na een stukje rijden (heerlijk nu de auto niet meer stottert) komt de foutmelding toch nog terug.
16785 - EGR System
P0401 - 000 - Insufficient Flow
Freeze Frame:
RPM: 1659 /min
Torque: 106.0 Nm
Speed: 87.0 km/h
Load: 0.0 %
Duty Cycle: 14.7 %
Bin. Bits: 01101000
Mass Air / Rev.: 375.0 mg/str
Mass Air / Rev.: 620.0 mg/str
De vacuüm slang van EGR naar vacuüm box lekt niet.
Als ik met VCDS (1 Engine , 4 Basic Settings, Group 003) de EGR klep uitlees, heb ik de volgende waardes:
Engine speed ca 820/min
Exhaust Gas Recirculation (actual): 448 mg/str
Exhaust Gas Recirculation Duty Cycle: 15%
Als ik Basic setting ON zet, gaat het toerental omhoog. Ik verwacht dat de EGR klep hiermee word geopend? Het lijkt er in ieder geval wel op dat de EGR klep iets doet.
Engine speed ca 1400/min
Exhaust Gas Recirculation (actual): 545 mg/str
Exhaust Gas Recirculation Duty Cycle: 35%
Waarom zou er te weinig doorvoer door de EGR klep zijn? Zou de EGR klep niet ver genoeg open gaan?
9 jaar
Als ik aan de vacuümslang van de EGR klep zuig, kan ik langzaam blijven zuigen (alsof ik zachtjes valse lucht aanzuig). Als ik er op blaas, krijg ik tegendruk (ik kan er niet verder blazen).
Betekend dit dat de EGR klep mechanisch stuk is?
9 jaar
Ter info: De EGR klep bleek inderdaad defect. Nadat ik een nieuwe gemonteerd had was het probleem verholpen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar