Audi A4: A4 1.9TDI AJM "ploffend" geluid uit luchtfilter

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 115 PK AJM

Deze auto maakt sinds kort een raar, ploffend geluid. Het komt uit het luchtfilter (tenminste daar hoor je het geluid het sterkst).
De EGR klep is schoongemaakt en afgedicht. Vagcom geeft geen storingen.
De auto start gewoon goed, tijdens rijden voel je de motor inhouden, een beetje stotteren.
Het probleem is ineens opgetreden, dus niet langzaam erger geworden.
Als ik de vacuum bediende klep bij de EGR bijna dicht maak (met de hand het stangetje bewegen) gaat het geluid zo goed als weg. Is natuurlijk niet goed, want als je dan gas geeft, smoort de motor ontzettend door ik neem aan luchtgebrek.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

madfred999

Geplaatst door madfred999 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Ik neem dat er dus een hydr. klepstoter defect is?
Is het eenvoudig uit te vinden welke defect is, of moet je ze gewoon allemaal vervangen?

Madfred

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Madfred

Vaak niet alleen een klepstoter defect, ook is dan de nokkenas beschadigd (vlakke kanten)
Kontroleer dit, sluit dit uit.

Gr. paul

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de klepdeksel eraf gehad. De nokkenas ziet er goed uit, geen slijtplekken of vlakke kant.
Als ik probeer de klepstoters in te drukken, zit er één bij (inlaat cylinder 3) die beduidend makkelijker en iets verder kan worden ingedrukt.
Ik zie ook geen roet langs de verstuivers, dus ik denk dat er toch een klepstoter defect is.
Trouwens, het valt me op dat bij een koude motor het geluid bijna helemaal weg is, na een klein stukje rijden komt het geluid (en slecht lopen) terug.

Iemand nog suggesties?

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Ik heb nog een vraag, als de klepstoter kapot is, dan gaat toch de klep tikken. Maar dat hoor ik helemaal niet, alleen het "ploffende" geluid en slecht lopen.
Of kan de klepstoter ook zo kapot zijn dat de klep niet goed (of te laat) dichtgaat waardoor er uitlaatgassen door de inlaatklep ontsnappen?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Alleen de klepdeksel demonteren is niet voldoende, je ziet niet alles.
Nokkenas demonteren, dan pas zijn de klepstoters goed te controleren (vaak ingedeukt)

Gr. paul

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

als je uitlaatklep niet opengaat blaast hij het verbrande gas terug via je inlaat klep als die opengaat

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de nokkenas eruit gehaald om een en ander eens goed te bekijken. Het bleek dat de klepstoter van de uitlaatklep nr3 ingedeukt was. Er zat zelf een gaatje in. Hierna de nokkenas nog eens goed bekeken en bij de betreffende nok zag je heel lichtjes slijtsporen. Ik heb besloten om de hele cylinderkop te vervangen. Op een lokale sloop heb ik een cylinderkop van een VW Bora gekocht en deze geplaatst. Natuurlijk nieuwe pakkingen en kopbouten gebruikt. Auto loopt weer goed. Is het trouwens nodig/mogelijk om de pompverstuivers af te stellen?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=madfred999]Auto loopt weer goed. Is het trouwens nodig/mogelijk om de pompverstuivers af te stellen?[/quote]
De hoedjes op de pompverstuivers had je beter ook kunnen vervangen en daarna de pompverstuivers afstellen.
Cilinderkop vervangen was overigens niet nodig geweest, zonde van de centen.

Gr. paul

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Hallo Paul,

Mijn vraag was juist ook hoe je de pompverstuivers moet afstellen.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[url=http://img405.imageshack.us/i/n230308.pn...][img]http://img405.imageshack.us/img405/5043/...[/img][/url]

→ Meetklok zoals afgebeeld op de stelschroef van de pompverstuivereenheid plaatsen.
‒ Krukas in motordraairichting draaien totdat de rol van de sleeptuimelaar op de aandrijfnokpunt staat.
Rolzijde -pijl A- staat op het hoogste punt
Meetklok -pijl B- staat op het laagste punt
‒ Meetklok verwijderen.
‒ Nu de stelschroef tegen de veerkracht van de pomp-verstuivereenheid in de sleeptuimelaar indraaien totdat een duidelijke weerstand voelbaar is (pomp-verstuivereenheid staat tegen de aanslag).


[url=http://img266.imageshack.us/i/n230309.pn...][img]http://img266.imageshack.us/img266/9898/...[/img][/url]

‒ → Stelschroef vanaf de aanslag
225°terugdraaien.
‒ Stelschroef in deze stand houden en de contramoer met
30 Nm vastdraaien.
‒ Steker van de pompverstuivereenheid aansluiten en het kleppendeksel en de tandriemkap inbouwen.


[url=http://img91.imageshack.us/i/n230430.png...][img]http://img91.imageshack.us/img91/5871/n2...[/img][/url]

Nr 2 is het hoedje dit is een los verkrijgbaar onderdeel.

[b]let op :[/b] Indien de hoedjes worden vervangen 180°terugdraaien....


Gr. paul

madfred999 (0), 14 jaar geleden

Hallo Paul,

Heel erg bedankt voor de uitleg, ga ik dit weekend uitvoeren. Ik neem aan dat ik ook een gewone meetklok kan gebruiken, als ik deze maar kan vastzetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.