Audi A4: A4 schomeld gevoel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 TDI quattro

De auto heeft een raar soort schommeld gevoel. Rijdt je door een kuil of drempel, dan lijkt het of de rechterkant achter dieper inzakt dan de rest van de auto.

Zet je de auto op een schokbreker test, dan zie dat deze zo goed als nieuw zijn.

- Je zou denken dat de rechterachterband een beetje lucht nodig heeft, maar bandenspanning zit wel goed. Wel moet ik zeggen dat de velg bedoeld is voor een 225/45/17 band, maar er zit een 235/45/17 band op. Lijkt wel alsof de band als een peer vorm erop zit. Zou dit het schommeld effect kunnen geven?

- Zou het soms de veren kunnen zijn? En hoe controleer je een veer terwijl deze nog gemonteerd op de auto zit? Welke proef zou ik kunnen doen?

Wat zou ik kunnen proberen om erachter te komen wat het is?

Ed_audi

Geplaatst door Ed_audi (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

wiel li en re wisselen en kijken of t dan anders om is
en veren testen onder de aut is lastig
als ze dr af zijn kan je de lengte op meten en dan onder bijv een pers met het zelfde gewicht de lengte nogmaalsopmeten
zijn ze gelijk dan zit t waarschnlk ergens anders in
is de lengte met t zelde gew anders dan zijn t de veren

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

Als het de veren niet zijn, wat zou het dan ook kunnen zijn?

Stabilisator stand heeft een beetje speling, misschien paar mm maar meer niet.

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

De banden vervangen, en maat opgelegd die meer naar het normale formaat 225 45 17, en weg is het schomelen.

Santa (0), 16 jaar geleden

En WEER zo'n typisch voorbeeld van budget-tuning......

Je ziet, je kunt niet zomaar ongestraft wat aanklooien met banden en velgen. Gaat niet altijd goed......

Fijn dat je het opgelost hebt!

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

Santa, inderdaad, en als je dan zo'n auto koopt dan valt het niet direct op en merk je het ook niet zo snel. Maar als je de auto een tijdje hebt, dan merk je, goh wat is het verbruik hoog. En wat zoekt hij toch in sporing. En had ik dus last van dat schomelen, wat overigens minimaal was, want 90% wisten niet wat ik bedoelde als ze zelf met auto hadden gereden.

Maar nu is het een andere auto, zoekt niet, rijdt stuk vlotter, minder herrie. En dat is dan het verschil van 1 cm minder breed, echt bizar verschil.

Santa (0), 16 jaar geleden

Wat jij omschrijft, klopt precies.
Indien er te brede banden om de velgen gemonteerd worden, krijg je van die dikke, brede wangen.
Doordat de wangen dan NIET meer zo strak zijn als dat bedoeld is, gaat de auto dus op zijn wangen schommelen. Je krijgt dan een wollig, zwabberend gevoel in je auto.
Dit fenomeen kwam vroeger veelvuldig voor bij het gebruik van gecoverde autobanden.
Gebruikte banden die waren voorzien van een nieuw loopvlak. Heel vaak was dan toch de kracht al uit het karkas van de band verdwenen en kreeg je hetzelfde, vreemde wazige stuurgedrag.

Nu zou je simpel kunnen stellen (zoals de "petjes" dat vaak doen) dat je dan gewoon wat bredere velgen moet monteren om die wangen weer strak te krijgen en zo het probleem kunt oplossen.
Helaas werkt dat zo niet want hoe breder de banden worden, des te gevoeliger worden ze voor spoorvorming en wordt het rijgedrag dus weer zoekerig.

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

Santa, precies, jammer dat ik dit trouwens niet veel eerder wist. Ik heb bij aantal garages nagevraagd wat er nou aan de hand is. En dan rijden ze, en voelen ze, en antwoorden. Het kan wel aan je schokbrekers of veren liggen. En jah, continental banden zijn wel bekend dat ze dit kunnen doen.

Maar er is geen een die zegt, je banden zijn niet goed voor je velgen. En heb ik vervolgens navraag gedaan wat nou op deze velg thuis hoort, en kreeg te horen dat waarschijnlijk 225 goed zal zijn. Nou, probeer dan maar, achteraf hoorde ik dat 205 ook prima zou zijn.

Overigens zie ik vergelijkbare A4 rondrijden met 225/45/17 dus dacht, prima, dat doe ik dan ook.

195/65/15 rolomtrek van 1935mm orgineel vanaf de fabriek geleverd.
235/45/17 rolomtrek van 1965mm, zo heb ik de auto gekocht.
225/45/17 rolomtrek 1930 mm heb ik nu geplaatst met het resultaat dat de auto veel beter rijd, vlotter, stabieler, minder sporing.

Wat lees ik dus achteraf, dat bandenmaten hooguit 2% mogen afwijken van orgineel, omdat anders je km teller en ABS ontregelt kunnen zijn en het rijdgedrag, karakter gedrag van de auto kan beinvloeden.

Gelukkig zit ik nu binnen de tolleracie van 2% ? Maar Zucht, wordt hier zo moe van dat ik stukje bij stukje steeds wijzer word, ipv dat een garagist in een keer goed advies geeft.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ja, garages zijn instanties die zaken moeten verkopen.
De een doet dat klakkeloos, er zijn er ook die gewoon INFORMATIE verstrekken......

Indien je andere banden/wielen wilt monteren, moet je ALTIJD uitgaan van de standaard wielen/banden die af fabriek onder je auto zitten.

Je ziet nu dus zelf dat je dus niet zomaar klakkeloos wat onder je auto kunt schroeven.
Vele petjes doen dat wel maar die rijden dan ook vaak nog rond in auto's zonder ABS en zonder regulier onderhoud waarbij wegligging en veiligheid minder belangrijk is dan spoilers en looks.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Santa]Ja, garages zijn instanties die zaken moeten verkopen.
De een doet dat klakkeloos, er zijn er ook die gewoon INFORMATIE verstrekken......

Indien je andere banden/wielen wilt monteren, moet je ALTIJD uitgaan van de standaard wielen/banden die af fabriek onder je auto zitten.

Je ziet nu dus zelf dat je dus niet zomaar klakkeloos wat onder je auto kunt schroeven.
Vele petjes doen dat wel maar die rijden dan ook vaak nog rond in auto's zonder ABS en zonder regulier onderhoud waarbij wegligging en veiligheid minder belangrijk is dan spoilers en looks.[/quote]
Heb van de week weer van die "spoorverbreders" gezien, je weet wel, van die flensen met een setje extra lange wielbouten. (de voorwiellagers gaan niet meer dan 10.000 km mee, hoe kan dat nou???)

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

hmmm ik trof laatst een petje bij de mac donalds, giga wielen onder z'n golfje2, met een bandje inde 35 serie..........minmaal 215 breed.. en zover verlaagd dat er inmiddels al een halve liter olie in de carterpan ging....

toen ik hem vroeg of ie alle ledematen nog wat op zijn plek had zitten en of ie nog een beetje kon parkeren zonder servo....kreeg ik als andwoordt.... COMFORT IS VOOR MIETJES..

en zoekering weggedrag? neuh hoor geen last van...hij had hem zo laten uitlijnen..dat voorwielen er zo / \ onder stonden, lag als een huis op de weg..zei die.....wel nadeeltje...binnenkant band was weg na 7500 km....maar ach zei die....kumho en nankang bandjes kosten weinig en rollen ook........

tis jammer, maar indd zo is de instelling van het gros....

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=arie549]toen ik hem vroeg of ie alle ledematen nog wat op zijn plek had zitten en of ie nog een beetje kon parkeren zonder servo....kreeg ik als andwoordt.... COMFORT IS VOOR MIETJES.[/quote]
mooi laten gaan, dit soort jeugdige carrières eindigen vaak vroegtijdig bij een boom............

Gr. paul

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]hmmm ik trof laatst een petje bij de mac donalds, giga wielen onder z'n golfje2, met een bandje inde 35 serie..........minmaal 215 breed.. en zover verlaagd dat er inmiddels al een halve liter olie in de carterpan ging....

toen ik hem vroeg of ie alle ledematen nog wat op zijn plek had zitten en of ie nog een beetje kon parkeren zonder servo....kreeg ik als andwoordt.... COMFORT IS VOOR MIETJES..

en zoekering weggedrag? neuh hoor geen last van...hij had hem zo laten uitlijnen..dat voorwielen er zo / \ onder stonden, lag als een huis op de weg..zei die.....wel nadeeltje...binnenkant band was weg na 7500 km....maar ach zei die....kumho en nankang bandjes kosten weinig en rollen ook........

tis jammer, maar indd zo is de instelling van het gros....[/quote]
Ik ben er later ook achter gekomen dat er spoorverbreders onder hebben gezeten. En nu zijn m'n draagarmen ook niet echt lekker meer, dus die moet ik laten vervangen. Maar nu zie ik op marktplaats een setje staan voor 250 euro, uiteraard imitatie. Nu las ik onlangs in een autoblad dat die imitatie draagarmen beter zijn dan de orginelen. Maar weet iemand of dit soms een beetje leuk spul is of moet ik hier met een grote boog omheen, want het is toch wel erg verleidelijk.


http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...

Santa (0), 16 jaar geleden

Zijn AL je draagarmen versleten?

Heb die setjes ook wel voor 225 euro gezien op Marktplaats.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.