Hallo, ik zou het erg fijn vinden als iemand mijn kan helpen. Ik heb de volgende kenmerken, die wel of geen relatie met elkaar hebben:
-motor loopt als hij koud is met een sterk verhoogt stationair toerental (ca 1500-2500 rpm)
-motor loopt als hij warm is stationair niet constant (schommelt constant tussen 500-900 rpm)
-motor wordt alleen warm (ca 90 graden) als niet echt wordt gereden. Zo gauw op de snelweg, dan terug naar 75 graden of nog iets minder), daardoor (?) soms na enige tijd rijden nog een verhoogt stationair toerental
-verbruik is erg veel: 1 op 7, zowel lpg als benzine, bij normaal rijden
-overgang tussen stationair (warme toestand) en klein beetje gas verloopt erg schoksgewijs
-verder loopt motor wel prima.
Het gaat om een A4 met een 2.6 V6 motor, 110kW, code ABC uit 1996, 224.000 op teller
Weet iemand raad? Kunnen bovenstaande problemen een relatie hebben? Wat zijn verstandige stappen om te nemen om meer duidelijkheid te krijgen indien nodig.
Overigens is al het bovenstaande zowel bij lpg als bij benzine.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Coolname]-motor loopt als hij koud is met een sterk verhoogt stationair toerental (ca 1500-2500 rpm)
-motor loopt als hij warm is stationair niet constant (schommelt constant tussen 500-900 rpm)[/quote]
[b]Oorzaak :[/b] Een vervuilde of een defecte stappenmotor. [b]Mogelijk :[/b] Een vervuilde gasklep.
[quote=Coolname]motor wordt alleen warm (ca 90 graden) als niet echt wordt gereden. Zo gauw op de snelweg, dan terug naar 75 graden of nog iets minder), daardoor (?)[/quote]
[b]Oorzaak:[/b] Thermostaat, vervangen is de oplossing.
Gr. paul
ja, helemaal met Paul eens.
heb je dit al eens bij de horens gehad Paul? haha
(mijn A4 had hetzelfde)
thermostaat, stationair toerentalstabilisator,(stappenmotor) en gasklephuis (laten) reinigen.
Paul is er goed in !!!
succes.
17 jaar
Beste Paul en Alex, dank jullie voor je suggesties. Ik waardeer dit soort antwoorden zeer. Die thermostaat zal ik zeker (laten) vervangen.
Kan het sterk verhoogde toerental en vooral de schokkerige overgang tussen stationair en niet-stationair hierdoor ook verklaard worden? Of kan het zijn dat er nog iets anders mis is, met bijv. pingelsensoren of lambdasondes ofzo?
Zijn er mogelijkheden om de stationair toerentalstabilisator (is dat die stappenmotor?) en evt. ter zake doende sensoren te controleren?
Bij voorbaat weer dank voor reactie.
17 jaar
ik weet niet waar je zo woont maar ik zou de auto eerst maar eens uit laten lezen.
als de stationair toerentalstabilisator (=stappenmotor) defect is word dit uitgelezen. helaas bij haperen niet weet ik uit ervaring maar reinigen hiervan en het gasklephuis kan nooit kwaad.
bij foutive waarden van lambda sonde,s en/of pingel sensors is wel uit te lezen.
maak eens een afspraak met Paul Kelder, er gaat een wereld voor je open en het moet wel heel raar lopen als hij er niet meer uitkomt.
hij kan de auto ook uitlezen.
thermostaat vervangen bij dit type motor is wel een redelijke operatie (zit achter distributie) maar ook dit kan Paul.
succes.
gr. Alex
17 jaar
Dank voor de opmerkingen. Ik ga binnenkort een keer langs bij Paul. jack007: als het inderdaad hetzelfde is als bij jou, zou het straks over moeten zijn. Als ik het allemaal zo lees heb ik er goede hoop op. Bedankt voor de tip in ieder geval. Ik zal wel laten weten hoe het is afgelopen.
17 jaar
Paul heeft dit bij mijn A4 ook gedaan. een wereld van verschil.
nieuwe stappen motor kost ongeveer 100 dus dit valt mee.
maar eerst eens reinigen.
succes en ik hoor/lees het wel.
gr. Alex
17 jaar
Zo, ik ben bij Paul geweest voor een 'behandeling' aan m'n auto. En met succes! Was het rijden waard.
De acties die zijn gedaan:
-distributieriem vervangen (tjonge, wat moet die auto ver uit elkaar om daar bij te komen, zie
[url=http://img175.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img175.imageshack.us/img175/2827/...[/img][/url]
maar het is gelukt. Zie hier het resultaat met de nieuwe riem:
[url=http://img175.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img175.imageshack.us/img175/4701/...[/img][/url]
-tegelijkertijd ook de thermostaat, de waterpomp en de multiriem vervangen
-stappenmoter schoongemaakt (maar dat is bij dit type niet echt goed mogelijk)
-gasklephuis schoongemaakt (maar deze was niet echt vies)
-carter-ontluchtingsslangen schoongemaakt (zat vol met mayonaise)
-stappenmoter van lpg installatie schoongemaakt
En het resultaat:
-motor komt weer netjes op temperatuur
-verhoogt toerental verdwenen (als warm)
-schokken zo goed als verdwenen
Maw: problemen opgelost!!
Paul is echt aan te raden voor dit soort zaken. Vooral als je het zelf ook wel interessant vindt allemaal, want het is geen probleem om de hele dag mee te kijken (en foto's te nemen, zoals je ziet).
Paul bedankt!!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar