Audi A6 Avant: A6 2.8 V6 loopt op 4 cilinders

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6 5v

Ls,

Motor loopt op 4 cilinders. Bobine geeft geen spanning op cilinder 1 en 5 (dit treedt op nadat de motor warm is na een minuut of 10).
In dit geval loopt de motor dus even goed en daarna op 4 pitten.

Nieuwe bobine geplaatst en probleem leek opgelost. Na 3 dagen s'morgens hetzelfde probeem, maar nu met cilinder 4 en 2.
Maar in dit geval lost dit zich op als de motor even loopt (5 minuten) en opnieuw gestart wordt.
De volgende ochtend idem dito.
In dit geval loopt de motor dus even op 4 pitten en na een aantal minuten draaien en opnieuw starten goed.

Bobine omgeruild (opniew een nieuwe geplaatst) en het probleem leek opnieuw opgelost (ging 3 dagen goed).
Vanavond onderweg opeens weer op 4 pitten. Thuisgekomen, motor uit en even balen.
Na een half uurtje weer gestart (om na te gaan welke cilnders niet meeliepen) loopt de motor weer keurig op 6 cilnders!
Tijdje rond gereden, stoppen starten , geen problemen meer.

De bonine lijkt dus goed!?
In welke richting moet ik gaan zoeken?

m.vr.gr.

gé

Geplaatst door gé (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

krijgt ie wel brandstof op de cilinders die uitvallen

gé (0), 14 jaar geleden

Toen het probleem optrad kregen de cilinders wel benzine (verzopen).
Daarna alleen geconstateerd dat er GEEN vonk was bij betreffende cilinders.

Vanochtend 09:30 uur bij starten en rijden normaal op 6 cilinders
Kan op dit moment dus niet constateren of hij wel brandstof krijgt op de uitgevallen cilnders.
Ben bijna zeker dat ie wel brandstof krijgt (nieuwe verstuivers zitten er sinds een jaar in).



Net gestart (11:00 uur) en weer op 4 pitten! Voordat ik kon testen of het probleem geen vonk of geen brandstof was liep ie weer normaal.
Tot nu (12:00 uur) normaal blijven rijden.


Om 16:00 uur weer gaan rijden, geen probleem.
Na 20 minten (net weer terug voor de deur) nog even stationair draaien en weer op 4 pitten!
Dit duurde ongeveer 5 minuten en hij draaide weer normaal.
In die tijd kon ik net constateren dat er geen vonk was op cilinder 1 en 5!!

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

als ik me niet vergis zitten er bij dit type 3 vermogeneindtrappen in de motorstuurdoos.... en die zijn waarschijnlijk de oorzaak.

beredenatie: halfgeleiders die gek beginnen te doen, doen het in koude toestand beter dan warm.


Stuurdoos laten checken cq repareren.

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

kun je de "stuurdoos "niet eens proberen te verwarmen met een fohn alvorens koude motor te starten ?
al vaker toegepast bij PCM problemen > met succes

soms moet jewel vreemde dingen uitproberen om iets te vinden

suc6

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Frank3137]kun je de "stuurdoos "niet eens proberen te verwarmen met een fohn alvorens koude motor te starten ?
al vaker toegepast bij PCM problemen > met succes

soms moet jewel vreemde dingen uitproberen om iets te vinden

suc6[/quote]
Doe je andersom, er zijn spuitbusjes koudespray in de handel, speciaal voor dit doel. (storing zoeken in electronica)

deze zet je op de transistor van een eindtrap, werkt ie dan wel weet je waar je het zoeken moet.

gé (0), 14 jaar geleden

[quote=audia4]als ik me niet vergis zitten er bij dit type 3 vermogeneindtrappen in de motorstuurdoos.... en die zijn waarschijnlijk de oorzaak.

beredenatie: halfgeleiders die gek beginnen te doen, doen het in koude toestand beter dan warm.


Stuurdoos laten checken cq repareren.[/quote]
Frank3137 schreef:
kun je de "stuurdoos "niet eens proberen te verwarmen met een fohn alvorens koude motor te starten ?
al vaker toegepast bij PCM problemen > met succes

soms moet jewel vreemde dingen uitproberen om iets te vinden

suc6

Doe je andersom, er zijn spuitbusjes koudespray in de handel, speciaal voor dit doel. (storing zoeken in electronica)

deze zet je op de transistor van een eindtrap, werkt ie dan wel weet je waar je het zoeken moet.


Ls,

Waar kan ik de "stuurdoos" vinden? Vermoedelijk artikel 4A0 905 351A?
2.8 V6 5v automaat motorcode ACK

Groeten,

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

in de waterbak, onder de voorruit, aan de linker zijde, onder een zwarte kunstof afdekking

gé (0), 14 jaar geleden

[quote=audia4]in de waterbak, onder de voorruit, aan de linker zijde, onder een zwarte kunstof afdekking[/quote]
Ls,

in de waterbak, onder de voorruit, aan de linker zijde, onder een zwarte kunstof afdekking vind ik:

4A0 907 307A Regelapparaat voor servotronic
445 955 529A wiswas achterruit
443 919 578C Regelapparaat magneet koppeling
en 2 relais:
443 951 253J
443 951 253J

Ik kan de 'stuurdoos" nog niet vinden (is het het "regelapp.-vermogenseindtrap" artikelnummer 4A0 905 351A??)

m.vr.gr.

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

4A0 905 351A is idd de vermogenseindtrap. die zou wel eens stuk kunnen zijn...

als je geen ontsteking hebt kun je op de ingangen met een scoop testen of er signaal komt.

gé (0), 14 jaar geleden

[quote=audia4]4A0 905 351A is idd de vermogenseindtrap. die zou wel eens stuk kunnen zijn...

als je geen ontsteking hebt kun je op de ingangen met een scoop testen of er signaal komt.[/quote]
Help!

Ik kan 'm niet vinden, waar zit dat ding ergens verborgen??

m.vr.gr.

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

doe de motorcode ffe op een PB naar mij, dan zal ik eens kijken of ik een plaatje uit de bak voor me kan toveren waar de hele handel in is gebouwd.

gé (0), 14 jaar geleden

Ls,

Nog steeds opzoek naar de vermogenseindtrap en/of de ecu
Nog wat extra info:

Audi a6 avant quattro 2.8 v6 5v automaat motorcode ACK

audia4 scheef:
je hebt een a100, in een A6 jasje.... vandaar dat de ecu ergens anders zit...

ik vermoed zoals ik in de mail al aangaf dat de vermogenseindtrap in de ecu behuizing zit. dus neit los. het nummer dat je opgaf is van een eindtrap, maar als ik verder ga zoeken is het van een 5 cilinder......

succes er mee. lastige problemen. anders zoek paul kelder eens op, die is aardig thuis in deze wagens

Wie heeft nog suggesties/oplossingen e.v.

m.vr.gr.

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

heb je het pdf file bekeken??

staat de positie van het motorregelapparaat in......

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

1. motorregelapparaat -
J220
◆€in de elektronicakast
in de voetruimte aan
bijrijderszijde

gé (0), 14 jaar geleden

Ja, de pdf file bekeken. Bedankt voor de info!

In de voetruimte van de bijrijderszijde vind ik (vooralsnog) geen elctronicakast!?
Wel zit daar het "stuurapparaat" voor de cruisecontrol? ETKA:4D0 907 305 regelapparaat voor autom snelheidsregeling)

m.vr.gr.

gé (0), 14 jaar geleden

Harry,

Gevonden! Je had helemaal gelijk. In de elektronicakast in de voetruimte aan bijrijderszijde.
Zo middenonder de bekleding had ik niet verwacht. Ik zocht het wat hoger en meer aan de rechterkant.

Bedankt!!

Wat betreft de vermogenseindtrap, hele goede kans dat deze in de ecu behuizing zit, dus niet los (hier ga ik nu maar even van uit).
In ETKA vindt ik voor deze 6 cilinder (ACK motor) geen vermogenseindtrap.
Mocht iemand weten of de vermogenseindtrap de ecu behuizing zit hoor ik het graag.

m.vr.gr.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

de vermogenseindtrap zit in de bobine. gr john

gé (0), 14 jaar geleden

Allen,

Het probleem zat em in de vermogenseindtrappen.
Deze zijn geintegreerd in de bobine (het koelriben gedeelte). Zie bijgaande foto.
http://img8.imageshack.us/img8/3375/011h...

Beide "nieuwe" bobines, welke via marktplaats te koop aangeboden worden, gaven problemen met de vermogenseindtrappen.
Vermoeden: Blijkbaar een gedumpte niet goed werkende partij welke nu doorverkocht worden (€130).

De een werkt niet als het koud is (< 8 graden), kon hem wel omruilen.
De ander werkt niet als hij warmer wordt (net zoals mijn orginele) en deze geven het uiteindelijk helemaal op.
Als je ze inspuit met coldspray (de koelribben) gaan ze weer werken!

Ik heb nu een nieuwe "echte" orginele bobine (€345) met een goede vermogenseindtrappen geplaatst. Het probleem is opgelost!

Belangrijk verschil tussen de orginele en namaak is de koelpasta waarin de vermogenseindtrappen gegoten zijn.
Bij de orginele is dit zacht, bij de namaak hard!.

Bedankt voor de reacties en meedenken! Met name (als ik ze mag noemen) Harry en John!

m.vr.gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.