Dringend verzoek aan Audi specialisten...
Laatst vertoonde mijn auto de volgende kuren:
* De verwarming werkte niet (temperatuurmeter sloeg wel gewoon uit.)
* Er kwam rook onder de motorkap vandaan.
* Het stonk naar verbrand rubber.
* Het koelvloeistoftankje was zeker half leeg.
* De motor zat behoorlijk onder de koelvloeistof.
Natuurlijk zette ik meteen de motor uit; omdat ik bang was voor motorschade.
Toen er een monteur kwam heb ik alle symptomen verteld. De monteur inspecteerde o.a. de distributieriem (Daarvoor opende hij de kap die voor de distributieriem zit.) maar zei dat hij niets kon ontdekken.
Hij startte de motor (die na een poosje aansloeg).
Na een tijdje begon het weer naar verbrand rubber te stinken en begon het weer te roken.
De monteur liet vervolgens de motor nog zeker een volle minuut draaien.
Daarna brak de distributieriem...
Nu is het waarschijnlijk zo dat de waterpomp vastgelopen was, de riem hieroverheen getrokken was en uiteindelijk brak.
Nu is mijn vraag: Is het verstandig (wat zou u doen?) als je van bovenstaande klachten afweet, om dan de motor te starten? Of zeggen jullie "bij twijfel niet inhalen" en de auto naar een garage laten verslepen?
Ik heb nu natuurlijk aanzienlijke motorschade, terwijl de monteur beweert dat hij dit nooit aan heeft kunnen zien komen...
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Groeten Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de monteur had dit niet kunnen zien aankomen, is daar dan ook niet verantwoordelijk voor. voor het zelfde geld was het jou zelf overkomen. het probleem is nu, jij zit met een enorme schade... dit soort schade's komt mij bekent voor.... de kosten daar zal ik het voor de kerst maar niet over hebben...?
paul,
Toch vind ik , dat de monteur niet de motor had moeten laten draaien tot er wat stuk gaat.
Hij had beter kunnen zoeken waar de rubberlucht vandaan kwam en wat verder moeten kijken dan alleen de distributiedeksel.
Het is volgens mij duidelijk dat er iets aanloopt als het begint te stinken.
Maar ja...............wie ben ik.
mvg,
Hans.
hans
deze motoren zijn zo compact, je kunt helemaal niks zien, zelfs nog geen multiriem. laatstaan dat je verwacht dan een waterpomp is vastgelopen. waarschijnlijk is de waterpomp of de looprol daaronder vast gelopen door (achterstallig) onderhoud, tenminste hoort te worden vervangen (120.000) bij iedere riemwissel.... controleren iedere (30.000) maar voorlopig zit je hier met een schade van een kleine 3500,- euro (indien het goed moet)
paul,
Dank voor jullie antwoorden.
Om het verhaal iets te verduidelijken: de monteur was een wegenwachter die we opgeroepen hadden. Ikzelf durfde namelijk niet met de auto door te rijden uit ANGST VOOR MOTORSCHADE!
Als ik tussen de regels doorlees dan maak ik uit Paul zijn antwoord op, dat het lastig is om "even" te constateren wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Dus met de wetenschap dat bij deze Audi de waterpomp aangedreven wordt door de distibutieriem én de wetenschap dat de kachel niet werkt, het naar rubber stinkt, rookontwikkeling is én de motor onder de koelvloeistof zit, is het dan nog steeds verstandig om de motor te starten en te laten lopen tot de riem breekt...?
Voor mij is het een beetje hetzelde als: iemand valt uit het raam, je belt de ambulance omdat je bang bent voor een gebroken nek. De ambulance broeder vraagt vervolgens: "beweeg eens met uw hoofd", waarna de patient dood neervalt...
Met andere woorden; je neemt toch geen risico met deze symptomen?
17 jaar
ik kan me voorstellen dat je het liefst een uitweg zoekt voor deze 3500 kostende operatie....echter sluit mij voledig bij paul aan.....onderhoud en preventief controleren had dit kunnen voorkomen!!!
als het begint te stinken naar rubber...loopt er indd wat aan..maar zoals paul al zegt, er is bij dit type auto weinig tot niks te zien!!
p.s, je zegt hij stonk al behoorlijk naar verbrand rubber..lijkt mij dat je motor de eerste schade al had opgelopen doordat de riem geslipt heeft!!!
peter.
even een vraag... is jou audi dealer onderhouden ?
paul,
overigens..... niemand valt zomaar uit het raam, je had een voorzorgsmaatregel kunnen nemen... ''voorkomen is beter dan..... vul het maar in................................. ik ben het met je eens, het is sneu geld ik hoop dan ook op een goede afloop. maar om nou die monteur de schuld in z'n schoenen te schuiven, lijkt mij niet terecht.
paul,
@ Paul: ik heb de auto pas een paar maanden. in september 2005 zijn de nokkenassen vervangen (rekening heb ik van AutoParts Erp, 2890,00)
Momenteel heeft de auto +- 220.000 KM gelopen (Sticker 0nder de motorkap zegt dat de riem bij 290.000 vervangen moet worden, dit heb ik nagevraagd bij vorige eigenaar)
In juni 2006 heeft de auto een beurt gehad bij een universeel garagebedrijf. (Oud-monteur van Audi, beschikt zelfs over originele diagnose-apparatuur!)
Maar dit is in mijn optiek minder belangrijk; nogmaals, ik heb de motor uitgezet omdat ik bang was voor motorschade!
Misschien had ik in dit geval niet de ANWB erbij moeten halen (Ik heb zélfs nog gezegd dat het een automaat betreft ivm slepen!) maar gewoon door moeten rijden.
Dan had ik het inderdaad helemaal zelf gedaan...
Maar toch lijkt het mij dat een specialist (lees ANWB'er) niet "zomaar" moet gaan experimenteren bij dergelijke symptomen, vooral omdat alles zo moeilijk te zien is...
17 jaar
peter begrijp me goed, ik wil niet partijdig overkomen.
de vraag is..... heeft de vorige eigenaar al het onderhoud naar behoren uit laten voeren. ik heb zo het idee van niet........ normaal loopt een waterpomp of looprol niet zomaar vast. vaak wordt er enorm bezuinigd op dit soort dingen ik krijg het gevoel dat jij daar nu een afschift van hebt.
paul,
oke Paul,ik snap hem.
Maar het leek mij zo eenvoudig.
mvg,
Hans.
Volgens mij dwalen we af...
Ik zal nooit zeggen dat die kapotte waterpomp de schuld is van de ANWB.
Het gaat er alleen om:
Is het verstandig om een auto te starten die dergelijke symptomen vertoond? (Heb ondertussen contact gehad met PON en een aantal dealers. Zij zeggen dat, gezien de complexe plaatsing van de distributieriem het beter is om éérst diagnose te stellen, voordat je de motor start...
He spreekt hier dus over schade (de waterpomp) en gevolgschade (het tóch starten van de motor)
Jullie gaan mij toch niet vertellen dat je er altijd van uit moet gaan dat een auto perfect onderhouden is, dus dat de pomp in alle redelijk nooit kapot kan zijn, en dat je dus met een gerust hartt de motor kunt starten?
17 jaar
Ik vind het nou niet direct netjes om het achterstallige onderhoud bij de wegenwacht neer te leggen. Die kan er weinig aan doen dat jij je auto niet conform de eisen onderhoud. Of het nu wel of niet gebeurd zou zijn als hij er niet was geweest. Dat is de wereld op zijn kop! Om diagnose te stellen moet een monteur nu eenmaal dingen proberen, de motor laten lopen is daar één van. Dat daardoor de riem knapt is heel sneu. Maar de enige die verantwoordelijk is voor je staat van onderhoud ben jezelf. Dat kan je niet zomaar op een ander schuiven.
Vorige week meldde zich iemand met een auto met een gigantische herrie achter het distributie deksel. Heb meteen de motor uitgezet. De klant vroeg of ie er nog wel en weekje in kon rijden wat ik natuurlijk ten sterkste heb afgeraden. Hij is echter wel weer weggereden. In zo'n geval voelt het wellicht heel anders als de riem zou knappen, maar in beide gevallen kun je risico's niet bij de monteur deponeren, lijkt mij.
Sytze
hohoho! (nee, dit is niet de kerstman)
Even voor de goede orde; de auto is goed onderhouden, de distributieriem etc. was vervangen bij 190.000 KM
De vorige eigenaar heeft zelfs, zonder da daar direct aanleiding voor was preventief de nokkenassen laten vervangen bij AudiParts.
Nogmaals, ik vraag jullie alleen, start je een motor (sloeg slecht aan) met bovengenoemde symptomen, (rook, verbrand rubberlucht) en laat hem dan zeker een volle minuut statinair draaien?
Ik heb altijd geleerd, bij twijfel niet inhalen.
17 jaar
Volgens mij kun je die WW-man dit niet aanrekenen. Zelf vermoed ik dat hij best in z'n achterhoofd hier rekening mee heeft gehouden ( stationair draaien ) maar voor hetzelfde geld is er ergens 'n waterslang(etje) geknapt en tegen iets heets aan gaan liggen en dus verder niets dramatisch gebeurd. Hij zal toch op de een of andere manier 'n diagnose moeten ( of willen ) stellen.
Maar het blijft vervelend en het eindresultaat wordt er niet anders door.........
Gr.
hallo Peter ik begrijp je fustratie maar wat ik niet begrijp is dat wanneer een waterpomp vastloopt er toch een bepaalt kabaal vanonder de distributiedeksel moet komen. (enerzijds van een vastlopend lager,anderzijds van een tandriem die over de riemschijf van de waterpomp moet SPRINGEN)Dit grapje gaat tenslotte niet over 500 euro.
17 jaar
Sneu is het zeer zeker, maar hij moet toch iets ondernemen om diagnose te stellen.
Sytze
Ik reageer hierop omdat ik jaren geleden een gelijkaardige kwestie aan de hand had.Ik had een afspraak bij een Boschcenter voor een afstelling van mijn bmw-motor.Ik heb hem eigenhandig in de garage binnen gereden en kon hem de dag nadien terug halen.Toen ik 's anderdaags aankwam zei die kerel tegen mij ''jouw wagen loopt als een vod,hij loopt zelfs niet meer''Ik mocht hem zelfs niet meer starten.Auto maar naar huis gesleept,motor gedemonteerd en bleek er een klep afgebroken te zijn,gat in de zuiger cilinderwand ingeslagen,kortom rijp voor de sloop.Wie kan je in zulke gevallen nog vertrouwen.
17 jaar
Dit soort dingen zijn absoluut niet makkelijk om achteraf te beoordelen aangezien ik toch aanneem dat de wegenwachter toch een goede reden gehad moet hebben om nog eens naar de motor te luisteren/kijken. Ik twijfel eigenlijk niet aan de staat van onderhoud aangezien het heus weleens voorkomt dat een waterpomp vroegtijdig kapot gaat, dit is echt louter pech met alleen verliezers.....
Jos.
Yip, dat is eigenlijk de enige juiste bewoording, jos.
Vergeet niet, om ook maar iets te horen moet de motor toch echt lopen, je kan moeilijk gelijk beginnen het blok volledig te demonteren.
Sytze
Ik ben hier al eens door het oog van de naald gekropen door iemand met een schrapend geluid hierheen (40km) te laten rijden terwijl in de werkplaats de waterpomp (4 cyl. tdi) vastliep.......zonder schade......
Jos.
zo heb ik al eens iemand gewaarschuwd (2,5TDI) met een lekkende waterpomp. volgens de eigenaar kon dat nog wel even uitzitten. de nood was volgens hem niet zo hoog, het was maar water. de waterpomp lekte precies boven/achter een looprol waardoor deze enige tijd later vastsloeg met het gevolg dat de riem in rook opging.
paul,
Als het koelwater tankje al half leeg is en de motor heeft rare kuren en stinkt, en je weet dat de waterpomp achter de distrubitie zit dan ga je toch nooit de motor starten. Iedere monteur weet hoeveel schade dat kan veroorzaken als het misgaat dus ik vindt dat die monteur zeker eerst verder had moeten kijken voor hij de motor ging starten.
Groet Thijs
Ik blijf het zoals ik het lees een vervelende samenloop van omstandigheden vinden en het zou mij net zo goed kunnen overkomen.
Jos.
Beste Thijs, je kan bij dit blok helemaal niet verder kijken. Het is makkelijk om stelling te nemen echter, wat was dan verder nog mogelijk geweest? Ben het dan ook met Jos eens dat dit onvermijdelijk was. Het lag nauwelijks in de lijn der verwachting dat het aan de w.pomp lag. Knap van monteurs die dat alles van te voren weten, maar dit kan in de beste garages gebeuren.
Sytze
[quote=sytze]Beste Thijs, je kan bij dit blok helemaal niet verder kijken. Het is makkelijk om stelling te nemen echter, wat was dan verder nog mogelijk geweest? Ben het dan ook met Jos eens dat dit onvermijdelijk was. Het lag nauwelijks in de lijn der verwachting dat het aan de w.pomp lag. Knap van monteurs die dat alles van te voren weten, maar dit kan in de beste garages gebeuren.
Sytze[/quote]
kachel wordt niet warm, koelwater was onder peil er kwam rook van af. En als je dan niet eens de waterpomp goed kunt bekijken dan ga je hem toch niet starten. Tuurlijk ik weet ook niet alles van te voren maar sommige dingen kun je makkelijk voorkomen door eerst eens even wat verder te kijken.
Groet Thijs
Ik ben wel geen automonteur maar wel een techneut die veel met motoren werkt.
Ik vind 't nogal gemakkelijk om te zeggen als monteur dat je 't niet aan kan zien komen. Mooie is dan ook nog dat je al helemaal niet verantwoordelijk voor kan zijn.
Lijkt meer op "'t is toch niet van mij dus....". 't Is ook gemakkelijk om 't maar te gooien op de onderhoudshistorie van de gehele auto.
Nu snap ik ook dat zo'n WW-er er voor is om je weer snel mobiel te maken en je staat ook weer langs de kant van de weg etc etc.
Maar inderdaad, als de symptonen er duidelijk zijn is 't toch vrij duidelijk dat je eerst alles verder moet onderzoeken, dingen uitsluiten voordat je weer gaat starten.
"meten is weten.............als je maar weet wat je meet"
17 jaar
Ik vraag me af in hoeverre deze schade verhaalbaar is. Ik ga NIET zeggen dat de WW-man verkeerd heeft gehandeld, maar stel je het volgende.
De auto wordt, nadat deze dus begint te stinken gelijk afgezet, dus riem blijft heel. Wagen wordt afgesleept naar een Audi garage, en hier komt hij binnen met het vorige verhaal.
De monteur, begint vervolgens zijn diagnose te stellen, en start opnieuw de auto, en dan pas klapt de riem eraf.
Wie is er dan verantwoordelijk ??????
De audi dealer ??, omdat hij blijkbaar niet de auto had mogen starten, maar had moeten WETEN, dat het bij dergelijke types weleens de waterpomp kon zijn?????, dit tegenstaand aan de WW-man die dit mankementje bij dit type motoren nog niet had meegemaakt.
Vraagteken vraagteken.
Feit blijft, dat je een auto hebt achtergelaten in de handen van de wegenwacht, waar hoogstwaarschijnlijk alleen de pomp van vervangen had hoeven worden, en nu met een dikke 3500 euro schade opgescheept zit.
Mijn advies, schrijf een nette brief naar de ANWB, waarbij je alles PRECIES opschrijft, en hiermee bedoel ik dus alle data van reparaties die je kunt achterhalen, wat er gebeurt is enz. en vraag of ze een oplossing hebben voor jouw probleem.
Ik zou niet gelijk beginnen met aansprakeljk stellen ofzo, hier zou ik voorlopig nog maar even mee wachten.
Groeten Marcel
[quote=Maritieme]Ik ben wel geen automonteur maar wel een techneut die veel met motoren werkt.
Ik vind 't nogal gemakkelijk om te zeggen als monteur dat je 't niet aan kan zien komen. Mooie is dan ook nog dat je al helemaal niet verantwoordelijk voor kan zijn.
Lijkt meer op "'t is toch niet van mij dus....". 't Is ook gemakkelijk om 't maar te gooien op de onderhoudshistorie van de gehele auto.
Nu snap ik ook dat zo'n WW-er er voor is om je weer snel mobiel te maken en je staat ook weer langs de kant van de weg etc etc.
Maar inderdaad, als de symptonen er duidelijk zijn is 't toch vrij duidelijk dat je eerst alles verder moet onderzoeken, dingen uitsluiten voordat je weer gaat starten.
"meten is weten.............als je maar weet wat je meet"[/quote]
achteraf praten..... is altijd zo makkelijk, daar maakt men door de regel dan ook graag gebruik van. nu duidelijk is geworden wat er precies aan de hand is durft men wel te roepen.... maargoed dat is nog nooit anders geweest.
''indien je alles denkt te weten zou je de hele wereld voor een debiel aan kunnen zien''
paul,
Tuurlijk achteraf praten is makkelijk.
Maar hier kon men denk ik van tevoren al achter komen wat de gevolgen zouden kunnen zijn...
In mijn vakgebied (de Machinekamer op containerschepen) is 't mijn werk om dingen van te voren zien aankomen, daar heb je niks aan wijzen naar een ander plus dat de belangen heel anders liggen. Die boot moet gewoon van A naar B. Wij maken ons eigen zoetwater, wekken onze eigen stroom op etc etc alles om die schroef te laten draaien! Dus als we een blackout hebben of die hoofdmotor stopt zoeken we eerst naar een oorzaak en dan gaan we bepalen of we weer kunnen starten. Symptonen waren duidelijk dat er iets goed miszat. Niets doen is geen optie, try and error al helemaal niet!!
Maar ja wie ben ik, misschien zie ik de wereld wel voor een debiel aan!
17 jaar
Ik denk dat je het beste de raad van Marcel kan opvolgen. Het is nu gebeurd en je moet verder. Sjaak
"met stroop vang je meer vliegen dan met azijn "
Je kunt brieven schrijven tot je een ons weegt, maar de ANWB is in deze absoluut niet aansprakelijk. Iedereen mag er van vinden wat ie wil, maar het is schier onmogelijk om de verantwoording bij de WW neer te leggen. Er is niet 1 jurist in Nederland die dat anders zal zien. Als je al iets gedaan krijgt van de ANWB is dat door idd de spreekwoordelijke stroop te smeren, maar verplicht zijn ze het zeker niet. Er is in deze topic dan ook exact te zien wie er een ondernemer is en wie de werknemer is. Hun denkwijze staat haaks op elkaar. Het is echter wel belangrijk om realistisch te blijven. Je kan onmogelijk verwachten dat een ww'er aan de weg doodleuk een motor uit elkaar begint te halen om es even de boel te bekijken. Misschien was het in een werkplaats anders gegaan, m.i. niet meer dan praat achteraf. We zullen het toch nooit te weten komen en het is ook helemaal niet relevant.
Jongens denk nu toch es een beetje na! Hoe had de ww'er de onderplaat eraf moeten halen? En hoe het distributie deksel? En de motorsteun los halen zonder de motor fatsoenlijk te kunnen steunen? Ja hoor, lets get real!
Sytze
Peter, het klinkt onsympathiek: Een tweedehands auto kopen houdt (ook tegenwoordig nog) vaak in dat je een erfenisje van de vorige eigenaar meeneemt. Dit kan slecht onderhoud zijn, maar ook gewoon de pech. Ik denk dat ik me volledig bij jos aan kan sluiten door te zeggen dat het hier gewoon om pech met alleen maar verliezers gaat. Slecht onderhoud vind ik een te groot woord.
Bij deze motoren is alles zo weggebouwd, dat ik me goed voor kan stellen dat je als wegenwachter niet eerst de halve kraam uit elkaar gaat bouwen, maar eerst eens met je eigen ogen kijkt waar het fout gaat. Omdat het hier om een auto van 5 jaar oud met een aanzienlijke kilometerstand gaat (en niet altijd dealer onderhouden) hoef je denk ik niet meer op coulance/goodwill van PON te rekenen.
Mijn tip: laat gewoon de kop er eens afhalen bij een universeel garagebedrijf. (bij het uurloon van Audi zou ik dat zeker doen). Waarschijnlijk heeft je koppakking als eerste het loodje gelegd. Hoe dan ook; om een koprevisie / wisselkop kun je niet heen. Een prijs van 3500 euro vind ik daarbij redelijk aan de hoge kant, maar dat het een flinke kostenpost is, daar kun je niet om heen. Ikzelf denk dat het zinloos is verhaal bij de WW proberen te halen. Dit zijn uren van je leven die je niet meer terugkrijgt ;-) Informeer gewoon eens bij Vege wat een koprevisie kost...
Ondanks alles wens ik je prettige feestdagen.
Groetjes,
Tom Nieuwenhuis
@sytze: je was me voor met typen :-)
Beste Sytze.
Zoals ik al eerder zei, ga ik die WW-man ook helemaal niet afkraken, dit zou mij misschien ook kunnen gebeuren, en eenieder die zegt dat hem nooit zal overkomen, durft zijn handen niet vuil te maken aan een motorblok.
Wat ik zeg, is dat die man een brief moet schrijven, met de gebeurtenissen, en erbij vermelden dat hij dus expliciet om afsleephulp heeft gevraagd, omdat hijzelf de auto niet meer durfde te starten.
Ik zeg ook helemaal niet dat het de schuld van de ANWB is, of dat ze misschien wel aansprakelijk zijn. Het enige wat ik weet, is dat die man een lopende auto heeft afgedragen aan de ANWB, en nu een kapotte auto terugheeft.
Misschien zeggen ze wel keihard dat ze niets kunnen doen, en dan zeg je je abbonnement op en wordt je lid van Route-Mobiel, die misschien een volgende auto op dezelfde manier omzeep helpt. WIE ZAL HET ZEGGEN.
Wat ik zeg is, schrijf die brief, en hoop op het beste. Meer kun je niet doen. Niet geschoten is altijd mis.
Die gasten hebben toch ook wel ergens een verzekering ofzo lopen ????, of is het zo dat als ik mijn auto na te zijn afgesleept, met een flinke portie schade erop terugkrijg ze gaan zeggen, sorry, dat is het risico van afslepen.
Ik weet het zo net nog niet.
Probeer het gewoon zou ik zeggen, wat kost nou een halfuurtje tikken en een postzegel.
Groeten Marcel
Een halfuurtje likken aan een postzegel......???
Haha, die Marcel, jongen je kan wel proberen om geld los te peuteren door stroop te smeren, maar ik ben bang dat de afdeling juristen soep van je brief koken. Hoe sneu ook, als je als grote vent een beslissing moet nemen en dit pakt niet goed uit, dan moet je de feiten onder ogen zien.
En Marcel geef es (eerlijk) antwoord op deze vraag: heeft de auteur exliciet gevraagd om louter afsleephulp?
Sytze
[url=http://imageshack.us][img]http://img305.imageshack.us/img305/2995/...[/img][/url]
Hmmmmm lekker, eindelijk weer eens een nieuwe smaak.
[quote=Peter a6]Maar dit is in mijn optiek minder belangrijk; nogmaals, ik heb de motor uitgezet omdat ik bang was voor motorschade!
Misschien had ik in dit geval niet de ANWB erbij moeten halen (Ik heb zélfs nog gezegd dat het een automaat betreft ivm slepen!)[/quote]
Jadus
[quote=sytze]En Marcel geef es (eerlijk) antwoord op deze vraag: heeft de auteur exliciet gevraagd om louter afsleephulp?Sytze[/quote]
Niet de auteur bepaald of de auto wordt weggesleept, maar de Wegenwachter ZELF. Daar zullen ongetwijfeld richtlijnen voor zijn en iedereen weet dat afslepen duurder is dan t.p. een slangklemmetje vervangen.
Ik KAN me dus voorstellen dat de Wegenwachters, zeker nu met die hijgende Routemobielers in hun nek die eigenlijk ALLEEN maar afslepen, niet direct de oprijwagen bestellen, maar eerst willen kijken om te zien of ze iets kunnen doen.
Indien dit een juridische strijd wordt durf ik geen geld te zetten op de uitspraak......
Dat een jurist van de ANWB de zaak plat gaat lullen is zo klaar als een klontje.
Dealers doen ook niet anders.......
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar