Audi A4-Avant: AFB TDI met 150 pk, ombouwen naar 180 pk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: afb 2,5 v6 tdi

Hallo,

Ik ben eigenlijk benieuwd wat nou het verschil is tussen een orginele 150 pk afb motor en een versie met 180 pk orgineel. Welke onderdelen zijn nou anders, en als je het ombouwt wat is er dan allemaal nodig?

Ik zag wel zo snel dat de brandstof pomp het zelfde is.

Ed_audi

Geplaatst door Ed_audi (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

goedkopere manier is om hem te laten chiptunen heb je ongeveer hetzelfde vermogen

je kunt ongeveer 25 a 30 pk meer uit je blok halen met een chip

gr.marco

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

inmiddels is hij al gechipt, maar vind het niet genoeg eigenlijk.

Het valt me op dat de orginele 180 pk onderin het toerengebied veel meer koppel heeft.

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

ombouwen is geen beste optie zal m dan eerder inruilen voor een 180 pk is goedkoper

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

Dat is wel jammer als dat geen beste optie is. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen met de vraag wat er dan anders is

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

voor het grootste gedeelte de gegevens in de computer

daarnaast zijn er tal van aanpassingen aan het motorblok

op het gezicht is het niet te zien

en ook moeilijk uit te leggen
voordat je vraagt of je er dan geen computer van een 180 pk in kan zetten
ik heb geen idee

gr,marco

avieravant (0), 16 jaar geleden

[quote=Ed_audi]inmiddels is hij al gechipt, maar vind het niet genoeg eigenlijk.

Het valt me op dat de orginele 180 pk onderin het toerengebied veel meer koppel heeft.[/quote]
Of je hebt het niet goed laten doen, maar volgens mij is het koppel nagenoeg gelijk (Kan ong 10 nm schelen)

Het kan natuurlijk zijn dat je 180 pk te weinig vind en graag een org 180 pk wilt laten chippen :-)

Hoe gaat het trouwens met de koppeling? Kan deze het wel aan?

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

[quote=avieravant][quote=Ed_audi]inmiddels is hij al gechipt, maar vind het niet genoeg eigenlijk.

Het valt me op dat de orginele 180 pk onderin het toerengebied veel meer koppel heeft.[/quote]
Of je hebt het niet goed laten doen, maar volgens mij is het koppel nagenoeg gelijk (Kan ong 10 nm schelen)

Het kan natuurlijk zijn dat je 180 pk te weinig vind en graag een org 180 pk wilt laten chippen :-)

Hoe gaat het trouwens met de koppeling? Kan deze het wel aan?[/quote]
Deze motor is 8000 km geleden volledig gereviseerd, dus verwacht geen gekkigheid. Koppeling doet het prima, auto is trouwens vanaf begin af aan gechipt naar 180 pk, zogenaamde abt tuning. Motor heeft 350 000 km uitgehouden, en moest gereviseerd worden omdat de distributieriem niet tijdig genoeg vervangen is geweest. Maar de koppeling heeft het prima uitgehouden, was nog in redelijke staat.

avieravant (0), 16 jaar geleden

Zit die 180 pk er nog wel in?
Ik heb begrepen van de dealer, dat het chippen bij hen door Abt gedaan word en dat er dan niet het maximale uit word gehaald.

Ik weet niet of je gemakkelijk een vermogenstestbank kunt bezoeken, maar misschien is het leuk om te weten wat het vermogen en koppel daadwerkelijk is, alvorens je dingen gaat aanpassen die misschien overbodig zijn.

Ed_audi (0), 16 jaar geleden

[quote=avieravant]Zit die 180 pk er nog wel in?
Ik heb begrepen van de dealer, dat het chippen bij hen door Abt gedaan word en dat er dan niet het maximale uit word gehaald.

Ik weet niet of je gemakkelijk een vermogenstestbank kunt bezoeken, maar misschien is het leuk om te weten wat het vermogen en koppel daadwerkelijk is, alvorens je dingen gaat aanpassen die misschien overbodig zijn.[/quote]
Ik heb begrepen dat ABT de huistuner is van Audi, en indien dit dus gebeurt vanuit huisuit zullen ze aan de nog veiligere kant blijven. Als je later na de aanschaf het laat doen, kan ABT veel meer vermogen eruit halen. Ik heb dat dus laten doen, heb dan ook nog een chipsetje liggen.

Andere auto aanschaffen is dus de oplossing voor meer vermogen, hmmm, ok. Ik ben nu aan het kijken voor een 2002 A4 2,5 TDI quattro Avant maar die zijn dus ook wat zwaarder, namelijk 1620 kg. M'n 1999 model heeft een gewicht van 1510 kg, dat is een verschil. Maar vraag me af waar het verschil in zit. Zal de zwaartepunt hetzelfde zijn, of zouden ze deze iets verder naar achter hebben gelegd? Hij heeft soms wel last van boven stuur namelijk.

Ook heb ik een BMW 2002 330XD gezien, ook 4 wd, lijkt me ook leuk spul, maar wat is nou leuker, een a4 of 330xd?

Ik ben een beetje veel uit het topic onderwerp, zijn er soms forums waar ik deze vraag het beste neer kan leggen?

grt, Ed

a3/a6 (0), 16 jaar geleden

Zijn de nokkenassen nog goed? Als deze inmiddels wat ingesleten zijn, haalt hij ook zijn maximum vermogen niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.