wie kan mij vertellen wat de afstelgegevens zijn van het inspuitbegin van een a6 2.5 tdi (afb motor) alvast bedankt rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het goed voorheb staat hier een VP44 pomp op van Bosch deze worden gekalibreerd en vast gezet op de testbank en voor het installeren ervan zijn speciale gereedschappen nodig zodat deze altij juist staat Mvg Rudy
deze timing kun je uitlzen hoe die staat.
bij onze diagnose apparatuur van bosch de kts 520 is die uit te lezen en dan vervroegt en verlaat ie hem om de 5seconden en dan moet je naar de verlating kijken en dan mag die maximaal 4graden na bdp zijn dacht ik dan staat ie ideaal.
en dat vervroegen en verlaten hoor je wel aan het lopen van de motor, dit doet de inspuitmoment versteller.
ik heb het zelf ook pas gedaan met me eigen audi a6 afb van 1999
mvg paul
Met de snapon tester kun je in motordiagnose en dan naar basis instelling de pomp moet op +- 50a55 staan terwijl de motor draaid kun je de waarde aflezen en de pomp bij regelen wij zouden u hier met kunnen helpen M.v.gr Franssen Dannij
hoi ik denk dannij dat jij het over een 1.9 hebt
die moet ongeveer zo staan
mvg paul
jongens jongens
Meetwaardeblok 4
Meetwaarde 2,3en 4
2= benodigde waarde
3= actuele waarde
4= regelingspercentage van inspuitbegin
2 en 3 moeten gelijk zijn en 4 ongeveer op 50- 70 procent
Hallo Nevada
Nog gelukt??
32klepper,
wat jij omschrijft is alleen de diagnose van de werking van de pomp. het doen van de basisafstelling moet op een andere manier.
buiten de in de fabriek vastgestelde positie van het riemwiel zoals Rudy al omschreef, is er nog een andere afstelmogelijkheid.
deze zit hem in de aandrijvende poelie, dus niet de poelie op de pomp zelf. de aandrijvende poelie is ten opzichte van de nokkenaspoelie geborgd met 3 bouten, en als deze bouten gelost worden kunnen deze 2 poelies een stukje ten opzichte van elkaar verdraaid worden.
het controleren van deze afstelling dient te gebeuren met warme motor. motor stationair, meetwaardenblok 4, en dan 'ga naar basisafstelling'
zoals omschreven gaat de regeling inspuitbegin nu sprongsgewijs van 0% naar 100%.
op de momenten dat hij 'laat' aangeeft, moet de actuele waarde van het inspuitbegin op 2 graden na BDP liggen, plus of min 2 graden.
als dit niet goed is; motor stilleggen, poelie iets verstellen, en nogmaals controleren.
de tuners hebben overigens de ervaring dat een 'aan de vroege kant' afgestelde pomp een beter lopende motor geeft, hij kan dan iets verder vervroegen. (hoger rendement)
rond de 0 graden *2 graden na, min 2 graden stelruimte* wordt beschouwd als de ideale waarde. Niet veel vroeger gaan want dan schiet ie in de foutcode.....
Groetjes Wouter
18 jaar
Hallo beste Wouter
Ik snap het verhaal wel maar de moeilijkheid niet
De basisafstelling gebeurt met een pen in de krukas en een stift in de brandstofpomp
Wanneer dat klopt riem monteren,dan is de basisafstelling correct
Wanneer de motor gestart word kan de fijnafstelling gebeuren met de diagnosecomputer op meetwaardeblok 4 of door de computer in basisstand te zetten en desnoods met de poelie op de linker nokkenas die fijnafstelling te corrigeren
Dit heeft beide keren tot resultaat dat de pomp binnen het regelbereik van die pomp door de computer gecorrigeerd kan worden
Staat de pomp te vroeg of te laat zal de pomp niet voldoende bijgeregeld kunnen worden door de computer en zullen de 2 meetwaarden nr 2 en 3 niet overeenkomen.
vr gr A. Stuiver
nevada vroeg dus naar de fijnafstelling ;-)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar