Audi 80: Audi 80 ontsteking valt af en toe uit

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800cc

Geachte mede sleutelaars,

Een maat van mij heeft pas een Audi 80 1800cc inj. uit 1990 gekocht.
De wagen hebben we een grote beurt gegeven en heeft (na wat problemen met de thermostaat) iets van 300 km perfect gelopen. Tijdens de laatste 100 km naar huis hield de motor opeens heel even in, alsof er een luchtbel in de benzine leiding zat.
Maar ook de toerenteller viel helemaal uit op dat moment. Dit gebeurde zo'n 6 keer op de 100km, totaal willekeurig, slechts 0,5 sec. uitval per keer.
Omdat de toerenteller ook uitvalt moet het haast wel primair in de ontsteking zitten. De toerenteller telt de pulsen uit de hall-sensor neem ik aan (via de ontstekings- module).
Is dit een bekend fenomeen? Waar zit eigenlijk de ontstekingsmodule? Heb nog gezocht onder het stuur, maar kon 'm niet vinden bij de wir-war van kabels.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Slechte connectie, of is de module zelf aan het overlijden?

Ik ben benieuwd,
Bij voorbaat dank,

Jonathan

Multiamp

Geplaatst door Multiamp (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

het is de hallgever die de storing meestal veroorzaakt, even op de sloop kijken voor een andere onsteking of de hallgever verniewen
succes jan

Multiamp (0), 13 jaar geleden

even een update, het is nog erger geworden....
Ik had nog zo'n "ontstekingsapparaat" liggen (gewoon de module), zit dus verstopt in de deurstijl bij de bestuurderskant.
Deze uitgewisseld. Geen effect, blijft af en toe uitvallen. Dus toch maar een andere hall gever besteld, maar voordat deze er in kon, is er een ander probleem opgesteden.
Nu loopt de motor bijna helemaal niet meer. Komt waarschijnlijk veel te weinig benzine uit de injectoren. Koude start doet het wel, maar daarna loopt 'ie heel traag en heeft totaal geen vermogen. Alles duidt er op dat er iets mis is met de spinnekop. Kan dat zomaar? Is dat ding schoon te maken, net als een carburateur?
Of kan zo'n spinnekop zo erg in de war raken door verkeerde meetgegevens dat je helemaal niet meer kan rijden? Dacht dat dat bij een mechanische injectie wel mee viel (k jetronic).
Wordt vervolgd.....

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

brandstofpomp voldoende opbrengst filter niet vervuild

Multiamp (0), 13 jaar geleden

dag Jan,

Filter is pas nieuw. Opbrengst is nog niet opgemeten, die lijkt goed te zijn omdat de koude start sproeier het perfect doet. Slaat altijd aan, maar na 4 seconden valt hij weer bijna uit. Blijft dan heel traag door stotteren en gas geven kan dan echt niet, reageert niet of nauwelijks op het openen van de gasklep.
Dus als de koude start sproeier ongeveer dezelfde druk nodig heeft als de andere injectoren, lijkt het dus in de spinnekop te zitten.
We hebben wel een stukje kunnen rijden, toen de motor wat warmer was. Maar het voelde alsof we het moesten doen met het vermogen van 2 of 3 cilinders i.p.v. 4, maar loopt dan wel gewoon "netjes" op 4 poten. Plank gas om een beetje vooruit te komen dus. Lijkt op te weinig brandstof dus.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jonathan ;Meet hoeveel druk de pomp afgedopt kan maken. Goed is 9a10 bar. Voldoende opbrengst is ook belangrijk. Alsof je de waterkraan open zet. Heeft de motor een backfire gehad dan kan de meetarm zijn verbogen en /of de windvaan in die grote ronde opening . Het is de KE jetronic die op de wagen zit . Zoek documentatie want aan dit systeem is wel de basis in te stellen en de elctronica neemt de regeling over. Ook belangrijk is dat de lambda-sonde werkt. Succes.

melvie (0), 13 jaar geleden

hoi hoi ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij was de bobine stuk. daarna geen problemen meer gehad.
als hij uit is gevallen een tikje tegen de bobine geven werkt ook wel eens.

gr

Multiamp (0), 12 jaar geleden

De auto is helaas met veel verlies naar een opkoper gegaan. Heb geen kans gehad het probleem te tackelen. Het moet de inspuiting geweest zijn die van slag af was.
Helaas heel veel pech gehad bij deze aankoop. We zijn weer terug gegaan naar de oude vertrouwde Japanners.

steef1985 (0), 12 jaar geleden

Ik heb een soort gelijk probleem gehad en heb de ontsteking vervangen en het probleem is opgelost bij mij sloeg de motor soms af en dan duurde het een tijdje voor hij weer starte

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.