Audi A3: Audi A3 motorprobleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI AHF

Hallo allemaal,

Ik heb een Audi A3 1.9TDI motorcode AHF
Deze heeft ondertussen veel km erop staan.
Nu was ik bezig onder de motorkap en zag ik dat het zwart is bij het inlaatspruitstuk. Ter hoogte van de klepdekselpakking.
Dus ik haal bij draaiende motor mijn olievuldop los. En die staat mij toch een partijtje te springen dat mag enige naam hebben. De motor verbruikt ook olie hoeveel weet ik niet precies. Zal het eens gaan bijhouden.

Nu is mijn vraag wat is hier het probleem?

Deze auto moet het nog effe mee. Kan nog geen nieuwe kopen (huis aan het verbouwen)

Alvast bedankt voor alle reacties.

Gr. Nick

dekkera3

Geplaatst door dekkera3 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou dat wil nog niks zeggen ik lees niet dat je andere motor problemen hebt.
ga eerst maar eens bij houden hoeveel hij gebruikt.
dus nu koud op max zetten en pas bij vullen als hij koud op min staat.

groetjes jan.

dekkera3 (0), 12 jaar geleden

Ik heb al een keer gehad dat de turbo wegvalt. Maar dat is af en toe.
De de kmstand is 418000.
Heb ook het idee dat de kleppen heel hard tikken.
Zal de motor misschien een grote beurt moeten hebben. ( alles goed schoonmaken )
Lees ook dat de carterventilatie als die verstopt zit dat je dan ook veel druk hebt.

Gr. Nick

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

dat de kleppen hard tikken komt misschien door dat de klepstoters slechter zijn of vervuild.
en ja een reinigings beurt met forte is een goed optie om tezien of het helpt en goedkoper dan demonteren.

groetjes jan.

dekkera3 (0), 12 jaar geleden

Hallo

Heb mijn olieverbruik bij gehouden. Morgen de uitslag.
Denk zelf dat dit komt door de carterontluchting.

Als ik het heb bekeken dan horen jullie het snel

Met vriendelijke groet

Nick Dekker

dekkera3 (0), 12 jaar geleden

Nou heb mijn olieverbruik bijgehouden.

olie gevuld tot op max bij kmstand 418021
vandaag gecontroleerd stond nog een kwart boven min km stand 422148.

Verder loopt de auto nog steeds goed. Geen problemen gehad.
Moet binnenkort mijn distriburtie weer doen.
Misschien een idee om dat de kleppen te stellen en alles goed schoon te gaan maken? ( carteventilatie )

Gr nick

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou dat is toch netjes voor zo n km standkom je zo op een liter op 5000 km.

groetjes jan.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

De klepstoters zijn hydraulisch en hier is dus niets aan te stellen.
Zoals JanT al zegt, even een motorflush uitvoeren.

dekkera3 (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

Km stand inmiddels 443000.
Heb de distributie vervangen loopt nog steeds hetzelfde.

Ga vandaag het kleppendeksel eraf halen effe kijken hoe de hydraulische klepstoters eruit zien.
Als deze te ver open gaan kan hij toch ook niet lekker lopen?

Graag reacties wat het allemaal zou kunnen zijn.

Ow trouwens motorflush heb ik gedaan maar deed niks

MVG Nick

peter139 (0), 11 jaar geleden

Zoals ik uit je verhaal begrijp heb je geen problemen maar maak je je zorgen over het motorblokje.
Vooral alles wat met olie te maken heeft:)

Je verbruik is goed gezien de km stand. Weet je zeker dat je je kleppen hoort? Je hebt nog niet aangegeven welk merk en soort olie je gebruikt. Je zou iets dunnere olie kunnen gebruiken waardoor het tikken minder wordt of misschien verdwijnt.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Geen dunnere olie er in gooien,gaat het verbruik omhoog en krijg je lekkage's.
gewoon flushen en weer rijden,meer dan 4 ton moet je niet teveel aan kloten,tanken en rijden.
Als je hier aan gaat sleutelen draait het uit op revisie of een ander blok.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Vergeet niet....

De motor heeft er 418000km over gedaan om bevuild te raken. Dit vuil los je niet in een uurtje op met 1 middeltje.

Gr. paul

dekkera3 (0), 11 jaar geleden

dank u wel allemaal voor de reacties,

Heb er nog naar gekeken, is inderdaad een hydraulische klepstoter.
Dus die ga ik niet vervangen. Dan maar wat tikken.
Rij nu met 5w40 castrol olie speciaal voor diesel motoren.

vindt het wel best zo zolang hij nog rijdt, rijdt hij nog.

Met vriendelijke groet

Nick Dekker

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

precies nick gewoon laten zitten mag best wat geluid makem bij de km stand.

groetjes jan.

dekkera3 (0), 10 jaar geleden

Hij rijdt nog steeds 470000

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

wat had je anders gedacht als je gewoon goed met je wagen om gaat en olie enz regelmatig controleerd.
dus op naar de 500000km.

groetjes jan.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=dekkera3]Hij rijdt nog steeds 470000[/quote]
Deze km-stand is nog helemaal niet zo spannend.
Had laatst een Golf IV TDI met een km-stand van 950.000km.

Eigenaar kocht de auto met een stand van 110.000km.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 10 jaar geleden

In de transportwereld zijn ze gewoon met standen van 3.000.000 km...

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Alles is rijdend te houden,maar tegen welke prijs.

dekkera3 (0), 10 jaar geleden

Nou ik had beter niks kunnen zeggen
Vanmorgen rijdt naar mijn werk. ineens vermogenverlies. een rustig straatje ingereden.
En de motor schudt als een gek.

Ja geen gereedschap in de wagen liggen dus ja ANWB gebeld.
Die haalt de beschermingskap eraf en zegt start hem maar.

Hij loopt echt klote schudt de auto op en neer.
Dus zeg lijkt wel op hij op 3 pitten loopt.
en ja hoor na de verstuiverleidingen 1 voor 1 los de draaien kwamen we er achter dat de 4 cylinder niet mee deed.

Nu hoop ik dat het de verstuiver is maar ik ben bang dat dit het einde is.

Wat zou ik nog meer kunnen testen??

Nou verstuivers maar eens verwisseld en weer een voor een losgedraait. geen verschil dus verstuiver is het niet

MVG Nick

dekkera3 (0), 10 jaar geleden

Nou een nieuwe update.

Heb het kleppendeksel los gehaald.
Wat zie ik de hydraulische klepstoter helemaal kapot en weg.
Nu is ook de nok van de 4de cilinder helemaal kapot.

Heb ik nu geluk dat het alleen dat is? Of heb ik nu meer schade?

Mvg nick

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=dekkera3]Heb ik nu geluk dat het alleen dat is? Of heb ik nu meer schade?[/quote]
Mogelijk is er meer schade dat zul je moeten bekijken.
Mogelijk is de zitting van de klepstoter uitgeslagen, dan kan de kop bij het oudijzer.

Gr. paul

dekkera3 (0), 10 jaar geleden

Ja Okej dat snap ik want die fitting kom heel nauw.
Maar bedoel kunnen de kleine stukjes ijzer van de klepstoter niet boven de zuiger liggen?

Zodat deze ook schade maakt bij de zuiger.

Nou effe de verstuivers weg gehaald en compressie gemeten.

cilinder 1 31 bar
cilinder 2 30 bar
cilinder 3 32 bar
cilinder 4 20 bar

Is dit nu het einde van mijn blok?

MVG Nick

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Tja,en dan is dit zo'n moment,een nieuwe kop overstijgt de dagwaarde ruimschoots.
Op de sloop vind je koppen met dezelfde ellende.
De rest eromheen word er ook niet beter op.

dekkera3 (0), 10 jaar geleden

Zo een 2dehands kop gehaald.
Deze netjes gemonteerd en hij loopt weer.

Als ik nog maar een jaar of 3 kan rijden vindt ik het prima.

Rijdt weer als een zonnetje:)

MVG Niclk

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

mooi toch nick dan kun je toch weer lekker verder tellen met je wagen.

groetjes jan.

dekkera3 (0), 6 jaar geleden

Loopt nog steeds km stand 584.000

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.