Audi A4: Audi A4 1.6 loopt slecht stationair en komt niet op toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 ALZ

Mijn zwager kwam gisteren bij mij met het probleem dat zijn motormanagementlampje brande. De auto liep nog gewoon zonder problemen
Na het uitlezen gaf de auto een storing aan de nokkenas positie sensor. Deze fout was niet te wissen.
Ook nu liep de auto zonder problemen. Na een uurtje zou mijn zwager de auto weer meenemen,
maar na het starten liep de motor liep werkelijk als een hondehok. (laag stationair toerental en wil niet op toeren komen)
De auto heeft alleen stationair gelopen maar ik had het idee dat de katalysator er heet werd en heb de motor
direct uit gezet. Het was net of de auto een aantal cilinders miste. Nogmaals de auto uitgelezen, maar nog steeds
dezelfde storing. Vandaag een nieuwe (originele) nokkenassensor gehaald bij de dealer en deze gemonteerd.
De motor loopt nog steeds slecht. Wel iets beter dan gisteren, maar er mist nog steeds wat.
De auto uitgelezen en nu zijn de foutcodes een misfire van cilinder 1 en cilinder 4.
De storing van de nokkenassensor is wel weg. Wat kan dit zijn? Is dit een bobine probleem? Komt blijkbaar vaker voor bij deze auto's.
Maar gebeurt dit werkelijk zo spontaan, of is dit probleem een toevallige samenloop van omstandigheden?
Of zit er een samenhang tussen de nokkenassensor en de bobine?
Een slang van de carteronluchting was ook kapot op het flexibele (dikke) deel. Deze heb ik gelijk met de nokkenassensor vervangen.

Wie kent dit probleem en kan mij hierbij helpen?

Don

Don2347

Geplaatst door Don2347 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Waarom dacht je dat de kat te heet werd? Begon deze rood te gloeien of te stinken?

Koppel de katalysator los en probeer het dan nog eens. Ik denk dat die verstopt zit.
Maakt wel een heleboel herrie!

Is het zelf-lerende deel van de computer gereset nadat je de slang vervangen hebt?
Zo niet dan kreeg de motor te veel brandstof die voor een deel in de uitlaat verbrandde.

Don2347 (0), 13 jaar geleden

Op een gegeven moment begon de uitlaat enorm te stinken en kwam er veel hitte van
de katalysator, welke direct achter het uitlaatspruitstuk geplaatst is.
De auto heeft misschien 3 minuten stationair gedraaid voordat ik deze uitzette.
Kan de katalysator zo snel verstopt raken. Voor die tijd waren er helemaal geen problemen
van die aard.
Ik heb niets ingeleerd na het vervangen van de slang en de sensor. Wel is de accupool los geweest.
Wat moet er opnieuw ingeregeld worden? Het gasklephuis?
Maar dit verklaar nog steeds niet dat ik de storing "misfiring recognised" op cilinder 1 en 4 krijg.

Don

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met een beetje mazzel is door het loshalen van de accu het zelf-lerende deel van de computer gereset.
Maar dan heb je (nog) een ander probleem. Namelijk de misfires op cylinder 1 en 4. Kan natuurlijk een bobine zijn.
Na de accu los gehad te hebben moet officieel het gasklephuis opnieuw ingeleerd worden.

Kan een katalysator zo snel verstopt raken? Ja, helaas wel. Het binnenwerk kan smelten als dat te heet wordt.

Wat is dat zelf-lerende deel. Een stuk computer-programma wat aan de hand van de signalen van de lambda-sonde kleine fouten/verouderingen in sensoren opvangt en het mengsel corrigeert.
Bij jou was een slang kapot, wat valse lucht oplevert. Dat is (grotendeels) opgevangen door dat zelf-lerende systeem.
Als je dan de oorzaak wegneemt (de slang vervangt) moet het zelf-lerende systeem terug gezet worden naar de beginwaarde.
Mogelijjk gebeurt dat ook door de accu los te halen, maar er zijn genoeg motor-computers waar dat niet werkt en je met een uitleesapparaat de opdracht moet geven om de boel terug te zetten. Dan wordt de waarde bewaard, ook al is de stroom er af.

Testen aan de auto is op dit moment lastig omdat die katalysator zo heet wordt.
Ofwel even zonder kat testen (maakt een hoop herrie) of een lege pijp er tussen zetten totdat de boel gerepareerd is.

Don2347 (0), 13 jaar geleden

Het bleek toch de bobine te zijn die het spontaan begeven had.
Een nieuwe erop gezet en de auto loopt weer als een zonnetje.
Waarschijnlijk een toevallige samenloop van omstandigheden.
Bedankt voor het meedenken!

Don

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.