Audi A4-Avant: Audi A4 Avant 1.9 TDI 2006

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Nou, probleem is dus dat de kachel niet warm wordt.
Beide zijden zijn bij 20 graden gewoon koud en blijven koud.
Althans, wanneer ik knop op ECON zet, blazers naar boven richt en de climate links op HI en rechts op 20 graden voel je wel dat links iets minder koud is (lauw) dan rechts (''airco koude temp'')...dit is maar even en dan worden beide zijden weer koud.
Na eerst alles uitgelezen te hebben geen foutmeldingen gevonden.
Vervolgens kachelradiator doorgeblazen met water en lucht....mocht niet baten....
Temp van motor wordt normaal warm en blijft 90 graden.
Vandaag, tegen beter in, nieuwe thermostaat gekocht.
Deze is geplaatst maar voordat we dat gedaan hebben eerst nogmaals met water en lucht kachelradiator doorgespoeld. Er kwam wel wat prut uit dus even doorgegaan en toen teruggeplaatst en ontlucht.
Thermostaat geplaatst en auto gestart. Er was even een hoera stemming want het werd binnen erg warm....dit duurde echter slechts 10 minuten.
Na 10 minuten werd temp weer koud. (ook al staat temp op HI)
Nu thermostaat armer en geen oplossing:-(
Het feit dat ie toch warm werd duidt er op dat er geen klep blijft hangen(?)
Ik weet niet waar ik het zoeken moet.
Wie heeft de oplossing?? Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen!!

Groeten
Robert

kamphr

Geplaatst door kamphr (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Bertolucci (0), 12 jaar geleden

Bent u er zeker van, ondanks de juiste motor tempratuur, dat u wel goede circulatie heeft? als de dop van het expantie vat open is met lopende motor ziet u dan een flinke straal uit het kleine pijpje komen? zo niet waterpomp schoepje los. Komt erg veel voor namelijk bij merk gerelateerde familie motoren...... vw , seat, skoda enz

succes Berto

kamphr (0), 12 jaar geleden

Dank voor je reactie Berto.
Bij mijn garage denken ze aan 2 dingen:
1 Thermostaat
2 waterpomp
Omdat de auto normaal op temp (90 graden) lijkt het mij niet de waterpomp.
Thermostaat is vervangen (voor niets blijkt) en ik wil voorkomen dat ik ook een nieuwe waterpomp laat plaatsen en dan blijkt dat het toch weer iets anders is.
Kachelradiator is doorgespoeld met water en lucht....zou dat afdoende zijn?
Ik heb hier ergens gelezen dat een garage steeds agressievere goedjes ging gebruiken met doorspoelen en dat het na een hele tijd spoelen pas schoon was.
Radiator weer aangesloten en toen bleek het probleem opgelost.
Zonde als ik van alles laat vervangen terwijl spoelen de oplossing is....
Dat van pijpje in expansievat check ik nog.
Nogmaals dank

groet
Robert

kamphr (0), 12 jaar geleden

Wat me opvalt is dat na het plaatsen van de nieuwe thermostaat het dus wel warm wordt in de auto echter is dit maar voor max 10 minuten en dan wordt de lucht weer koud.
Als ik met mijn hand in de luchtstroom voel dan voel je een warme luchtstroom die af en toe afwisselt met een zweem koudere lucht er tussen door (maw de warme lucht is niet constant dezelfde temperatuur)
Uiteindelijk wordt de lucht dan weer koud....

Bertolucci (0), 12 jaar geleden

mmmmm we hebben het hier over een voledig automatische tempratuur regeling maar deze wordt ongevraagd koud. Nu begin ik meer het regelsysteem te wantrouwen, deze krijgt zijn info van verscillende sensoren in de luchtkanalen en koelleidingen. Gaat er niet iets fout bij zijn te bepalen uitstroom tempratuur? Ik wil zeggen dat uw klachten bij mijn praktijk ervaringen veel voorkwamen bij een af en toe wel werkende waterpomp en af en toe niet maar kan natuurlijk ook een regelfout van het climatronic regelapparaat zijn.
Weet u of er in het verleden een leak stop / pil gebruikt is? Omdat er meede in de koppakking nog al kleine boringen zitten was dit van uit de importeur uit een echte no no...
Verder (als ik het goed heb) heeft uw type motor een elecrische voor verwarming van het koelsysteem, dit zijn drie soort gloeibougie,s in een alu watermondje op de kop net boven de versn.bak, en duurde het nog al eens een gevoelmatigge euwigheid voordat in de werkplaats een motor echt goed warm werd.
Echt de airco uit en een beetje op toeren houden hielp wel wat maar blijft wat lastig. Als u er zeker van bent dat de motor echt goed warm is laat dan met lopende motor even de druk van het vat af blazen neem het kleine slangetje los en houd deze boven het expantie vat gat en laat nu iemand even gasgeven want er moet echt een behoorlijke straal uit kunnen komen. Als dit in orde is heeft uw de water pomp wel uitgesloten.
De schoepenwieltjes lieten nog al eens pas los als de motor pas goed warm was.
Maar de regelapparaten gingen ook deffect hoor...
evt op de sloop zoeken naar een identieke uitvoering (omdat deze type gecodeerd zijn)
Gr Berto

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo,probeer toch eens tijdens een proefrit de motor eens flink te belasten.
Dus goed doortrekken en hoog in toeren blijven.(dit voor een langere tijd achter elkaar)
Kijk dan eens of de temp echt niet boven de 90 gr komt.
Bij deze motoren kan het echt heel lang duren voordat ze goed op temperatuur komen.
Als je temp meter op 90 staat kan het zijn dat je koelvlst. temp in werkelijkheid pas 70 graden is.
Zet de airco op econ zodat tijdens de rit de ventilatoren uit blijven!
Gr Erik

kamphr (0), 12 jaar geleden

Dag Erik,
Dat zal het niet zijn denk ik.
Kwam er op weg naar Italie voor het eerst achter dat de kachel niet warm werd. (regen in duitsland en geen warme lucht). Door Duitsland met 160 en dat uren achter elkaar lijkt me voldoende belastend.
Wat me wel opvalt is dat wanneer de lucht naar boven is gericht (onder de voorruit linker en rechter sleuf) de lucht links iets minder koud is dan rechts. Lauw is een te groot woord maar er zit wel verschil in. De kleppen reageren wel afdoende volgens mij (je hoort ze schakelen naar boven en naar beneden wanneer ik de standen wijzig)

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Paar uur achter elkaar met 160 lijkt mij inderdaad voldoende belast!
Weet je zeker dat al het lucht eruit is?(slang van kachelradiateur een stukje eraf gehaald zodat het gaatje vrijkomt?)
De goedkoopste manier om je aircoregeling uit te sluiten is om de temperatuurregelklep(pen) op te sporen en de stelmotoren aan te sturen of los te koppelen en kijken of je dan warme lucht hebt.
Als je motortemp inderdaad niet oploopt bij hoge belasting en de motortemperatuur in meetwaardenblok hoog genoeg is/blijft dan blijft volgens mij toch echt de kachelradiateur over.
(al eens meegemaakt met een a4 benzine,was weinig aan de kachelradiateur te zien maar na vervangen was de klacht weg)

kamphr (0), 12 jaar geleden

Dag Erik,
Ga ik proberen.
Wat ik eerder las in een ander geval ´´Na spoelen van de kachelradiator door mijn garagist met een steeds agressiever goedje was het probleem verholpen. Ondanks dat ie niet verstopt leek bleek dat dus wel het geval´´.
Enig idee met welk agressief goedje ik kan spoelen zodat evt verstoppingen oplossen?

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb hier weleens gelezen over gootsteenontstopper maar heb hier zelf geen ervaring mee!

kamphr (0), 12 jaar geleden

Nou...inmiddels een kleine 2 weken verder....
Wanneer ik de auto start (is motor dus nog koud) wordt het vrij snel lauw warm.
Wanneer ik knop op ECON zet, blazers naar boven richt en de climate links op 28 graden en rechts op 28 graden worden beiden eerst lauw warm (iets meer dan handwarm)
Dit duurt een minuut of 10 en dan wordt rechts snel kouder en links is/blijft dan nog lauw warm....links wordt uiteindelijk ook kouder waarna uit beide zijden weer koude lucht komt (ook al staat ie op ECON en beide zijden op 28 graden)
Wanneer ik de auto ergens neerzet en na een uur of zo de auto weer start en weer ga rijden begint het weer van voren af aan.
knop staat nog steeds op ECON, blazers naar boven gericht en de climate links op 28 graden en rechts op 28 graden worden beide zijden eerst lauw warm (iets meer dan handwarm)
Dit duurt een minuut of 10 en dan wordt rechts snel kouder en links is/blijft dan nog lauw warm....links wordt uiteindelijk ook kouder waarna uit beide zijden weer koude lucht komt (ook al staat ie op ECON en beide zijden op 28 graden)

Dit lijkt me toch echt niet met een klep te maken te hebben.....
kachelradiator verstopt? lijkt me raar want is diverse malen doorgespoeld en hij wordt best snel warm....voor even dan.
Thermostaat? Is vervangen en deze werkt goed. (na vervanging in ieder geval iets warme lucht...even dan...)
Waterpomp? Kan maar wel raar dat ie het dan de eerste 10 minuten wel doet?

Wat kan het nog meer zijn?? Iemand een idee?? Ik ben uitgedacht....
Hoop dat iemand me wil/kan helpen.

Groet

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Lijkt dat er toch een beetje restwarmte in de kachelradiateur zit wat op een gegeven moment afgekoeld is al is 10 minuten wel erg lang.
Misschien een idee;er zijn diverse auto's waar een electrische waterpomp is ingebouwd.
Misschien op de sloop zo'n pompje halen en als proef tussen je kachelslang monteren.
Is volgens mij redelijk makkelijk en goedkoop uit te voeren.
Gr Erik

kamphr (0), 12 jaar geleden

Hoi Erik,
Jij denkt nog steeds aan de waterpomp begrijp ik uit je antwoord?
Dat heb ik nog niet gedaan en staat wel op de lijst maar distributie (en waterpomp) vervangen is eigenlijk nog iets te vroeg (moet bij 240000 en staat nu op 212000)
Wilde eigenlijk nog een jaar wachten

kamphr (0), 12 jaar geleden

En het volgende (waarvan het een met het ander te maken kan hebben?)
Jl donderdag 15-09 ging ineens waarschuwing af van koelvloeistof (?!)
Mhhh....dacht ''niet fijn''...maar goed...kachelradiator was meerdere keren doorgespoeld dus dacht dat er daardoor wat verloren was gegaan.
Bijgevuld en weer ok....tot vandaag 18-09.....ging alarm weer af van koelvloeistof....oh..oh. lekke koppakking? Ik zie geen spoortje witte rook...helemaal niets! Werkt de waterpomp wel? Wat kan het zijn en wat heeft het te maken met het feit dat de kachel de eerste 10 minuten na koude start ''lauwwarme lucht geeft en de lucht daarna weer koud wordt.
Help! Audi rijden wordt zo minder fijn dan ik had gedacht....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.