Beste allemaal,
Vandaag voor de 2e maal het volgende probleem ondervonden bij mijn A4 B8 bj 2008.
Na de motor te hebben gestart gaan de interieur ventilatoren links en rechts niet draaien (blazen geen lucht in het interieur), toch wel vervelend als het 30 graden + is in de auto.
Na +/- 10 minuten beginnen de ventilatoren spontaan weer te draaien. Is er iemand die weet wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Heeft het zin om de auto uit te laten lezen als de storing op dat moment niet aanwezig is?
Bij voorbaat dank voor jullie oplossingen.
Gr, André
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De ventilator is rechts onder het dashbordkastje ingebouwd.
Je kunt als hij het niet doet er eens met je vlakke hand er een flinke tik op geven!
Werkt hij dan wel dan zit het probleem waarschijnlijk in je ventilator.
Gr Erik
Storing is nu 3x opgetreden. Rij nu al één week zonder dat de storing zich heeft voorgedaan. Ik wacht even af of de storing terug komt en laat hem dan uitlezen.
Wat mij overigens wel opvalt is dat de storing optreed als het in de auto warm is door de zon.
13 jaar
Auto is uitgelezen maar geen storing gevonden. Mogelijk probleem zou volgens garage te weinig koelmiddel in aircosysteem zijn.
Airco is leeg gemaakt er kwam 510gr koelmiddel uit en is afgevuld met 600gr. Nu maar hopen dat het probleem is opgelost, ik heb mijn twijfels.
13 jaar
Probleem met de interieur ventilatoren is nog niet opgelost.
Auto is vandaag uitgelezen terwijl de storing aanwezig was.
De volgende foutmeldingen waren op dat moment aanwezig 01273 en 01844, de universeel garage weet nog niet wat de oplossing is.
Is er iemand die aan de hand van deze foutcodes een oplossing kan aandragen?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
11 jaar
Waar zijn de professionals, of is dit een storing die bij niemand bekend is?
Ik heb wel e.e.a. gevonden op internet, zie onder.
Ik kan niets bijzonders ontdekken aan de bekabeling, is het verstandig het Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126) te vervangen?
foutcode: 01273
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Aanjager ventilatie (V2)
du Frischluftgebläse (V2)
en Fresh Air Blower (V2)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
o Blower functioneert niet
Mogelijke oorzaken:
o Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
o Bedrading en/of aansluitingen defect
o Blower Frisse Lucht (V2) zit vast / vastgevroren / loopt zwaar / defect
o Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126) defect
Mogelijke oplossingen:
o Check (doormeten!) zekeringen [bij een Golf-4 (zekeringenkast op de accu) een bekend probleem]
o Check Blower Frisse Lucht (V2)
o Doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is)
o Check Meetwaardeblokken terwijl de blower actief is
o Check Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126)
o Doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is)
o Check / repareer bedrading en aansluitingen
o Vervang Blower frisse Lucht (V2)
foutcode: 01844
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Regelmodule voor Frisselucht (J126)
du Steuergerät für Frischluftgebläse (J126)
en Control Module for Fresh Air (J126)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
o Verminderde functionaliteit
Mogelijke oorzaken:
o Communicatie van en naar (J126) defect
o Bedrading en/of aansluitingen defect van (J126)
Mogelijke oplossingen:
o Controleer de communicatie van en naar (J126)
o Check meetwaardeblokken
o Controleer bedrading en aansluitingen van en naar (J126)
Extra info:
o Als deze foutcode intermittent is kun je 'm negeren zolang zolang er geen verminderde functionaliteit te merken is.
11 jaar
[quote=amolendijk]Waar zijn de professionals, of is dit een storing die bij niemand bekend is?[/quote]
Je had de auto in al die jaren al eens kunnen laten uitlezen door een Audi dealer....storing bestaat al sinds september 2011.
Heb je trouwens al die "mogelijke oorzaken" al onderzocht ?
Probleem is dat de storing af en toe de kop op steekt en het daarna weer normaal doet en er niets te controleren valt
Bij toeval was ik bij de garage toen de storing zich voordeed en is toen direct uitgelezen 01273 en 01844 waren de foutmeldingen.
Probeer nu bepaalde dingen uit te sluiten zodat ik dichter bij de oorzaak kom.
Check (doormeten!) zekeringen [bij een Golf-4 (zekeringenkast op de accu) een bekend probleem] OK
o Check Blower Frisse Lucht (V2) OK
o Doe de Output Test (check de luchtkleppen als de blower actief is) OK
o Check Meetwaardeblokken terwijl de blower actief is ?
o Check Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126) ?
o Check / repareer bedrading en aansluitingen OK
o Vervang Blower frisse Lucht (V2) Loopt niet zwaar en werkt goed.
11 jaar
Als je het simpel en goedkoop wilt houden dan zou ik een voltmeter aansluiten op de twee dikke draden op de stekker van de aanjager.
Als het probleem zich voordoet en je meet spanning dan de ventilator vervangen en als je geen spaning hebt dan de regelweerstand vervangen die voor de ventilator ingebouwd zit.
Kan nl bij de a4 allebei voorkomen.
Helder en duidelijke uitleg. Hier had ik nog niet aan gedacht.
Bedankt voor je reactie.
11 jaar
Er is nog geen echte oorzaak gevonden, en probleem is al enige tijd niet meer opgetreden.
Mochten er ontwikkelingen zijn zal ik deze hier plaatsen.
11 jaar
de solderingen onderaan de motor(plus en min aansluiting)laten soms los en er is een gemodificeerd regelapparaat voor de aansturing van de aanjager.Laat de auto eens uitlezen bij een dealer,er is een technisch service bulletin beschikbaar betreffende het regelapparaat.Of het te repareren is weet ik niet,meestal is het gewoon vervangen.
11 jaar
De ventilator draaid nu al weer twee maanden zonder problemen. Maar nu werkt de airco niet meer, als de knop van de airco word ingedrukt licht het lampje in de knop even op en schakeld dan direct weer uit. Ik heb sterk het idee dat er ergens een storing zit die al deze symptomen zoals eerder beschreven veroorzaakt.
Er worden nu 2 foutmeldingen veergegeven , zoals hieronder beschreven, de Air Quality Sensor is reeds vervangen maar de foutmelding is hier niet mee opgelost.
Is er iemand die aan de hand van onderstaande foutmeldingen weet wat te doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: Redir Fail!
Part No SW: 8T1 820 043 R HW: 8T1 820 043 R
Component: KLIMA 3 ZONEN H05 0112
Revision: C1000000 Serial number: 0109.10.070138
Coding: 34000000
Shop #: WSC 02399 823 56573
VCID: 40B75DC5D3E8001861C
2 Faults Found:
01592 - Air Quality Sensor (G238)
004 - No Signal/Communication
Freeze Frame:
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 151
Mileage: 108378 km
Time Indication: 0
Date: 2013.02.23
Time: 17:15:23
Freeze Frame:
Temperature: 0.0°C
03023 - Running-in Requirement
005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
Freeze Frame:
Fault Status: 01100101
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 151
Mileage: 108378 km
Time Indication: 0
Date: 2013.02.23
Time: 17:15:23
-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 8K0-907-063.clb
Part No SW: 8K0 907 063 D HW: 8K0 907 063 D
Component: BCM1 1.0 H21 0253
Revision: 05021001 Serial number: 00000000046272
Coding: 260050914014AF010001000300001D0D0F1C23080001014100 0000
Shop #: WSC 52485 133 86045
VCID: 30570D056348909891C
Subsystem 1 - Part No SW: 8K1 955 119 HW: 8T1 955 119 Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: WWS 121107 H06 0060
Coding: 00FD11
Subsystem 2 - Part No SW: 8K0 955 559 HW: 8K0 955 559 Labels: 8K0-955-559.CLB
Component: RLS H04 0002
Coding: 025028
Subsystem 3 - Part No SW: 8K0 941 531 G HW: 8K0 941 531 G
Component: E1 - LDS H07 0070
1 Fault Found:
01592 - Air Quality Sensor (G238)
004 - No Signal/Communication
Freeze Frame:
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 151
Mileage: 108378 km
Time Indication: 0
Date: 2013.02.23
Time: 17:15:00
11 jaar
[quote=kees6216]de solderingen onderaan de motor(plus en min aansluiting)laten soms los en er is een gemodificeerd regelapparaat voor de aansturing van de aanjager.Laat de auto eens uitlezen bij een dealer,er is een technisch service bulletin beschikbaar betreffende het regelapparaat.Of het te repareren is weet ik niet,meestal is het gewoon vervangen.[/quote]
Kees,
Dank voor je reactie, Ik zal de solderingen eens controleren en de auto uitlezen, ik heb namelijk een originele VCDS kabel gekocht.
11 jaar
Voor een ieder die wil weten wat de oplossing van de problemen was:
Hieronder een opsomming van de foutmeldingen:
01844 Control Module for Fresh Air Blower (J126)
01273 Blower Frisse Lucht (V2)
Ondanks dat bovenstaande foutmeldingen sinds eind januari niet meer aanwezig waren toch de Ventilator met weerstand zelf vervangen.
====================================================================================
01592 - Air Quality Sensor
De zekering van de Air Quality Sensor bleek er niet in te zitten. Toch vreemd dat iemand deze zekering verwijderd heeft.
====================================================================================
03023 - Running-in Requirement
Aircopomp moest opnieuw ingeregeld worden
====================================================================================
Auto is momenteel vrij van foutmeldingen.
11 jaar
Mooi zo...ook weer opgelost.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar