Hallo,
Onze Audi A4 werd ineens heet, op de snelweg.
Na 3 km rijden zit je nu boven de >110 graden, in het rood dus.
Als je de motor dan stopt dan borrelt hij nog wat na.
Direct gestopt de auto te gebruiken en naar de garage (eenpitter) geweest.
Diagnose 1: radiateur lek, die is vervangen, daarna nog niet goed.
Diagnose 2: thermostaat defect, die ook vervangen.
Rekening tot dusver 400 euro..
Diagnose 3: koppakking defect.
We hebben daarop gezien de leeftijd en km (365.000) een nieuwe auto gekocht, wilden de koppakking niet meer laten fixen.
De Audi inmiddels (al rijdend) weer opgehaald en staat nu bij ons in de garage. Alleen het valt mij op dat hij prima start, loopt, geen witte rook, etc. Dus ik betwijfel de diagnose koppakking!
Ik zit wat dingen te testen en merk dat er gewoon geen enkele circulatie in het koelsysteem is:
- Kachelradiator wordt niet warm
- Slang kachelradiator met het ontluchtingsgaatje losgehaald, er komt niets uit bij draaiende motor
- Als ik druk zet op de vulopening van het expansievat (blazen met mond) dan spuit het koelwater er opeens wel uit.
Mijn conclusie is nu eigenlijk dat de waterpomp niet ronddraait.
Want er moet toch gewoon tijdens draaien van de motor water uit spuiten?
Ik kan verder nergens aan onderbouwen dat de koppakking door is.
- Uitlaat komt niet echt witte rook uit (klein beetje bij koude motor, en beetje condens heeft hij altijd, geen zuinige auto).
- Geen smurries nergens.
- Geen druk op koelsysteem als hij is afgekoeld
- slangen koelsysteem ook niet keihard als hij heet is.
Wat denkt u? Dank u wel!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat idd je waterpomp het begeven heeft.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar