Hallo,
Ik heb een electrische achterklep ingebouwd. De dealer heeft hem ingeleerd (komfort stuurapparaat met de sleutels) en alles functioneerde zoals het moet. Hij sloot en opende electrisch. Er kwam echter SAFE in het scherm tussen de toeren- en km teller te staan. De dealer heeft dat weggekregen m.b.v. VSM codes. De achterklep gaat nu wel electrisch open, maar sluit niet meer electrisch!! De dealer weet niet hoe dat kan.
Alles is correct aangesloten, want het heeft tenslotte een aantal keer gewerkt. De schakelaar in de achterklep doet het ook, want ik kan nog wel de sluithoek afstellen. De aantrekhulp heb ik vervangen, maar blijft hetzelfde resultaat.
Op het moment dat ik op de schakelaar in de achterklep duw, hoor ik drie tikjes in het stuurapparaat van de electrische handrem! Wat heeft hij daar mee te maken?
Met VAGcom het komfortstuurapparaat uitgelezen, hier staan geen fouten in.
De aantrekhulp is in tegenstelling tot de electrische schema's met 0,5mm2 i.p.v. 1,5mm2 aangesloten (Etka geeft aan dat er in de plug ook geen 1,5mm2 kan) Maakt dat veel uit?
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit op kan lossen, zodat de klep ook electrisch sluit?
Grtz,
Egon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Staat je aantrekhulp wel in de juiste stand,dus in de hoogste, en werken de schakelaars van je slot naar behoren?
Staat er niet toevallig 1 op gesloten terwijl de achterklep open is?
Zit er bij deze auto in de slotvangerafdeking ook een schakelaar?
Is de accuspanning hoog genoeg?
Bedrading lijkt mij wat aan de dunne kant maar je kunt als test misschien bij de + en - tijdelijk 2 extra draden bij de stekker instoppen.
Heeft de dealer eerst de regelapparaten ingeleerd/gecodeerd en daarna svm uitgevoerd dan is er kans dat de coderingen weer zoals af-fabriek staan.
Groeten van Erik
Hoi,
De aantrekhulp staat in de open stand(in de aantrekhulp zitten ook de microschakelaars die kijken of de aantrekhulp open of gesloten staat).
Het slot heb ik ook apart geprobeerd, werkte goed. Accuspanning is ok (bij de dealer stond hij tijdens inleren zelfs voortdurend aan een externe spanningsbron). Bedrading kan ik niet bijvoegen, de pin in de stekker laat geen dikkere draad toe. Het regelapparaat staat gecodeerd zoals het hoort (gecontroleerd na het bezoek bij de dealer).
Op een Duitse site las ik iets over een software update bij deze problematiek, maar de Audidealer wist van niks (hij heeft het originele chassisnummer nodig van de donor auto van het komfort regelapparaat, en die heb ik niet).
Een kabelbreuk is ook niet aannemelijk, omdat het bij de dealer eerst allemaal wel functioneerde!
Hopelijk heb je nog een idee?
10 jaar
Meestal staat het chassisnr nog ergens in een mw blok.(volgens mij ergens bij 82 in de buurt)
Welke regelapp. zijn vervangen en welke opnieuw gecodeerd?
OK, ik ga kijken of ik het chassisnummer boven water kan halen. Alleen het komfort regelapparaat is vervangen voor een DQ.
In het verleden is ook het stuurapparaat van de parkeersensoren vervangen (eerst alleen sensoren achter, daarna ook voor). Dit regelapparaat heeft de dealer ook gelijk ingeleerd.
Grtz,
Egon
10 jaar
Er is een softwareupdate voor het boordnetregelapparaat.
Heb je daar een storing in mbt de sluithulp toevallig?
Gr Erik
Heb je al geprobeerd de knop in de kofferbak voor het sluiten een paar sec. in te houden? Of de kofferbak een keer handmatig open te doen en dan de knop in te drukken? Mischien is hij in de war en denkt hij dat hij open is op het moment dat hij gesloten is en andersom. Dit heb ik wel eens met een a8 meegemaakt en daarmee was het probleem toen opgelost.
Gr.
Michael
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar