Audi A4: Audi A4 Cabrio met foutcode P0102/P1142

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: ASN

Genoemde auto heeft al meerdere keren onze werkplaats bezocht vanwege een storing in het motormanagement t.w.

P0102 - signaal luchtmassameter te laag
en
P1142 - belastingsopname - grenswaarde onderschreden

De bedrading van de LLM naar ECU doorgemeten en de daarbij behorende spanning en massa op pennen LLM in orde.
Aangezogen luchtmassa stationair 4-6 kg/h, in belaste toestand al rijdend ca. 150 kg/h.
Ik kan m.b.v. 4-gastest en remmenreiniger geen inlaatluchtlekkage vaststellen.
Afgelopen zaterdag heb ik de lambda-adaptie gereset en ca. 80 km afstand gereden en opnieuw de lambda-adaptie uitgelezen.
Lambda-adaptie bank 1 additief na reset -0,2% en na proefrit -0,2%
Lambda-adaptie bank 2 additief na reset -0,9% en na proefrit -0,4%
Lambda-adaptie bank 1 multiplicatief na reset 0,0% en na proefrit -1,6%
Lambda-adaptie bank 2 multiplicatief na reset 0,0% en na proefrit -6,3%
Lambdaspanning bank 1 en 2 tijdens proefrit 1,5V en vermeerderen en verminderen vrijwel gelijktijdig van spanning.
Zelf vind ik dat de auto niet een gezond V6 geluid produceerd en m.i. geen optimaal vermogen levert, daarom een lektest uitgevoerd met de volgend uitslag: bank 1 - cil. 1= 7% lek / cil. 2= 7% lek / cil. 3= 8% lek
bank 2 - cil. 4= 6% lek / cil. 5= 4% lek / cil. 6= 2% lek
Is er iemand die met deze storing wil meedenken?

Wim12217

Geplaatst door Wim12217 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

LMM al eens vervangen? Als de waardes tijdens meten juist zijn, dan kan een incidenteel verschil wel eens de fout veroorzaken.

at (10) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt idd dat de llm kapot is.

Wim12217 (0) PRO, 13 jaar geleden

LLM is 2000 km geleden vervangen door een nieuw exemplaar, had echter het idee dat de "oude" LLM er zeker niet heel lang op zat.
Auto is juli 2009 voor het eerst bij ons binnengekomen voor onderhoud met km. stand van 120000 km, heeft nu 150000 km gelopen.
De auto was voordien dealer-onderhouden, maar geen info of LMM eerder is vervangen.

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Jij schrijft LLM, en ik LMM, maar voor de goede orde bedoelen we beide de luchtmassameter?

Wim12217 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is inderdaad een schrijffout, bedankt voor de opmerking.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

is de luchtmassameter dezelfde die er af fabriek op zat of een exemplaar uit de vervangingsmarkt??

probleem is bij benzinemotoren van VAG dat deze zeer gevoelig blijken voor een ander merk dan origineel gemonteerd op de betreffende motor. (helaas uit ervaring wijs geworden)

ook al staat in de brochure van verschillende fabrikanten dat hun luchtmassameter geschikt is; ga je het instrument met een scoop vergelijken op een originele blijkt hij gewoon heel andere waarden/karakterestiek te geven. Heeft te maken met o.a. de meetmethode. (met ptc weerstanden of met thermische film)

Wim12217 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb de LMM bij de dealer laat verifieren op chassisnummer van de auto, dus origineel fabrikaat en van hetzelfde merk en type.
Ik heb auto terug gebracht bij klant, deze heeft overigens nog geen probleem ondervonden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.