Audi A6: Audi A6 2.5 TDI (MultiTronic) - verstandig???

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI

Mijn Passat TDI begint met zo'n 220KM op de teller wat aan zijn eindje te raken, dwz dat ik de laatste tijd voor het eerst wat echte serieuze problemen heb gekregen. Tijd voor een ander dus. Een van de opties is een Audi A6 2.5 TDI bij onze Oosterburen weg (laten) halen. Binnen mijn budget wordt dat er dan een van rond de eeuwwisseling en met een beetje zoeken kan ik er een paar vinden met rond de 50.000 op de teller.

Ik rij vrij veel (zo'n 60.000 per jaar) en kan/wil niet sleutelen. Wie kan me vertellen of dit een verstandige keuze is, waar ik speciaal op moet letten en wat de ervaringen zijn met onderhoudskosten?? Mijn voorkeur gaat uit naar een automaat.

Alvast bedankt!!

Permentier

Geplaatst door Permentier (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Fredo (0), 16 jaar geleden

Zelf ben ik niet zo voor een automaat, maar swat dat is je eigen keuze. Wat bedoel je met rond de eeuwwisseling??? Zoek even op de site naar "AFB" of "nokkenassen". Deze motor (is een 2.5TDi) heeft nogal last met de zittingen van de nokkenassen (te zacht materiaal). Dat vervangen is behoorlijk kostelijk. Denk er dus best even over na, of koop eerder een van 2003 ofzo. Dat zijn goede bakken!

succes (zelf invoeren is trouwens ook niet echt een probleem hoor...)

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die motoren hebben nog al eens last van versleten nokkenassen, zie verder met de zoekfunktie.

Sorry,
Ik zie dat al vermeld is. Moet gelijktijdig gebeurd zijn.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

voornamelijk kwamen nokkenas problemen voor in de motorcodes AFB, AKN 150PK ) en een klein gedeelte AKE 180pk ) maar de meeste motoren zijn al wel door de molen geweest en voorzien van het verbeterde type nokkenas met sleper. na 2003 is men overgestapt van slepers naar rolletjes. het probleem zit hem niet in de nokkenassen maar in de slepers die zich ging aftekenen op de nokkenas waardoor vroegtijdig nokkenas slijtage ontstond....

Permentier , automaatbakken zijn doorgaans zorgenkindjes... met een grote boog omheen lopen en mooi laten staan.

paul,

diko (0) PRO, 16 jaar geleden

een 2.5tdi van rond de eeuwwisseling met 50000km erop,dat zou betekenen dat die auto maar 7000km per jaar gereden heeft.ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo weinig rijdt een 2.5tdi koopt.
in ieder geval controleren of de km stand klopt zou ik zeggen. mvg Diko

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Denk erom dat je ook audi centjes moet hebben, want ze zijn niet goedkoop om te rijden!.
Voor de rest, lees wat Paul erover te zeggen heeft.
Hij heeft veel ervaring met vag produkten.
Maar een passat met 220.000 al een beetje aan zijn eind, wat heb je er mee gedaan dan?.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

opzich is de A6 een fijne auto en vooral op de lange afstand. een 2.5 tdi lust nogal een slokje en is dus vrij dorstig gemiddeld 1:10 / 1:11. ik hoor mensen wel eens roepen van 1:15 maar zij gaan uit van de boardcomputer wat naar mijn inziens niet meer is dan een indicatie en niets zegt over het werkelijke verbruik. vraag je zelf ook af of je een 2.5 tdi echt nodig bent, niet alleen het verbruik is vrij fors maar ook gezien het gewicht is deze vrij fors in de wegenbelasting, ook de verzekering niet te vergeten. overigens de A6 is er ook in de 130pk pompverstuiver variant presteert overigens net zo goed en is ook veel zuiniger gemiddeld 1:15 bij normaal gebruik. ook is er een 110pk VP variant deze motor is vrij tam, deze komt wel mee maar houd niet over. indien je geen haast hebt prima combinatie. dit alles is een kwestie van afwegen en vooral keuzes maken naar je portemonee.

en wie A-udi zegt moet ook B-etalen zeggen. dat zijn er in het algemeen toch maar heel weinig. de meesten struikelen indien het onderhoud zich meld. vandaar dat er wel eens klachten zijn, veelal door achterstallig of halfgebakken onderhoud.

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.