Hallo,
Ik hoop hier een oplossing te kunnen vinden, want heb alles doorzocht en kom zo niet een bekend probleem tegen. Ik heb een A6 met de bekende AKN motor, handgeschakelde 6 bak. Deze is traag (vooral 1e en 2e versnelling), als de boot een keer op gang is gaat ie wel aardig maar het koppel is veel te laat beschikbaar. Soms wil ie ook niet trekken als ie in z'n 5e versnelling staat (+/- 100 km/h).
De afgelopen week heb ik vervangen:
LMM Hitachi, N75 Turboregelaar, G62 koelvloeistofsensor. Brandstofpomp is een aantal weken geleden vervangen, want die was stuk. Nokkenassen zijn goed, heb de kleppen er gister af gehad om te kijken. Pomptiming is o.k. VAG-COM geeft geen foutmeldingen aan. Alle vacuumslangetjes gecontroleerd, prima (ik weet alleen niet waar het laatste stuk naar toe loopt, die verdwijnt in de wielkast?). Turbo heb ik gecontroleerd door motor goed warm te rijden en luchtinlaatslang los te koppelen en de turbine te draaien; deze draait soepel en licht.
In VAG-COM laat ie bij een meting een piek zien rond de 2500-3000 toeren, LMM en Turbodruk schieten dan omhoog (turbodruk 2400 mbar) en gaat dan weer terug naar 1700 mbar. Onder de 2500 toeren geeft ie maar 1000-1500 mbar druk.
Het is al beter geworden met vervanging van bovenstaande. Wat zou het probleem kunnen zijn? Begin nu vast te lopen...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klep opening niet ver genoeg
zijn de nokken niet afgesleten
egr klep vast
[quote=CARS&MOTORS]klep opening niet ver genoeg
zijn de nokken niet afgesleten
egr klep vast[/quote]
Bedankt voor je antwoord. Nee, nokkenas is prima (is in het verleden een nieuwe opgekomen) klepstoters e.d. ook. EGR heb ik meteen afgedopt met een plaatje. Misschien nog dat er iets lek is van de turbo naar de luchtinlaat naar de 3 cilinders aan bestuurderszijde, maar dan zou hij niet zo'n piek laten zien toch? Heb gevoeld maar niks te vinden, misschien met stofzuiger of compressor inblazen...
Andere tips?
16 jaar
turbo slang gescheurd
[quote=CARS&MOTORS]turbo slang gescheurd[/quote]
hmm dat ga ik dan nakijken. nog een bepaalde plaats waar dat vaak gebeurt? dacht dat ie dan niet zo'n mooie piek zou laten zien, maar ja ben ook maar een leek..
16 jaar
Heb de slang los gehad en hand erop en gas geven, komt goed druk op te staan en lekt niet weg...helaas zo makkelijk kom ik er dus niet vanaf. Andere opties?
16 jaar
ik denk dat t toch in de klep bediening zit
[quote=CARS&MOTORS]ik denk dat t toch in de klep bediening zit[/quote]
bedankt voor je antwoord. als ik het kleppendeksel verwijder moeten die klepstoters op en neer gaan? of moet de hele kop eraf om de kleppen te bekijken, wat is het vermoedelijke probleem, verbrand of vast oid? Denk dat dat dan boven mijn pet gaat...
Groet Simon
16 jaar
ik had gister nog wel wat foto's genomen, wellicht dat je daar iets wijzer van kan worden...
[url=http://nl.picturepush.com/public/835927][img]http://www4.picturepush.com/photo/a/8359...[/img][/url]
[url=http://nl.picturepush.com/public/835936][img]http://www3.picturepush.com/photo/a/8359...[/img][/url]
[url=http://nl.picturepush.com/public/835942][img]http://www4.picturepush.com/photo/a/8359...[/img][/url]
16 jaar
ritje ommen aan wagen; op naar paul kelder dus.
als ik zo kijk en de nokken zie??
denk toch aan n smeerprobleem
en idd paul zit vlakbij
maar op de foto bij tap 3 en 5 zie ik een kleur die niet zo hoort
[i]In VAG-COM laat ie bij een meting een piek zien rond de 2500-3000 toeren, LMM en Turbodruk schieten dan omhoog (turbodruk 2400 mbar) en gaat dan weer terug naar 1700 mbar. Onder de 2500 toeren geeft ie maar 1000-1500 mbar druk.[/i]
Dit probleem lijkt mij niet zo heel moeilijk te raden........ Drukdoos op de turbo is hier de eerste verdachte die veelal over het hoofd wordt gezien.
Gr. paul
[quote=paulkelder][i]In VAG-COM laat ie bij een meting een piek zien rond de 2500-3000 toeren, LMM en Turbodruk schieten dan omhoog (turbodruk 2400 mbar) en gaat dan weer terug naar 1700 mbar. Onder de 2500 toeren geeft ie maar 1000-1500 mbar druk.[/i]
Dit probleem lijkt mij niet zo heel moeilijk te raden........ Drukdoos op de turbo is hier de eerste verdachte die veelal over het hoofd wordt gezien.
Gr. paul[/quote]
ik heb wel aan dat slangetje gezogen, lijkt allemaal in orde en hij blijft ook vacuum als je je tong erop houdt...heb jij zo'n ding liggen dan? ommen is idd niet zo ver weg dus misschien raadzaam om eens langs te rijden, of moet ie een dag blijven staan?
Groet,
Simon
16 jaar
[quote=Simonz][quote=paulkelder][i]In VAG-COM laat ie bij een meting een piek zien rond de 2500-3000 toeren, LMM en Turbodruk schieten dan omhoog (turbodruk 2400 mbar) en gaat dan weer terug naar 1700 mbar. Onder de 2500 toeren geeft ie maar 1000-1500 mbar druk.[/i]
Dit probleem lijkt mij niet zo heel moeilijk te raden........ Drukdoos op de turbo is hier de eerste verdachte die veelal over het hoofd wordt gezien.
Gr. paul[/quote]
ik heb wel aan dat slangetje gezogen, lijkt allemaal in orde en hij blijft ook vacuum als je je tong erop houdt...heb jij zo'n ding liggen dan? ommen is idd niet zo ver weg dus misschien raadzaam om eens langs te rijden, of moet ie een dag blijven staan?
Groet,
Simon[/quote]
Als je je wandelschoenen meeneemt is een dagje ommen zo om :-)
ha ha ervaring? ik ben ook zo iemand die dus alles met de auto doet en niet van wandelen hou behalve naar de kroeg dan :p
heb paul al gemaild, afspraak zal wel volgen denk ik...zal uitkomst posten. word vervolgd!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar