close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: AUDI ALT 2.0 20 V inhouden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: ALT

Hoi,

Nu niemand er meer uitkomt wordt het pas een uitdaging. Graag had ik jullie hulp bij de volgende storing:

De storing die regelmatig terugkomt is 16804-P0420 katalysator systeem cilinderbank 1 werking te gering, bovengrens bereikt.

Ik wil best kan vervangen maar pas als de motor goed loopt.
De klacht is: motor slaat over bij rijden op cruise-control/constante snelheid rijden. Daarbij gaat het om rijden met zo minimaal mogelijk het gas indrukken zonder dat de snelheid afneemt. (arm mengsel) Maakt niet uit of je op benzine of LPG rijdt. Echter op LPG iets beter voelbaar. Waarschijnlijk ivm hoge ionisatie.

Je voelt dit het beste in het toerentalgebied 1800-2800 min-1.

Inmiddels vernieuwd: 4 bougies, bobines, slangen naar rembekrachtiging (ivm dichtzuigen), membraamklepje carterventilatie op kleppendeksel vervangen. carterventilatie naar onderblok. temp.sensor inlaat, temp.sensor kvs (achter kop). Kortom de standaard problemen zo'n beetje ondervangen.

Olieverbruik 1 op 3000 (dus da's ook niets nieuws)
Heel af en toe komt ook storing:
- 16684-P0300 Cilinders slaan willekeuring over soms meer tegelijk. Bovengrens bereikt onregelmatig
- 16688-P0304 Misfire cilinder 4 gedetecteerd bovengrens bereikt onregelmatig (bobine is twee maal vervangen, dus daar zit het niet...)

Mogelijk heeft iemand dezelfde storing net opgelost?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Geplaatst door

Audi ALT (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misfire kan ontstaan door of een probleem in het ontstekings systeem of een TE arm mengel.


Heb je al gecontroleerd op valse lucht? vooral bij de uitlaat tot de eerste lambda sonde ?

laat het gas systeem eens door lichten, daar wordt op gereden dus is een hoofdverdachte bij P0420. is bv de gasdruk nog goed en de druksensor?

Lees eens uit met EOBD. (Zelfs VCDS kan dat.) In live data vind je de "Long Term Fuel Trim".
Op welke waarde staat die?

Heb je de lambdasonde voor de kat er al uitgedraaid en bekenen op beschadigingen?

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=Audi ALT]Hoi,

Nu niemand er meer uitkomt wordt het pas een uitdaging. Graag had ik jullie hulp bij de volgende storing:

De storing die regelmatig terugkomt is 16804-P0420 katalysator systeem cilinderbank 1 werking te gering, bovengrens bereikt[/quote]
Dit soort storingen ontstaan en is gerelateerd aan het hoge olieverbruik, staat dit type motor (ALT) om bekent.

Het is niet zo dat niemand er meer uitkomt, vaak wil de eigenaar er niet aan geloven dat helaas de motor aan vervanging toe is.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Hoi Paul,

Volgens het boekje mag een ALT nog meer olie verbruiken. Ik zie de relatie tussen ontstekingsmissers en olieverbruik dan ook niet zo.
Immers een 2 takt heeft ook geen missers :)

Dus motor vervangen zou een optie zijn, maar wat als het probleem er dan nog is?
Kan je dit aantoonbaar maken dmv een diagnose?

Groeten

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Voel je het probleem altijd of komt dit bijvoorbeeld maar 1x per 2 dagen voor???
Je kunt ook de readiness-code regenereren dan controleer hij je lambdasondes en katalysator en zet hij je gasklephuis en egr in basisafstelling.

De missers zijn altijd voelbaar, des te warmer des te beter voelbaar.
Kan ik de readiness met een willekeurige EOBD-tester uitvoeren, of moet ik hiervoor naar VAG?

Tav eerdere bericht. De sonde voor de kat pendelt netjes. Bij accelereren ook de sonde na de kat :(
Echter dat verklaart nog niet waar de missers vandaan komen.

Tenzij sonde 1 te traag reageert. Zou dat kunnen?

Groeten

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Sondes kunnen verouderen en dan te traag worden, ja.
Hier is de kat kennelijk te heet geworden door het verbranden van brandstof. Dan kan de sonde ook te heet worden en slecht gaan werken.

Readiness tests kun je resetten door met een EOBD-tester de foutcodes te clearen (of ze er zijn of niet).
Maar lees dan eerst even de "Long Term Fuel Trim" uit. Want die wordt dan ook gereset.
Of het veel oplevert weet ik niet. Voor de kat hoef je het niet te doen, je weet al dat die is overleden.
En de lambda-sondes worden continue in de gaten gehouden omdat die zo belangrijk zijn voor de uitstoot.

oldford 0
badge

14 jaar

Trage sonde kan heel goed voor een (iets) verkeerd mengsel zorgen.
Ook die P0420 heb ik er wel eens door veroorzaakt zien worden. (ander auto merk)
Het schokken (vooral wanneer deze auto het doet) lijkt veel op een arm mengsel.

LTFT waardes en viergastest waardes bekijken?

Oiram

Of het met een EOBD-tester kan weet ik niet heb daar geen ervaring mee,bij de dealer gaat dit uiteraard wel.
Maar denk dat je inderdaad beter eerst je LTFT waardes en 4-gaswaardes kunt bekijken

Ik ga maandag kijken of ik met de Snap on Modis deze waardes boven water kan toveren.

De 4 gas waardes zijn overigens allemaal goed. Wel stinkt ie als een oude volvo 440 met carburateur en kat .... :) als de motor nog koud is
Dus de kat doet nog wel wat, maar waarschijnlijk bij grote gasstromen verliest deze het gevecht.

Alvast bedankt,

Ik laat weten wat er uit komt.

Audi ALT 0
badge

14 jaar

[quote=volkswagen1802]Of het met een EOBD-tester kan weet ik niet heb daar geen ervaring mee,bij de dealer gaat dit uiteraard wel.
Maar denk dat je inderdaad beter eerst je LTFT waardes en 4-gaswaardes kunt bekijken[/quote]
Hoi,

De LTFT = 7.0 %
Ik ga kijken of gasklep- en spruitstuk reinigen nog wat brengt.

Iemand nog ideeën.

Alvast bedankt,

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Die 7% zegt eigenlijk mengsel is iets te arm.

Gasklep reinigen is een optie.
Wat ik ook nog wel eens doe is de bougie kleur bekijken (misschien zie je verschil in kleur)
Horen natuurlijk allemaal een gelijke kleur te hebben. (beste na een tijd op benzine rijden)
Krijg je misschien een idee of het prob op 1 cilinder zit of dat alle cilinders een iets verkeerd mengsel krijgen.


Oiram

Jammer, potje fuelsystemcleaner in brandstof gedaan en 15 benzine. Gasklep gereinigd.
Geen verbetering. Heb niet het idee dat het één specifieke cilinders is. Wel komt tijdens missers en wanneer foutcodes er zijn naast willekeurige missers ook cilinder 4 naar voren. Bougie-beeld is gelijk.

Inmiddels heb ik ook de LPG-tank leeg gereden, als deze bijna leeg is dan wordt het stotteren erger.
Het zit het dus in het arme mengsel.
Ik ga morgen even rondsproeien bij het spruitstuk, mogelijk zit er toch nog ergens een vacuumlek...

Blijft over:
- luchtmassameter
- klapperende gasklep?
- trage sonde

Iemand nog andere ideeën?

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Hoi,

Geen vacuumlek,

Denk dat ik de handdoek in de ring gooi.
Enkele reis export......

Of kan mij nog iemand hoop geven?

Zit net een stuk over LPG-bougies te lezen en ontstekingsmissers.
Volgens NGK zou ik een LPG1 bougie moeten monteren ipv de orginele. Zou dit nog wat brengen. of stoppen met zoeken en.....

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Busje remmen reiniger al gebruikt onder de kap?

FF exentriek gedacht, zit er geen scheurtje na de LMM in de slang? (kan klein zijn)


Zijn de injectoren al gecontroleerd? Op beeld en opbrengst?

[quote=fordmonteurtje]Busje remmen reiniger al gebruikt onder de kap?

FF exentriek gedacht, zit er geen scheurtje na de LMM in de slang? (kan klein zijn)[/quote]
Heb gisteren een bus remmenreiniger geleegd, wel mooi schoon :) maar geen verschil met lopen :(
Alle slangen zijn in takt, heb ook nogmaals de vacuumslangen gecontroleerd. Ook niets te zien/horen.
Ik vond dat hij veel by-pass lucht kreeg. Daarom klepje van carterventilatie op kleppendeksel nogmaals bekeken, membraam is nog goed.
Wel zit e.e.a. vol met olie. Mogelijk moet ik Paul Kelder toch gelijk gaan geven en is het tijd dat deze auto het veld moet ruimen.

groeten

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Na doorlezen van dit topic zit ik met de volgende vraag? Doet het probleem zich zowel op benzine als LPG voor?
Ik vermoed dat deze A4 voorzien is van een Koltec/Necam installatie. Graag even bevesitgen of dat zo is.

foklop 0
badge

14 jaar

[quote=foklop]Na doorlezen van dit topic zit ik met de volgende vraag? Doet het probleem zich zowel op benzine als LPG voor?
Ik vermoed dat deze A4 voorzien is van een Koltec/Necam installatie. Graag even bevesitgen of dat zo is.[/quote]
Hoi,

Het is een BRC gas-injectie met keihin injectoren.
De storing doet zich echter op Gas en benzine voor. Bij benzine iets minder voelbaar, maar dat lijkt logisch door de benodigde spanning.

Groeten

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Ben niet goed bekend met de BRC systemen. Lijkt op Vialle op het eerste gezicht. Klacht treedt dus ook op bij rijden op benzine. Is er al eens nagedacht over reiniging van de kleppen dmv bijv. Forté?

foklop 0
badge

14 jaar

[quote=foklop]Ben niet goed bekend met de BRC systemen. Lijkt op Vialle op het eerste gezicht. Klacht treedt dus ook op bij rijden op benzine. Is er al eens nagedacht over reiniging van de kleppen dmv bijv. Forté?[/quote]
Heb ik vorige week gedaan.
15 liter en een potje, ook zonder resultaat.

Ik kan eigenlijk alleen nog verzinnen dat de luchtmassameter, gasklep of lambda-sonde voor de kat "raar" doen.
echter de sonde is bewaakt. Dus blijft alleen de luchtmassameter of gasklep over.
Heb echter geen scope om e.e.a. te meten.

Ik weet niet of onderdruk dit soort klachten zou kunnen veroorzaken....

Denk dat ik straks even een rondje ga rijden en dan kijken of de parameters stabiel blijven tijdens het stotteren.
Hopelijk valt er tijdelijk een temperatuursensor weg of zow :)

Groet en vast bedankt voor het meedenken.

Audi ALT 0
badge

14 jaar

Ik heb diverse keren meegemaakt dat een defecte luchtmassameter ontstekingsmissers veroorzaakt. Het zou dus mogelijk kunnen zijn.

foklop 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.