Audi A4 : nokkenas afstellen

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het afstellen van de nokkenassen van een audi A4 3.0i (V6-30 klepper).
Die is bij mij verdraaid met de distributieriem verwisselen.
Heb gelezen dat je er speciaal gereedschap voor moet hebben en weet ook iemand hoe ik daar aan kan komen?

Groetjes Lennard

lenny29

Geplaatst door lenny29 , lid sinds 15 jaar geleden

11 Reacties

Punt PRO, 12 jaar geleden

Lennard;De dealer heeft dat gereedschap! Het zijn klemmen die de nokkenassen in eengreep houden dus de kleppendeksels moeten er af. Informatie vooraf vragen scheelt een hoop werk. Sterkte.

P. Kelder PRO, 12 jaar geleden

[url=http://img408.imageshack.us/i/a150247.pn...][img]http://img408.imageshack.us/img408/1119/...[/img][/url]


Klepdeksels hoeven niet gedemonteerd te worden, stelplaat / beugel past maar op één manier.

Gr. paul

lenny29, 12 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Ik zal eerst bij de dealer info vragen, kijken wat zij kunnen betekenen en wat de kosten dan zijn. Ik ben er al achter gekomen dat het gereedschap nr. T40030 moet zijn voor dubbele nokkenas.

Groeten Lennard

lenny29, 12 jaar geleden

Ik heb nagevraagd bij de dealer en daar krijg ik als antwoord;

Daar hebben we geen tijd voor, dat zal ongeveer 4 á 5 weken duren.
Dan moeten we kijken wat er allemaal kapot is omdat de motor heeft gelopen in deze toestand en in het ergste geval moet nokkenas, kleppen en zuiger vervangen worden en dan moet ik al snel tellen op een 4000 euro.

Ze raden me dan ook aan om goed na te denken over een andere motor er in te leggen.
De auto heeft net 140.000 km gelopen, dus ik neem aan dat er ook wel andere oplossingen zijn.

Groeten lennard

P. Kelder PRO, 12 jaar geleden

Lennard

Misschien wil je uitleggen wat er precies met de motor is gebeurt.

Gr. paul

lenny29, 12 jaar geleden

Paul,

Bij het verwisselen van de distributieriem is de 2e nokkenas aan beide kanten waarschijnlijk verdraaid en dit is te laat opgemerkt en nu zal waarschijnlijk 1 of meerdere klep(pen) krom zijn.
Maar om dat te testen zal hij eerst afgesteld moeten worden en dan compressie meten per cylinder.
Ik ben me op het ergste aan het voorbereiden om zo maar te zeggen, maar nu staat de auto hier helemaal "gesloopt" en kan dus helemaal niets meer zonder dealer of specialist met zeer hoge kosten.
Vandaar mijn vraag of iemand hier een andere oplossing voor weet of heeft.

Groeten Lennard.

Punt PRO, 12 jaar geleden

Lennard die kleppen gaan niet zomaar krom. Maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n bedrijf niet staat te springen om je te helpen.Niet aan de krukas draaien en zoek een zaak of doe het zelf werkplaats die dat gereedschap wil uitlenen. Groeten.

P. Kelder PRO, 12 jaar geleden

Kleppen raken inderdaad niet zomaar krom, in dit geval ging hier iets aan vooraf.
Oorzaak met gevolg noemen we dat dan.

Gezien dit type motor is voorzien van 5 kleppen per cilinder kan er al snel schade ontstaan indien de timing niet correct is.
Schade aan kleppen kunnen zelfs al ontstaan doordat de nokkenas verspringt zonder de motor te hebben gestart.

In dit geval is het afwachten ik hoop voor je dat het mee zal vallen....

Gr. paul

lenny29, 12 jaar geleden

Paul,

Ik heb de nokkenassen gister precies afgesteld met het juiste gereedschap en loopt nu zeer belabberd.
Dus ga er van uit dat er diverse kleppen krom zijn.
Ik kwam er ook nog achter dat 1 nokkenas (tuimelaar) afgesleten is.
Ik heb al navraag gedaan over een prijs en denk dat een ruilmotor de goedkoopste oplossing is.
Maar weet jij toevallig ook hoe ik dat het beste met de km-stand kan doen?
Ik heb altijd alle boekjes netjes in laten vullen en wil dat ook graag zo houden, want ik heb een ruilmotor gevonden die een stuk minder heeft gelopen. (huidige motor - 140.000km en ruilmotor - 94.000km)
Kan ik zoiets bij BOVAG of bij een dealer bij laten werken?

Groeten lennard

P. Kelder PRO, 12 jaar geleden

Mocht je een andere motor willen monteren vermeld het km-verschil in het boekje.

Gr. paul

lenny29, 12 jaar geleden

Paul,
Nou maak ik me toch weer wat mee...
Heb een andere motor gevonden, dus de nieuwe distributie-riem er weer afgehaald, oude er op gezet.
Zodat ik de nieuwe distributieriem op de andere motor kan zetten.
Na alles gemonteerd te hebben, en ik start de auto, en loopt als voorheen (gewoon goed dus)!!???
Stuk mee gereden, rijdt gewoon als voorheen! Niks vreemds aan te merken.
Hoe loopt een auto wanneer er kleppen o.i.d. beschadigd is?
Merk ik dit??
Ik ga hem denk ik maar eerst eens laten doormeten voordat ik de motor vervang.
Vind het wel heel vreemd!

Gr. Lennard

[quote=P. Kelder]Mocht je een andere motor willen monteren vermeld het km-verschil in het boekje.

Gr. paul[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.