Audi TT
1.8T Quattro (4x4)
Een tijdje terug heb ik gepost over mijn Audi TT 225pk Quattro Roadster.
De auto maakte toen erg veel trillingen en lawaai tijdens stilstand en tijdens het rijden.
Ik heb toen de versnellingsbak verwijderd en vond daar een kapot 2massa vliegwiel, drukgroep, verbrande koppeling.
Ik heb het vliegwiel vervangen door een van Valeo (enkel massa)
De koppeling, drukgroep, druklager heb ik vervangen met LUK (repset pro)
Toen de bak er weer op en de auto gestart:
De vibraties en het geluid waren weg, dus ik was blij...
...tot ik de auto de garage uit reed en er een raar 'rattelend' geluid hoorbaar was!
De auto dus weer terug de garage in en meteen de bakolie ververst (2.6~2.7L).
Daar zaten geen metaal-deeltjes etc in.
Na het verversen was het geluid er nogsteeds.
Dus ik controleerde de veerpoot etc. maar kon niets vinden.
Ik zal wat er voorvalt zo precies mogelijk proberen te beschrijven:
- When the car is running in neutral, the sound isn't there, not even when I hit the gas to max rpm!
- Als de auto in neutraal staat hoor je het geluid niet, tot dat je het gas intrapt!
- Als de auto rijdt hoor je het geluid niet, TOT je het gas intrapt.. vanaf ong 2000rpm begin het weer te ratellen..
- Het geluid komt vanaf de linker onderzijde van de auto (daar zit de: versnellingsbak,aandrijfas, veerpoot, wiel, draagarm, lagers..)
- Het geluid is het hardst hoorbaar bij rechtdoor rijden. Bij een draai naar rechts is het geluid harder als bij een draai naar links.
- Als je rijd en je het ratellen hoort, trap je de koppeling in, en het geluid is weg.
- De auto pakt goed op en loopt ook goed. Vermogensverlies is niet merkbaar.
- De bak schakelt heerlijk in elke versnelling, slipt niet etc.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of waar ik het moet zoeken?
Alle hulp is echt gewaardeerd!!
Vriendelijk gegroet,
Rich.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat je jezelf eerst moet afvragen:
zou dat originele 2 massa vliegwiel er voor de grap ingezeten hebben of heeft audi deze dure constructie geplaatst om jouw te plagen...
Je zit misschien niet op dit antwoord te wachten, maar het advies is simpel, vervang eerst het vliegwiel en de koppeling maar eens voor hetgene er in hoort te zitten, en kijk dan of je klacht er nog steeds is.
Deze conversie word erg vaak uitgevoerd aangezien het 2massa vliegwiel een bekend zwak punt is en erg vaak rond de 50~100k kapot gaat.
Daar een enkelmassavliegwiel solide is, kan deze dus zo goed als niet kapot gaan.
En wat betreft de koppelingsplaten en drukgroep zelf, daar zit geen verschil in.
Even voor de test een 2massavliegwiel-set aanschaffen? 1000+ euro op de gok.. nee bedankt, bovenstaande heeft er niets mee te maken, de motor heeft geen onbalans, het vliegwiel ziet er perfect uit door het kijkgat, koppeling grijpt perfect aan, druk is zoals het hoort zijn.
Probleem ligt ergens anders, dus ik blijf gewoon verder zoeken.
Toch bedankt voor het meedenken,
mvg
13 jaar
versnellingsbak voor dit monstertje van een auto kost ongeveer 4 tot 5 x zoveel als een massavliegwiel, en dan moet hij er nog in....
Helaas is ervaring de leermeester. Het is namelijk het volgende wat stuk gaat. Wat je nu gedaan hebt met de koppelingset die voor een massavliegwiel is combineren met een vastvliegwiel. Het dempingselement is nu niet meer aanwezig. Dat zat er niet voor niets in.
een koppelingset voor een vast vliegwiel is degelijk anders geconstrueerd en heeft een verenpakket in het hart van de frixieplaat zitten. Helaas gaat dat niet overleven met deze vermogens/koppel en dan heb je gelijk een van de redenen (er zijn er meer) waarom een 2 massavliegwiel wordt toegepast.
wat mij betreft is de discussie op dit onderwerp over en uit.. Ik hoop voor je dat er een ander probleem in zit. Laat maar weten als je iets anders vind. Het zou namelijk nieuw zijn in dat geval.
Nee, ik heb denk ik enige verwarring veroorzaakt door het noemen van repset pro van LUK.
Slechts de druklager is uit deze set gehaald, de drukgroep en de koppelingsplaat zijn uit de 4P kit en bevatten de bekende veren om de trillingen op te vangen die normaal door het 2massavliegwiel worden opgevangen.
In dat opzicht verschilt de koppelingsplaat dus inderdaad iets met een plaat die bij het 2massavliegwiel hoort..
de set die nu gemonteerd is sluit dus op elkaar aan, het dempingselement zit dus in de koppelingsplaat.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar