Hallo,
Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn aircopomp van de audi TT is kapotgelopen. De brokstukjes liggen overal. Het is een 1.8 20v 132kw uit 99.
Nu wil ik dit weer klaar hebben, en heb een aantal vragen over dit systeem.
Wat is allemaal nodig om zo'n reparatie goed uit te voeren?
Ik ben zelf erg handig, maar dit soort dingen lijkt me beter te laten doen.
ik heb diverse bedrijven gebeld en er zit nogal veel verschil in kwa prijs.
Aangezien er waarschijnlijk veel gruis in het systeem zit moeten diverse componenten vervangen en gereinigd worden.
Nu wil bv het ene bedrijf de condensor wel vervangen en het andere bedrijf vindt dit niet nodig. welke onderdelen raden jullie mij aan te vervangen
Verder probeer ik ook de oorzaak te achterhalen. Afgelopen zomer is de pomp ook vervangen (welliswaar door de vorige eigenaar) en je kunt zien dat de compressor nog redelijk nieuw is. Alleen deze compressor is dus nu na 0,5 jaar uit elkaar geploft. Zijn er dingen die bv extra gecontroleerd moeten worden? ik bedoel de aansturing van de pomp/ fan / schakelaars etc.
hopelijk kunnen jullie mij wat info geven
pics
http://i39.tinypic.com/qrd5ib.jpg
http://i44.tinypic.com/sqppaq.jpg
mvg peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Peter,
Het systeem dient in zijn geheel gespoeld te worden ! om het gruis (metaal deeltjes) uit het systeem te verwijderen.
De componenten die zeker vervangen moeten worden is het expansieventiel en de filter/droger, de condensor vervangen is in princiepe niet nodig die kan ook gespoeld worden.
Maar, dat wil niet zeggen dat de condensor geheel vrij is van metaal gruis ? het metaal gruis kan gaan vast koeken in de condensor ? waardoor het met spoelen slechts gedeeltelijk uit het systeem wordt verwijdert en naderhand los komt en terug in het systeem belandt.
Het bedrijf wat de condensor wil vervangen, zal dit uiteraard niet doen om je op kosten te jagen ? maar meer uit het standpunt ...dat de condensor vrij is van metaal gruis.
Nu heb ik de foto's bekeken, die compressor heeft toch een behoorlijke klap gekregen, dan is mijn advies: condensor vervangen, vooral met het oog gericht op het feit dat deze er pas een half jaar op zit.
De oorzaak is nu moeilijk te achterhalen, wat is met de vorige compressor gebeurt die door de vorige eigenaar is vervangen ?
Is toen het systeem gespoeld en/of onderdelen vernieuwd ?
Zat er wel (genoeg) olie in ?
Want ik zie geen olie sporen of vettigheid op de compressor ? tenslotte is er een gat geslagen in het carter.
Hallo Peter,
Ik sluit me aan bij het advies van Theo. Ook ik heb de foto's bekeken en er inderdaad geen vettigheid te bekennen.
Waarschijnlijk heeft de compressor zonder of met te weinig olie gedraaid.
Als je dan toch alles 100% in orde wilt hebben is mijn advies, vervang de condensor gelijk mee.
Indien je de reparatie door een bedrijf zal laten uitvoeren, en alles laat vervangen zal het bedrijf je ook garantie moeten verlenen op de verrichte werkzaamheden. Dit zullen ze echter alleen doen als je alles laat vervangen (condernsor, filter/droger, expansieventiel/orifice, compressor en het systeem grondig reinigen).
Nadat de boel is opgebouwd en gevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel en olie de drukken controleren en kijken of je fan wel (op tijd) inslaat. Indien de fan niet/te laat inslaat krijg je ook problemen. Koudemiddel en de olie worden dan niet teruggekoeld en je compressor word loeiwarm. Hierdoor kan je compressor ook stuklopen.
Hou het koelpakket dus goed in de gaten.
Succes, Pascal
Beste theo en pascal
Erg bedankt voor de info. Ik ben vandaag bij verschillende bedrijven langsgeweest voor een offerte. Ook hier weer wisselde adviezen. Ik heb nu een bedrijf gevonden die het voor 753 euro klaar wil maken. Hij gaat de condensor, het expansieventiel, de compressor en de filter/droger vervangen. Daarnaast wordt het hele systeem schoongespoelt en opnieuw gevuld. Daarna word er een test gedaan of bv de fan wel aanslaat. Ik denk dat ik het bij deze laat doen want ik had er een goed gevoel over. misschien kennen jullie het bedrijf (gevestigd in sappemeer groningen)
@theo ik weet niet wat de oorzaak van het kapotlopen is. Ik heb de auto gekocht met deze kapotgelopen pomp zonder dat ik het wist. Ik kwam hier pas een tijdje geleden achter.
wat nu precies de oorzaak is is nog niet te achterhalen. Ik weet niet of er olie in de pomp heeft gezeten, of dat het systeem te heet is geweest.
Ik had btw ook een prijs van een bedrijf in enschede, deze meneer wou alles voor 275 euro incl. btw klaarmaken. Geen condensor, maar wel de overige delen. +2jaar garantie. Toch wel bijzonder vindt ik.
Nog 2 vragen
-het kan toch geen kwaad om met de defecte aircopomp te rijden? ik heb de stekker er wel afgetrokken en de airco op econ stand staan. Ik neem aan dat dit gewoon kan want volgens mij is de poelie ook gewoon gelagerd.
-bij het schoonspoelen gaan ze er waarschijnlijk een vloeistof doorpoelen. ik vraag me af of de verdamper (het gedeelte onder het dashboard) dan wel goed word gespoeld. Het zal toch de weg van de minste weerstand nemen neem ik aan. of valt dat wel mee?
groeten peter
12 jaar
Hoi Peter,
Ja, de poelie is gelagerd, het kan geen kwaad om met de defecte compressor te rijden.
De de verdamper kan alleen gespoeld worden als het expansieventiel wat gemonteerd zit op de verdamper is verwijdert, zodat de adapters van de spoel slangen aangesloten kunnen worden op de verdamper.
Zo nog maar even de oplossing voor mijn probleem.
Afgelopen donderdag is eindelijk de reparatie uitgevoerd.
De pomp is vervangen de leidingen doorgespoelt, expansieventiel vervangen droger vervangen en condensor vervangen. Alles afgevult en getest.
Totale kosten 900 euro.
mvg peter
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar