Hoi
Ik heb alweer een nieuw probleem met mijn tt , dit keer aan de versnellingsbak.
Het is een audi tt met motorcode ajq (1.8 20vt) 180pk voorwielaandrijving
Dit type motor heeft een een 2massa vliegwiel en een dzf versnellingsbak.
Het probleem:
Bij koude motor (en versnellingsbak) ratelt de versnellingsbak als een gek. Maar wanneer ik de koppeling indruk, is het geluid weg.
Bij warme motor is er niks aan de hand. Geen enkel raar geluidje. Ook niet als de auto in de vrij staat. Auto rijdt verder goed alleen schakelt hij moeilijk als het koud is.
Wat ik al geprobeerd heb:
Nieuwe versnellingsbakolie 75w90 2,3 liter (specificaties vw). Geen verschil heb zelfs het gevoel dat de bak meer rateld.
Nu dacht ik eerst dat het in de koppeling zat. Druklager of een kapot massavliegwiel.
Het zou nog steeds goed kunnen.
Ik denk nu eerder dat het in de versnellingsbak zit. Doordat de olie koud is, is de olie dik en minder vloeibaar.
Misschien dat een lager ruim of kapot is.
Nu wil ik dit probleem opgelost hebben en zou graag advies willen.
Wat is het handigst om te doen?
-olie vervangen door een minder dikke variant (bv 65w90)
-versnellingsbak toevoeging
-ander versnellingsbak
-ander koppeling?
-druklager?
Is er iemand die ook dit soort problemen heeft gehad? (en een goede oplossing weet?)
Plan is om komende week de versnellingsbak er eens onder weg te halen. Kijken wat de staat van de koppeling / druklager en het vliegwiel is.
Ik wil het probleem graag opgelost hebben en probeer dit zelf te doen.
nog 2 filmpjes :
Het geratel!! (nu de temperaturen kouder worden is het erger!)
http://youtu.be/sozv6jMHeys
Het vliegwiel
http://youtu.be/2ZkixwrlX-w
mvg peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog een paar vragen aan jullie:
Kan een semi synthetische versnellingsbak olie in de bak 'kwaad'? Ik had hier namelijk niet goed op gelet, en zag dat er ook full synthethische olie beschikbaar is. De huidige olie voldoet wel gewoon aan de vw 50.501 norm.
Het geluid is zoals gezegd alleen aanwezig bij koude versnellingsbak. Rij ik 3 km is het geluid kompleet weg!
Ik krijg het idee dat de auto niet goed ontkoppeld omdat het schakkelen nu zo moeilijk gaat bij deze koude temperaturen.
Ik maak me een beetje zorgen om het geluid ook omdat het erger wordt (tis nu ook kouder).
Iemand advies??
mvg peter
Wat je even moet proberen:
Starten en op de handrem.
Trap de koppeling een klein beetje in en probeer hem in z'n 1 te zetten, dit gaat dan nog niet maar let op het bijgeluid, als dat nu al weg is of heel veel minder dan mogelijk vliegwiel.
Zoniet dan koppeling een klein stukje verder intrappen en weer in z'n 1 duwen, dan weer luisteren.
Zorg ervoor dat je met je koppelingspedaal precies VOOR het punt zit dat je hem net niet in z'n 1 kan zetten en als je dan het geluid minder hoort worden of weg of in ieder geval beter dan idd vliegwiel stuk.
Moet zeggen dat ik die speling ook wel heel veel vind maar een speling van 1-2 cm is wel normaal.
Ricky, dit had ik geprobeerd maar geen rare dingen. Daarom denk ik ook dat het niet in het vliegwiel zit.
Ondertussen ben ik al een stukje verder:)
ik heb vanavond de versnellingsbak er achter vandaan gehaald aangezien het geluid heftiger begon te worden.
Eerste indruk: een versleten druklager.
Maar nu alles toch los heb wil ik ook even de plaat en het vliegwiel bekijken. Eventueel laat ik dit door een expert beoordelen.
Het is een dure reparatie (vind ik) ten op zichte van ander auto's
Maargoed het is niet anders.
Weet iemand de maat van de 12-kant boutjes waarmee de drukgroep gemonteerd zit? Deze bit had ik niet liggen, ik denk een 12-kant 5 maar ik weet niet hoe ik dit kan meten.
alvast bedankt voor je antwoord ricky
12 jaar
zo een ik heb alles er nu af:) vliegwiel, druklager koppelingsplaten en drukgroep.
Het druklager opengehaald en het vet erin was kompleet hard geworden. (oorzaak gerammel??) Ik denk het wel.
Toch nog een vraagje aangezien de drukgroep en koppelingplaat er nog redelijk nieuw uitzagen.
Hoe dik is een nieuwe koppelingsplaat? (de afstand tot de popnagels zeg maar)
Vliegwiel zag er nog redelijk ok uit eerlijk gezegd, de axiale speling was echt maar minimaal, alleen het verschil tussen helemaal naar links en helemaal naar rechts draaien was zo'n 6-7 tanden.
Hopelijk kan iemand mij info geven of dit het probleem is.
De goedkoopste komplete set die ik kon vinden was 770 euro (Van LUK Inhoud: 2 massa vliegwiel, druklager drukgroep en koppelingplaat, geleidebusje en vet)
Ik denk dat ik alles maar vervang dan weet ik zeker dat het goed is (en dan te hopen dat het niet in de bak zelf zit)
nog een nieuw filmpje (echt erger geworden!)
http://youtu.be/_agDih904bI
groetjes
12 jaar
mmmh blijkbaar niemand verstand van versnellingsbakken?
Jongens ik moet de auto weer rijdens hebben ik heb advies nodig!
Please help...
12 jaar
Dat geluid in laatste filmpje, was dat weg als je de koppeling een heel klein stukje intrapte? Dus iets meer dan je voet laten rusten op pedaal dus bak draaid nog steeds. Als het dan wel weg was dan denk ik druklager en anders denk ik een lager in de bak of vliegwiel.
Als je de binnendste schijf van vliegwiel beweegt dan behoor je als je tegen de aanslag komt een soort veer te voelen naar beide kanten, als hij tegen de aanslag komt en blokkeerd dan gelijk dan is vliegwiel stuk.
Geef de prise-as van de bak eens een draai, je mag geen schurend geluid horen zoals je nu waarschijnlijk wel bij druklager hoort maar dan moet je je voorstellen datzelfde schurende geluid maar dan in een klankkast zeg maar, is moeilijk te zeggen vanachter de pc.
Jouw bak heeft als het goed is ook een staartdeksel linkerkant, weet niet zeker maar daarin kunnen lagers zitten, nu je de bak er toch vanaf hebt zou je deze kunnen controleren.
Verder zou ik er een monteur naar laten kijken want nu je de bak er al af hebt liggen is het alleen nog maar moeilijker voor ons om vanachter de pc iets te zeggen.
peter,
ik heb laatst ook zo iets gehad,dacht toen ook aan het vliegwiel,maar daar lag het toen niet aan.
het bleek aan de startmotor te liggen het rondsel kwam 1 mm tekort terug,en schraapte net tegen de starterkrans bij koppeling indrukken
was het geluid weg.
bekijk dus ff je startmotor en startkrans op slijtage.
hoop dat je hier wat mee kan.
arie
12 jaar
Geluid lijkt op een los schotje in een demper...
[quote=peter139]mmmh blijkbaar niemand verstand van versnellingsbakken?
Jongens ik moet de auto weer rijdens hebben ik heb advies nodig!
Please help...[/quote]
Jij moet het defecte druklager vernieuwen (je hebt dfe bak er toch af), en je vliegwiel vergelijken met een nieuwe. Dat is het handigst voor jou.
hoi.
Na 2 dagen sleutelen heb ik mijn probleem eindelijk opgelost.
Zaterdag het vliegwiel en koppeling incl druklager vervangen.
Ik heb hiervan een klein fimpje gemaakt voor de geinteresseerden:
http://youtu.be/3qZEc3iM-Eg
Alles weer in elkaar gezet en .... nog steeds hetzelfde geluid. Echt balen.
Dus op zoek gegaan naar een ander versnellingsbak. Heel snel gevonden via mp! werd zaterdagavond gebeld en zondag gehaald.
Zondagmorgen begonnen met wederom de versnellingsbak eraf te halen en zondagmiddag de gebruikte weer monteren.
Het is nu gelukkig allemaal klaar! geen vreemde geluidjes meer :)
Conclusie het zat in de versnellingsbak. Waarschijndelijk de berucht 02j diferentieelproblemen.
mvg peter
12 jaar
Nou Peter jij hebt je pilsje wel verdiend, proost. Zondagsleutelaar.
ja druk weekend gehad idd. ook nog leuke dingen gedaan hoor! de versnellingsbak had ik al na 1 uur en 20 minuten onder de auto vandaan, ging razend snel die 2e keer.
mvg peter
12 jaar
Nee is dan een lager geweest die op de prise-as zit, niet het diff want die hoor je alleen met rijden maar mooi dat het gelukt is!
Enne, is net lego he die versnellingsbakken? haha
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar