Audi A4: Bestaat een één massa vliegwiel voor A4 TDI 81 kW?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Hoi,

Mijn koppelingsplaten zijn versleten. Daarnaast merk ik dat het interieur meer trilt dan voorheen. Ik denk dat daarom ook mijn twee massa vliegwiel in slechte staat verkeerd. Ik ben dus nu van plan om een nieuwe koppelingsset te (laten?) monteren en het vliegwiel te vervangen. Helaas is de 2mvw erg duur. Weet iemand of er een één massa vliegwiel bestaat die voor mijn A4 TDI 81 kW van 1997 (motorcode AFN) beschikbaar is? Ik weet dat VALEO voor dit type nog geen 4-delige set heeft uitgebracht. Misschien past iets van een Passat? Of, is afdraaien nog een optie?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,
Sebastian

Bas A4 TDI 81kw

Geplaatst door Bas A4 TDI 81kw (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij heeft deze motor nog ''geen'' 2-massavliegwiel maar nog een vast vliegwiel BAS


paul,

Fredo (0), 17 jaar geleden

Paul, kan je dit bevestigen?? En hoe zit het met motorcode AVG (zogoed als hetzelfde als AFN)??? Heeft die ook een vast vliegwiel?? (zou het graag even ter info weten...)

Frederik

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

AVG weet ik zeker deze heeft wel een 2-massavliegwiel..

paul,

Fredo (0), 17 jaar geleden

oké bedankt

Frederik

Bas A4 TDI 81kw (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jullie snelle reacties. Op de motorrevisie site http://www.brusmotors.nl staat vermeld "AFN/2M. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit dan toch een 2mvw (opm: een '97-er staat er niet bij). Is er niet een andere manier om hieracher te komen? Uit het plaatje van ETOS kan ik het niet afleiden. Dit lijken wel 'universele' plaatjes... tja. Daarnaast lijkt het trillen toch toe te nemen.

Stel het is een 2mvw: hoe kan ik de staat van het vliegwiel controleren? En als ik 'm dan moet vervangen, is er dan niet een 1mvw die past? G60/VR6???

Groeten,
Sebastian

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

bas..

is alleen dat trillen het probleem, een 2-massavliegwiel geeft namelijk een heel ander probleem. ik krijg hier niet het idee dat jou vliegwiel aan vervanging toe is. mocht er ondanks toch een 2-massavliegwiel in zitten is deze uit te wisselen met een vliegwiel uit een type AUDI 80.

paul,

Bas A4 TDI 81kw (0), 17 jaar geleden

Hoi Paul,
Het primaire probleem bij mij is dat ik de auto (zeker wanneer ie warm is) moeilijk in zijn 1ste versnelling krijg en nog moeilijker in zijn achteruit versnelling. De koppelingsplaten zijn naar mijn mening erg hard aan vervanging toe. Nu lees ik op het forum dat het 2mvw naar de knoppen gaat wanneer niet snel de koppelingsplaten vervangen worden. Daarnaast lees ik dat er vaak twijfels zijn dat een 2mvw een 2de koppelingsset kan overleven.

Het is misschien meer psychisch, maar het lijkt erop dat het interieur meer trilt iets beneden de 2000 toeren. Belangrijke mededeling is dat de auto inmiddels 307000 km heeft gelopen met de orginele koppeling.

Wat betreft het uitwisselen met een vliegwiel van een Audi 80: scheelt dit in de kosten? Is dit een één massavliegwiel? Is dit het vliegwiel voor Audi 80's met motorcode 1Z?

Sebastian

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

vergeet niet, al zou je er een 2 massavliegwiel in hebben, en je zou er een passend 1 massavliegwiel in zetten, de trillings nog meer zullen toenemen.
vw heeft het 2 massavliegwiel ontworpen om de trillings beter op te kunnen vangen.

jouw kwaal van slecht schakelen komt mij over als synchromesringen, niet als koppeling probleem.....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

bas...

jou probleem zit hem niet in de koppeling, eerder in de schakelbak. jou probleem hoor ik meer en is vaak iets te verlichten door eens de olie te gaan verversen met een 75w/90 GL5. probeer dit maar eens en trek dan jou conclusie.

paul,

Bas A4 TDI 81kw (0), 17 jaar geleden

Ok bedankt mannen, ik zal eens naar de bak kijken. Kan de schakelbak bijgevuld worden zonder dat deze verwijderd dient te worden? Vast wel, maar waar zit dan de vul ingang? En eeuhh, 307.000 km is ook niet uitzonderlijk met de originele koppeling?

Groeten, Bas

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ok bas omdat je het zo graag horen wil, ja das uitzonderlijk veel voor een eerste koppeling, en dan heb je mijns insziens zeeeer zeker geen 2mv want die was dan allang uitelkaar gespat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.