auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: optimale bedrijfstemperatuur?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDI 1Z

Ik ben sinds twee weken de trotse bezitter van bovengenoemde Audi.
Nu heb ik eerder een VW Passat 93 1,9 TD AAZ en een Audi 80 1,9 TDI 1Z gehad. bij deze beide vorige auto's was de bedrijfstemperatuur van de motor altijd net iets onder de 90gr.

Bij mijn nieuwe auto, de a4, valt mij op dat hij deze 89gr pas bereikt als ik er druk op zet. Dus topsnelheid ga rijden of berg op (ben er net mee terug van vakantie). file rijden zorgt er ook voor dat de 89gr bereikt wordt. Als ik er echter normaal gebruik van maak, dan schommelt temperatuur ergens tussen 70 en 80gr.

Is dat normaal? of heeft de vorige eigenaar de thermostaat er uit gehaald?

vind het vreemd dat de audi 80 met de zelfde motor (ook 1z) die ik heb gehad, wel op 89gr zit, en deze a4 op 70-80...

wie kan me hierbij verder helpen?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Hisham (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Temperatuur moet 90 graden zijn bij normaal gebruik,dus of de thermostaat is defect of de temperatuur sensor,deze gaan vrij vaak kapot bij de VAG groep.

hofman 0
badge

18 jaar

temp hoort strak op 90 graden te staan, file of geen file, belasting of niet.

Ik ga voor een defecte thermostaat, en dat komt wel vaker voor.
Wacht je tot de winter dan kom je er achter dat het ca 15 km duurt voordat hij warm wordt, gewoon even een nieuwe plaatsen dus.

audia4 0
badge

18 jaar

ik ga ook voor een defecte tempratuursensor.. thermostaten vervang ik zelden of nooit.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

bedankt voor jullie reacties.
ik zal dan maar de temperatuursensor gaan vervangen.
waar zit die temperatuursensor? ik vermoed zelf bovenaan bij de cylinderkop ergens?
wat mag zo'n sensor ongeveer kosten?
gewoon bij automaterialen halen of bij AudiDealer?

nogmaals alvast bedankt!

Hisham 0

18 jaar

please?

maar ik was nog ff aan het denken he,

maar de symptomen, wijzen denk ik eerder op een thermostaat toch?
als het de temp.sensor was, dan zou die toch altijd een te lage of te hoge waarde aangeven?

denk eerder dat de thermostaat half open of helemaal open blijft hangen, hij komt nu namelijk niet op de juiste temperatuur, alleen als ik file rijd, of veel van de motor vraag, dan haalt ie de 90graden. als ik normaal 100 a 120kmph constant rij op snelweg, dan blijft ie hangen op 70graden...

of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Hisham 0

18 jaar

Het lijkt inderdaad op de thermostaat maar de temp.sensors gaan vaak defect bij vw.
In je eerste bericht had je het ook over schommelen van de temp.meter en dit wijst meer richting sensor.

hofman 0
badge

18 jaar

oh nee, met schommelen bedoelde ik niet direct van 70 naar 80 en terug, maar eerder in een tijdsbestek van 20 of 30 mionuten van 70 naar 80, en weer na een minuut of 15 naar 70, ligt er aan hoe ik rijdt...

maar ik was vandaag al bij automaterialen langs geweest, en die sensors zijn ook niet zo duur, dus dan zal ik die ook maar meteen vervangen, dan weet ik zeker dat het daar in ieder geval niet aan ligt...

bedankt voor de reacties!

Hisham 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.