auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Bij nat/koud weer motorproblemen. Niet direct vermogen bij indr

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Beste forumgebruikers,

Ik heb sinds 3 jaar problemen aan mij Audi A4.
Telkens bij nat/koud weer krijg ik problemen met de motoraandrijving.
Zodra ik de auto start merk ik vaak al dat de auto moeite heeft te starten, maar start wel
Zodra de motor eenmaal loopt en ik wil gaan rijden zet ik de auto in zijn 1 met de koppeling uiteraard ingedrukt. Nu komt het probleem.
Wanneer ik het gaspedaal langzaam loslaat, dan moet ik zeeeeer gedoseerd gas geven en koppeling langzaam laten opkomen.
Als ik dat niet doe, dan slaat de auto meteen af. Zodra ik vervolgens naar 2 schakel precies hetzelfde probleem, enz.
Zodra ik aan het rijden ben, zeg 110km per uur, en wil gas bijgeven dan reageert de auto heel lang totdat deze vermogen krijgt en snelheid maakt.


Met dit probleem ben ik een jaar geleden (dec 2012) bij de officiële Audi dealer geweest. Zij konden het probleem niet vinden.
Ze hebben toen wat onderdelen vervangen die mogelijk het probleem veroorzaakten. De auto reed na die werkzaamheden weer prima.
Echter was ik er niet gerust op. Ik heb namelijk ervaren dat mijn auto ook gewoon weer spontaan uit zichzelf herstelt en weer prima rijdt na een motor/vermogensprobleem.

Zo heb ik namelijk hartje zomer 1 x het probleem terug gehad, nadat men mijn auto grondig gewassen had. Na een tijdje die dag gereden te hebben, verdween het probleem.

Gisteren was echter weer een natte regenachtige dag met een temperatuur van rond de 6 graden. Ik ben toen vanuit huis van Tilburg naar Eindhoven gereden.
Ik had tegen het eind van de rit het vermoeden dat ik de problemen weer ging krijgen. Dit voelde ik tijdens het rijden al aan de manier waarop de motor reageerde met vermogensregeling.
Nadat mijn auto 2 uur op een parkeerplaats heeft stilgestaan, ben ik naar huis gereden. Bij het starten van de auto en schakelen, sloeg de motor op de parkeerplaats al meteen af.
Het betreffende probleem was dus weer terug en door de dealer dus nooit opgelost.
Tijdens de rit naar huis totaal geen vermogen en hoorde ook telkens wanneer ik een beetje gas probeerde te geven de motor (althans denk dat het de motor is) een soort grrrr geluid maken, alsof deze aanloopt of slipt.
Ik heb gisteren de auto in mijn garage gezet en tijdje de motor laten draaien.
In het begin bij het geven van gas, gaf de motor dat ratelende geluid maar naar verloop van tijd niet meer.
Nog een paar keer geprobeerd dat geluid op te zoeken maar niet meer gehoord.
Deze ochtend met de auto een rondje gereden en niets aan de hand.

Wat zou het probleem van mijn auto kunnen zijn en wie zou mij daarbij kunnen helpen?
Zou het te maken kunnen hebben dat iets nat of vochtig wordt en het probleem veroorzaakt?
Overigens ben ik een jaar eerder (dus voor de afspraak bij de dealer) ook al eens bij een andere monteur geweest die geen foutcode kon uitlezen.
Later na bezoek aan de dealer weer bij een andere monteur/bedrijf geweest van ander merk auto en die las wel een foutcode uit dat te maken had met motormanagement regeling en dat 1 of andere printplaat vervangen moest worden, die het motormanagement of luchtregeling regelt.
De kosten zouden zo'n €1000,- zijn, maar gaf niet de garantie dat het probleem dat opgelost is.
Dat heb ik toen maar niet gedaan aangezien de auto daarna weer prima reed en heel de zomer prima heeft gereden.

Bij de dealer zijn overigens de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

- Interactieve punctie .70 te
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
- Luchtfilterelement vervangen
- Luchtmassameter vervangen (dat 1 jaar eerder (nov 2011) ook al plaats had gevonden)


Ik ben erg benieuwd of iemand een oplossing heeft en/of er een monteur is die mij hiermee kan helpen.

Bedankt alvast.

Mvg,

Manuel

Geplaatst door

ManuelB (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kijken of er water zich ophoopt onder de voorruit. Mogelijk is er een waterafvoer verstopt en komt motorregelunit onder water te staan.Dus stilstaand opwarmen v/d motor helpt niet.De grille waaronder ruitmechaniek verstopt zit afhalen en kijken of er water vrij afvloeit.Evt met tunslang sproeien, zodat het probleem naar voren komt.

voyager 0

11 jaar

[quote=voyager]en komt motorregelunit onder water te staan[/quote]
Dit is niet mogelijk.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

OK dan heb ik het mis. Dacht dat de die unit daar verstopt was.
toch zou ik met tuinslang aan de gang gaan, en deel voor deel goed nat maken. Dan komt het probleem naar voren op een gegeven moment. Dan is zoeken beperkter.

voyager 0

11 jaar

Hoi Voyager, Kelder en autokenners,

De accuruimte stond inderdaad onder water. Dat constateerde ik gisterenmiddag. Vanmorgen stond het er nog in (zo'n 3 cm). Ik heb vandaag de waterafvoer gaten open gemaakt en water kon weer weglopen.
Echter daarna nog steeds problemen. De auto start prima en blijft lopen. Auto staat in z'n vrij overigens. Maar zodra ik ook maar een beetje gas geef, begint de auto/motor te schudden, produceert veel rook en valt uit.
Als ik gas bijgeef dan blijft de motor vaak (dus niet altijd) wel lopen, maar zie je ook flink wat rookontwikkeling (uit de uitlaat) en hoor je de motor soort ratelend geluid maken.

Is er in 1 van de onderdelen die zich in de ruimte bevinden waar het water instond (de accuruimte) water ingekomen, waardoor deze problemen zijn ontstaan? Heeft het tijd nodig om te drogen, kan dat ermee te maken hebben?

Hoop dat er een oplossing in zicht is.

Zie wederom graag de reacties van 1 ieder tegemoet.

Mvg,

Manuel

ManuelB 0

11 jaar

Kijk toch maar eens in de behuizing van de ECU, heb het ook al meegemaakt

6-12-2014: Is nu ruim een jaar geleden dat ik de problemen had. Vandaag na een nacht van heftige regenval weer hetzelfde probleem. Zag dat de accuruimte niet onder water stond...morgen zal ik eens kijken of ik bij het motormanagement gedeelte kan komen. Bedankt allen overigens nog voor de reacties vorig jaar.

20-12-2014: Inmiddels auto laten nakijken. Motormanagement was niets mee aan de hand. Volgens de vakgarage kreeg de vacuumklep achter de rechter koplamp water. Deze is vervangen en vooralsnog lijkt het probleem te zijn opgelost.

ManuelB 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.