Nadat ik een knipperled (simmulatie allarmled) heb ingebouwd blijft de binnenverlichting branden.
Ik heb de led als volgt aangesloten:
Ik heb de + op de constante plus van de radio gezet, de - op de geschakelde plus van de radio. Als de auto op kontakt staat (en de radio aan is) zijn de geschakelde en de constande plus allebij +12v, dus is er dan geen spanningsverschil tussen bijde, en brand de led niet.
Als de auto niet op contakt staat (radio uit) is de constante plus nogsteeds +12v, en word de geschakelde plus 0v. Er is dan een verschil van 12v tussen bijde, en de led brand (knippert) dan op 12v.
Werkt allemaal prima, alleen blijft de binnenverlichting nu branden als de deuren op slot zijn. Tijdens het rijden is de binnenverlichting gewoon uit. Als ik de motor afzet gaat de binnenverlichting aan. Doe ik de deuren dicht en maak ik ze op slot, dan dooft de binnenverlichting langzaam (zoal normaal) maar hij gaat meteen weer aan.
Vrij aannemelijk is dat dit komt door de led die ik heb ingebouwd. Wat me wel opviel, is dat wanneer ik de binnenverlichting bij de achterbank uit zet, de binnenverlichting voor normaal werkt. Ook waneer ik het middelste lampje van de binnenverlichting voor eruit haal werkt de rest normaal (achter, en de 2 buitenste lampjes voorin).
Wie weet een oplossing hiervoor? Is er een andere manier om de knipperled te laten branden als de auto niet op het kontakt staat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon met een extra schakelaartje een permanente plus schakelen.
De door jou gecreerde lekstroom is genoeg om je binnenverlichting te verstoren.
Cor
Ik ga eens proberen of ik een geschakelde plus vanaf het kontakt kan vinden. Er zit een G3 installatie ingebouwd, dus er zal wellicht al een geschakelde plus vanaf het kontakt zijn afgetakt waar ik veilig een relais mee kan schakelen. Met het verbreek kontakt van dit relais kan ik dan de led schakelen.
Een beetje omslachtig, maar ik zie even geen eenvoudigere oplossing.
18 jaar
je laat nu stroom op de geschakelde + komen via de led en de constante +. Een diode geeft de stroom door.
Klopt, ik had alleen niet verwacht dat zo'n lage stroom (geloof 20mA) een probleem zou opleveren.
18 jaar
kan net genoeg zijn om een relais aan te sturen.
Ik heb de oplossing. De - pak je van de geschakelde plus vanaf het kontakt (dikke zwarte draad in de kabelboom links van het stuur), en de + pak je van een constante plus (bijvoorbeeld van de radio).
Als de auto op kontakt staat zijn bijde draden plus, is er geen spanningsverschil en brand de led niet. Staat de auto niet op kontakt, dan word de geschakelde plus 0v, en werkt als -. De led brand dan op 12v.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar