hallo mensen,,
ik zit met het volgende probleem...
ik heb een a3 uit 1998, 1.9tdi(rode i) met 223.000 op de teller,
maar..als mijn motor op tempratuur is krijg ik problemen met het schakelen,
dan gaat het niet zo soepel als het hoort,
je hoort een krakend geluid, het geluid dat de tandwielen langs elkaar heen gaan,
terwijl het koppelingspedaal volledig is ingetrapt.
vooral als ik aan kom rijden, en dan achteruit wil rijden, hoor je t beste,
verder tijdens het rijden, kraakt ie ook tijdens het schakelen,
mijn conclusie is dus al, dat hij niet volledig ontkoppelt,
koppelings systeem heb ik al ontlucht, zat geen lucht (meer) in,
maar t probleem blijft....
heeft iemand enig idee wat het nog meer kan zijn,,??????
ik zat zelf aan de cilinders te denken,dat de cuppjes versleten zijn,
maar, hoe kom ik daar achter, dat t zo is, en welke het het is??
Mvgr Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=trompske]hallo mensen,,
ik zit met het volgende probleem...
ik heb een a3 uit 1998, 1.9tdi(rode i) met 223.000 op de teller,
maar..als mijn motor op tempratuur is krijg ik problemen met het schakelen,
dan gaat het niet zo soepel als het hoort,
je hoort een krakend geluid, het geluid dat de tandwielen langs elkaar heen gaan,
terwijl het koppelingspedaal volledig is ingetrapt.
vooral als ik aan kom rijden, en dan achteruit wil rijden, hoor je t beste,
verder tijdens het rijden, kraakt ie ook tijdens het schakelen,
mijn conclusie is dus al, dat hij niet volledig ontkoppelt,
koppelings systeem heb ik al ontlucht, zat geen lucht (meer) in,
maar t probleem blijft....
heeft iemand enig idee wat het nog meer kan zijn,,??????
ik zat zelf aan de cilinders te denken,dat de cuppjes versleten zijn,
maar, hoe kom ik daar achter, dat t zo is, en welke het het is??
Mvgr Ronald[/quote]
op welke manier is hier ontlucht? ontluchten zonder werkplaatsgereedschap gaat namelijk niet.
paul,
dit heb ik via het ontluchtingsventiel, die op de bedieningscilinder zit , iemand paar keer laten pompen, vast gehouden en dan ontlucht, net zo als je dat bij de remmen doet,
en er kwam helemaal niks van lucht uit,
ik had 2 maanden geleden een lekkage bij de remmen, was er een koperring bij een remklauw gaan lekken,
en die heb vervangen, alles ontlucht,, behalve de koppeling, want daar had ik op dat moment nie aan gedacht,
toen de problemen kwamen, dacht ik eraan, en heb toen ontlucht, er kwam lucht mee, en ik heb net zo lang ontlucht tot er alleen nog maar vloeistof uitkwam, dat leek me voldoende....
dus ik was er eigenlijk van uit gegaan dat dit voldoende was... is dit t niet hoor ik het graag....
gr ronald
18 jaar
ronald
op deze manier ontluchten gaat helaas niet, althans je komt een heel eind maar 100% wordt het nooit, het beste is vacuum trekken bij de cilinder aan de bak...
paul,
paul,
bedankt, maar moeten er dan ook nog andere handelingen gebeuren??
of is het vacuum trekken als het pedaal omhoog staat??
en zou je me misschien kunnen vertellen waarom het niet 100% gaat??
alvast bedankt..
ronald
18 jaar
[quote=trompske]paul,
bedankt, maar moeten er dan ook nog andere handelingen gebeuren??
of is het vacuum trekken als het pedaal omhoog staat??
en zou je me misschien kunnen vertellen waarom het niet 100% gaat??
alvast bedankt..
ronald[/quote]
pendaal omhoog, en vacuumtrekken.. waarom het niet gaat? omdat we hiet te maken hebben met een hydraulisch druklager systeem...
paul,
paul, bedankt!!
ik ga t vacuum trekken..,,
je hoort t van me, of het probleem nu voorbij is..
ronald
18 jaar
ja het is voorbij, schakelt weer soepel,
paul bedankt
18 jaar
He LOVES it when a plan comes together.......
18 jaar
ai ai paul,,
het is stukken mijnder geworden, maar nog niet voorbij,
alle lucht is eruit, nieuwe olie zit erin, ontlucht met vacuum, tot er geen lucht belletje
meer te zien was, maar probleem blijft bij warme motor,
nog ideeen??
18 jaar
[quote=trompske]ai ai paul,,
het is stukken mijnder geworden, maar nog niet voorbij,
alle lucht is eruit, nieuwe olie zit erin, ontlucht met vacuum, tot er geen lucht belletje
meer te zien was, maar probleem blijft bij warme motor,
nog ideeen??[/quote]
dan ben ik bang dat het probleem zich voordoet in de cilinder in de schakelbak, waarschijnlijk geeft die de geest.. om daar bij te kunnen komen zal de schakelbak gedemonteerd moeten worden..
paul,
oke'
maar t gaat dus om de bediening cilinder op de bak,
moet ik nog ergens rekening mee houden, als ik de bak demonteer??
gr ronald
18 jaar
[quote=trompske]oke'
maar t gaat dus om de bediening cilinder op de bak,
moet ik nog ergens rekening mee houden, als ik de bak demonteer??
gr ronald[/quote]
wat je nog kunt doen is een volledig bakje olie vacuum er door heen trekken, probeer dat nog eens 1 keer.. mocht dat geen of onvoldoende resultaat geven laat het me even weten.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar