Audi A4-Avant: blaasfunctie airco climatronic laat het afweten bij hogere snelh

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tdi

Vorig jaar mijn airco laten afvullen en deze werkt weer perfect, maar alleen bij snelheden tot zeg maar zo'n 100 km/uur.

Ga ik sneller rijden, dan stopt ineens de blaasfunctie (blaast nog heel zachtjes door middenroosters), ook wanneer ik de climatronic op "lo" zet.

Zak ik dan weer terug in snelheid tot beneden de 100 km/uur, dan slaat de compressor aan en gaat de airco ineens weer blazen.

Ik snap er niets van, waar zou dit aan kunnen liggen? Is er een sensor stuk? Waarom wordt de airco uitgeschakeld op hogere snelheden? Telkens wanneer ik sneller ga rijden werkt de airco niet meer, zak ik terug in snelheid, slaat ie weer aan....

Wat me tevens opvalt is dat wanneer de airco dan even niet werkt, de ramen beslaan, ook bij een droge dag als vandaag.....zit er ergens iets verstopt en wordt de compressor automatisch uitgeschakeld als de druk te hoog wordt? Heb er helaas niet veel verstand van.

Wie weet raad?

willem_dokkum

Geplaatst door willem_dokkum (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

uitgelezen?

willem_dokkum (0), 14 jaar geleden

Uitgelezen en geeft aan dat de rechter temperatuur regelmotor niet goed werkt (V159 intermittent etc), maar dit gaf nooit eerder problemen bij de werking van de airco. Ik ga binnenkort het motortje vervangen en de boel in basis stand laten zetten, misschien dat dit helpt? ik snap niet dat de airco uitslaat om welke erden dan ook...

Vorig jaar voor het vullen werkte de airco ook niet goed, omdat er niet genoeg koudemiddel in zat en er dus niet genoeg druk kon worden opgebouwd.
Nu werkt de airco dus wel, totdat ik sneller ga rijden......vanmiddag half uur gereden 80-100 km/uur en de airco werkte prima.

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik had vroeger bij een audi a6 1.9 tdi (2000) ook deze 'motortje' vervangen omdat hij soms bij warm weer vastloopt.

Soms staat hij op helemaal open en soms klemt hij ergens tegenaan zo te zien.

willem_dokkum (0), 14 jaar geleden

Ga ik eerst die stelmotor eens vervangen. Snap ik niet trouwens waarom de airco functie er ineens mee stopt...

Iemand enig idee hoe je daarna e.e.a. in de basisstand zet?

Wat me ook opvalt is dat 's ochtends warmte (kachel) wel uit beide zijroosters, maar minder uit de middenroosters komt. Wanneer ik de airco inschakel komt er koele lucht uit zowel zij- als middenroosters....kan dit kloppen? Beide trouwens in AUTO stand

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Basistand kun je alleen met VAG-Com doen.

Heb je de foutcode dan niet gewist, want intermittent wil zeggen dat de foutcode af en toe voorkomt, na het wissen nogmaals na een aantal dagen terug uitlezen.

willem_dokkum (0), 14 jaar geleden

Heb de foutmelding wel gewist, maar blijft terugkomen en motortje blijft heen en weer gaan. Ook als de auto van contact is hoor je het motortje nog steeds. Motortje zal dus kaduuk zijn.

Ik heb begrepen dat je de boel in basisstand moet zetten, maar kun je me vertellen in welk kanaal ik e.e.a. moet invoeren, op -0- zetten waarschijnlijk?

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

contact opzetten, foutcodes wissen, neem 08 airco, neem basis 04

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

die kachelverhaal heeft ook mee te maken met die motorje als ik me goed herinner.

willem_dokkum (0), 13 jaar geleden

Dankzij Schaap Bron in Joure probleem opgelost, wat in eerste instantie niet lukte, omdat het chassisnummer ontbrak in een stuurapparaat.

Stelmotor vervangen, kachel in basisstelling gezet en alles werkt nu weer naar behoren.

Deze mag op slot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.