auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Bonkend/kloppend geluid icm vaag stuurgedrag

Bouwjaar: 1999

Circa twee weken geleden door Audi-dealer bij terugroepactie "controle draagarmen Audi A4" geen onvolkomenheden geconstateerd. Kort daarna openbaart zich langzaam maar zeker een kloppend/bonkend geluid. Dit geluid doet zich, ongeacht de ondergrond, zowel bij rechtuit rijden als bij sturen (links en rechts) voor. Ook bij ingetrapt rem- of koppelingspedaal blijft dit geluid aanwezig.
Bovendien wordt de rechtstabiliteit steeds minder en lijkt de auto bij het insturen van bochten vertraagd te reageren (valt met name op bij zgn chicanes).
Wiellagers lijken goed. Linkerwiel vertoont in opgekrikte (onbelaste) situatie lichte speling. Wanneer wiel gewoon op de grond staat is deze speling niet waar te nemen.
Het betreft een Audi A4 1.9 TDI 81kW 8-99 (heldere koplampen, AFN motorcode).
Extra opmerking: de homokineet links is matig (tikt bij maximale stuuruitslag -> of toch te wijten aan draagarm??) en wordt vervangen (rechts is onlangs reeds vervangen), maar aangezien bovengeschetst probleem zich ook voordoet bij rechtuit en zowel rechts als links denk ik dat dit probleem niet te wijten is aan de homokineet. Wat wel? (Stuurkogel?)

Geplaatst door

EdwinL (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tocg de draagarmen goed controleren desnoods met 2 personen ook met maximum stuur uitslag.wielen vrij en met de banden lichter er onder succes

126 0
badge

19 jaar

Edwin, ik zou teruggaan naar de dealer, indien er na een contole zo iets ontstaat is er mogelijk toch iets aan de hand. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, mogelijk iets losgehaald dan wel belast, maar misschien heb je nu dus het probleem waar de terugroep actie voor bedoeld was.
Rene

Mussotje 0
badge

19 jaar

Ben teruggeweest, terugroepactie geldt slechts voor de onderste draagarmen. Ik heb gemerkt dat de voorste bovenste draagarm lichte speling vertoont. Het is begonnen met een zacht zoemend/grommend geluid, zoals banden en wiellager ook kunnen klinken. Het geluid is inmiddels veranderd in een duidelijk waarneembare bonk. Soms is het even weg, dan is het er kortstondig, dan wat langer. Het lijkt bij bepaalde snelheden duidelijker aanwezig te zijn (vooral tussen de 75 en 80, maar ook bij ca 60 en 100 is dit goed waarneembaar). Je kunt, met goed gevoel waarneembaar, het gebonk ook voelen in voetenbak, stuur en pedalen.
Het is geen krakend geluid, zoals diversen omschrijven bij een versleten draagarm.
Zijn mijn genoemde verschijnselen toch toe te schrijven aan een draagarm? (of toch een stuurkogel of nog wat anders).

EdwinL 0
badge

19 jaar

zou haast denken dat je een defecte homokeneet hebt.. of wiellager.
snelste oplossing lijkt me om de auto op de brug te zetten, in zijn 4 te zetten en hem op snelheid van onder te bekijken en evt met een stetoscoop te beluisteren...

suc6

blijegeit 0
badge

19 jaar

is er aan de remmen gesleuteld.losse remtang oid.de kromme draag arm valt inderdaad niet onder garantie .maar zinds kort wel onder voorwaarden onder coulance vraag naar de voor waarden.succes

126 0
badge

19 jaar

Beide buitenste homokineten zijn inmiddels vervangen, de voorste linker boven draagarm en beide koppelstangen ook. Verder heb ik de remschijven vóór ontroest. De rechter had zoveel roest aan de op de rand opgebouwd dat dit tegen de binnenzijde van het remzadel aankwam. Helaas bleek dit niet de oplossing van het probleem te zijn. We hebben de auto inmiddels op de brug gehad, met de voorwielen vrij. De auto in z'n vier laten lopen, sturen naar zowel links als rechts, remmen etc. Het bonkende geluid is dan op geen enkele manier hoor- en/of voelbaar. Het doet zich dus alleen in belaste toestand voor. Zoals gezegd wordt het geluid (je kunt het ook licht voelen) heftiger bij bochten naar links. Ik vermoed de rechter binnenste homokineet. Klopt???
Aangezien het geluid niet verdwijnt met intrappen koppeling ben ik geneigd het differentieel uit te sluiten (of zou het een kegellager kunnen zijn in het differentieel)?
Een andere gedachte zou het stuurhuis kunnen zijn(?).
Graag jullie reactie.

EdwinL 0
badge

19 jaar

lijkt op kromme velg of band
zit er conti onder?

Nee, het probleem zit niet inde banden en velgen. Dat hebben we bijna als eerste gecontroleerd, evenals het wiellager, stabilisatoren, draagarmen/koppelstangen. Ik ga me binnenkort toch eens wagen aan een inspectie van de aandrijfas.

EdwinL 0
badge

19 jaar

De stofhoezen van beide binnen binnenste homokineten losgemaakt, maar daar valt niks bijzonders op aan te merken. Voldoende vet en ik kan geen speling constateren. Toch ben ik er niet geheel van overtuigd dat daarmee de rechter aandrijfas (en dus binnenste homokineet) daarmee gevrijwaard worden. Graag jullie advies.

EdwinL 0
badge

19 jaar

Als het geluid belast of onbelast qua aandrijving niet
veranderd denk ik niet aan een homokineet.
Als het een slingerachtige beweging is in het stuur, schuift de
homokineet misschien niet, op de snelweg rechtuitrijdend over
lange hobbels voel je het dan ook...........

Mischien een vreemde gedachte maar wat voor brug is de auto opgeweest, als dit een twee kolloms brug is en de vering kompleet uitgehangen heeft denk ik aan een gebroken veer of schokbreker. Ik heb vorige week ook een audi a4 gedaan met gebroken voorveer. Sluit ook een vastzittend top lager van de schokbreker niet uit. succes gr Edwin.

interet 0

19 jaar

Het geluid is heel even weg wanneer ik bijvoorbeeld gas loslaat en bv de koppeling intrap, echter binnen enkele seconden is het geluid weer gewoon terug.
Inderdaad hebben we de auto op een (soortgelijke) twee-koloms hefbrug getest. De veren zijn prima. Een defect toplager maakt volgens mij een krakend geluid en moet ook buiten de auto te horen zijn, bijvoorbeeld door aan het stuur te draaien.
Het geluid waarmee wij kampen is bonkend, frequentie neemt (ongeveer) evenredig toe met de snelheid, is ook licht voelbaar tijdens het rijden, maar het geluid is buiten de auto niet te horen.

EdwinL 0
badge

19 jaar

is het vet in de homokineten niet te hard aan de binnenste. komt bij vw vaker voor .is het geluid konstant.of zit er een verlagings set onder

126 0
badge

19 jaar

Nee, het vet is echt zacht, het loopt er uit als je hoes loshebt. Het geluid openbaart zich vanaf ca 30 a 40km/h en is meestal aanwezig, soms niet. Het geluid is wel constant in de zin van: neemt evenredig toe met de snelheid.
Voor zitten (helaas) Eibach veren onder. Auto is dus voor behoorlijk wat lager en die veren vind ik geen aanrader.
Ik heb inmiddels ook mijn licht op kunnen steken bij een Audi-specialist en hij gaf aan dat de binnenste homokineet zeer aannemelijk is in de geschetste situatie. Bovendien vond hij het niet vreemd bij een km-stand van ca 250.000. Tevens gaf hij aan dat, om de as goed te kunnen beoordelen, je de as moet demonteren, zodat je kunt kijken of de banen, waarin de kogels lopen, slijtageplekken vertonen. Dan kun je bovendien ook goed voelen of er een zwaar punt in het geheel zit. Ik heb dus een klusje in het vooruitzicht. Wel wil ik op voorhand een nieuwe/gebruikte aandrijfas klaar hebben liggen, zodat ik deze direct kan gebruien, mocht dat nodig zijn (en zo niet, dan de nieuwe weer retour kunnen doen). Weet iemand een goed(koop) adresje? Coen Donkers (cq Audiparts) heb ik persoonlijk goede ervaring mee en daar ga ik i.i.g. opvraag doen.

EdwinL 0
badge

19 jaar

wat ik suggereerde zit wel in de goede hoek.assan van spidan zijn betaalbaar. demont van de homokineet zou ik doen voor de zekerheid. het kost al genoeg.succes

126 0
badge

19 jaar

Het bevestigt idd ook mijn vermoeden, maar het definitieve antwoord moet nog blijken. De homokineet aan de wielzijde ga ik ook zeker overzetten: deze is namelijk slechts een paar weken oud (en kost al 160 euro).
Dus ff een nieuwe as regelen en een nieuwe inbus-14-dop van Gedore (mijne was niet bestand tegen 115Nm).

EdwinL 0
badge

19 jaar

Het euvel is gevonden:
Er zit speling tussen de rechter aandrijfas en de (een maand geleden vernieuwde) homokineet aan de wielzijde. De speling die de aandrijfas op de homokineet aan de bakzijde hoort te hebben zit ook op deze homokineet (ofwel de as kun je in de buitenste homokineet behoorlijk in en uit schuiven).
Dit kan worden veroorzaakt doordat men bij de montage bijvoorbeeld de afstandring vergeten is te monteren. Aangezien het probleem zich initieel nauwelijks liet aanhoren en het vervolgens steeds erger werd, lijkt het aannemelijker dat een verkeerde homokineet gemonteerd is.
Ik zal toelichten waarom ik dat logisch vind.
Op de aandrijfassen van VAG staat een sticker met het artikelnummer. Op onze rechter aandrijfas staat VAG 8D0 407 272 BJ. Ga je zoeken op www.masterbase.nl (een site voor universele onderdelen), dan kent hij dit artikelnummer niet (ondanks dat je op OEM-artikelnummer moet kunnen zoeken). Ga je vervolgens zoeken op jouw type auto (Audi A4 Avant 1.9 TDI 81kW 7-99, motorcode AFN) dan geeft de database als OEM-artikelnummer hetzelfde artikelnummer, echter niet met de eindletters BJ, maar AN. Het universele sparepartnummer komt dus overeen met AN-as, maar dus niet met BJ. Navraag bij de dealer leert dat het type Audi dat wij hebben met diverse verschillende assen zijn geleverd en niet slechts één type, zoals universele onderdelendatabases doen vermoeden. Het verraderlijke is dat je op het oog geen verschil ziet, maar ze zijn er dus wel degelijk. Hou daar als Audi-rijder rekening mee, want ik zal echt de enige niet blijven, die hiermee te maken krijgt. Ook krijg je deze problemen met universele ashoezen (had ik dus ook).

EdwinL 0
badge

19 jaar

de hele master base is maarzo zo met grijs kentekens is het helemaal een ramp van daar dat bij de jellow box er soms 4 soorten onderdelen in zit bv st kogels etc.maar gelukkig is het opgelost

126 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.