Audi A4: kloppend/bonkend geluid en zoekend stuurgedrag

Bouwjaar: 1999

Circa twee wekend geleden bij de Audi-dealer geweest ivm terugroepactie "controle draagarmen Audi A4." Dealer heeft niks vreemds geconstateerd. Vlak daarna openbaart zich langzaam maar zeker een kloppend/bonkend geluid. Dit geluid openbaart zich zowel bij rechtuit rijden als bij sturen naar links en rechts (met name bochten naar links). Dit geluid is vaak aanwezig, ongeacht de ondergrond en blijft aanwezig bij ingetrapte rem- of koppelingspedaal.
Bovendien begint de auto steeds vager te sturen: vage rechtuitstabiliteit en bij bochten (naar rechts lijkt erger)lijkt de auto vertraagd te reageren.
Wiellagers lijken goed. Linkerwiel vertoont in opgekrikte situatie lichte speling. Wanneer wiel gewoon op de grond staat is deze speling niet waar te nemen.
Het betreft een Audi A4 1.9 TDI 81kW 8-99 (heldere koplampen, AFN motorcode).
De Audi heeft veel draaiende punten: wat lijkt het meest aannemelijk?
Extra opmerking: de homokineet links is matig en wordt vervangen (rechts is onlangs reeds vervangen), maar aangezien bovengeschetst probleem zich ook voordoet bij rechtuit en zowel als links denk ik dat dit probleem niet te wijten is aan de homokineet. Stuurkogel misschien?

Edwin32

Geplaatst door Edwin32 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Lijkt erop dat de centrale bout van de as een beetje los zit, dus dat het wiellager geluid gaat maken.

Jos.

EdwinL (0) PRO, 18 jaar geleden

Probleem is nog niet opgelost, maar het lijkt een homokineet aan de bakzijde te zijn. Hoop daarover komende week meer uitsluitel te krijgen.

EdwinL (0) PRO, 18 jaar geleden

Het euvel lijkt gevonden:
Er zit speling tussen de rechter aandrijfas en de (een maand geleden vernieuwde) homokineet aan de wielzijde. De speling die de aandrijfas op de homokineet aan de bakzijde hoort te hebben zit ook op deze homokineet (ofwel de as kun je in de buitenste homokineet heen en weer schuiven).
Dit kan worden veroorzaakt doordat men bij de montage bijvoorbeeld de afstandring vergeten is te monteren. Aangezien het probleem zich initieel nauwelijks liet aanhoren en het vervolgens steeds erger werd, lijkt het aannemelijker dat een verkeerde homokineet gemonteerd is.
Ik zal toelichten waarom ik dat logisch vind.
Op de aandrijfassen van VAG staat een sticker met het artikelnummer. Op onze rechter aandrijfas staat VAG 8D0 407 272 BJ. Ga je zoeken op www.masterbase.nl (een site voor universele onderdelen), dan kent hij dit artikelnummer niet (ondanks dat je op OEM-artikelnummer moet kunnen zoeken). Ga je vervolgens zoeken op jouw type auto (Audi A4 Avant 1.9 TDI 81kW 7-99, motorcode AFN) dan geeft de database als OEM-artikelnummer hetzelfde artikelnummer maar niet met de eindletters BJ, maar AN. Het universele sparepartnummer komt daarmee dus wel overeen, maar niet met onze as. Navraag leert dat het type Audi dat wij hebben met diverse verschillende assen zijn geleverd en niet slechts één type, zoals universele onderdelenlijnen doen vermoeden. Het verraderlijke is dat je op het oog geen verschil ziet, maar ze zijn er wel degelijk. Hou daar als Audi-rijder rekening mee, want ik zal echt de enige niet blijven, die hiermee te maken krijgt. Ook krijg je deze problemen met universe ashoezen (had ik dus ook).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.