Audi A3: Brandstofonderdruk

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Beste mensen!

Mijn broertje heeft een audi A3 met een benzine 1.6 FSI motor. Ongeveer 100.000 km gelopen.

Vandaag ging het uitlaatgas storingslampje branden. Motor liep direct heel schokkering. Dus eind van de middag naar de garage. Daar kwam bij het uitlezen naar voren dat er brandstofonderdruk is.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? En wat zijn de meest logische stappen die we nu kunnen ondernemen? Komt dit vaker voor?

Ik heb gezocht op dit probleem op deze site, maar dan kom ik de 1.6FSI niet tegen.

Maandagochtend gaat hij terug naar de garage.

Bedankt!

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult

Geplaatst door dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0), 12 jaar geleden

Even ter aanvulling:

Hij liep voordat de storingslamp ging branden al een kilometer of 40 slecht. Schokkering. Nu de storingslamp brand is er geen vermogen. Dat zal het noodloopprogramma zijn. Ook via Google kom ik er niet achter waar het daadwerkelijk aan ligt. Ik lees: LMM, bobines, sensoren brandstofpomp/druk, lambda, katalysator, maar nergens echt concreet een oplossing.

Groetjes!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoe moet ik "brandstofonderdruk" interpreteren? Dat de druk te laag is?
En zo ja, welke druk? Lage (opvoer) druk of hoge (rail) druk?
Weet je de foutcode nog? Liefst het nummer.

Alle andere oorzaken kunnen best een hoop problemen geven, maar niet foutcodes op de brandstofdruk.
Dus lmm, bobine, lambda, kat, etc. vallen af voor wat betreft deze foutcode.
Dat schokkerig lopen kan uiteindelijk wel voor gevolgschade zorgen, met name de katalysator en de lambda sondes die te heet kunnen worden.
Blijft over de brandstofpompen, de brandstof drukregeling en de brandstof druksensoren.
Ik zou deze storing aan de dealer over laten.

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0), 12 jaar geleden

OK Oldford, bedankt voor je reactie. Maandag gaat de auto naar de dealer. Dan laat ik weten hoe en wat.

voyager (0), 12 jaar geleden

En gezien woordkeuze "brandstofonderdruk" zou ik naar de benzinetankdop kijken.Het komt wel eens voor dat die geen lucht meer in de tank toelaat zodat er in de benzinetank onderdruk ontstaat wat resulteert zich in slecht lopen onder andere. Benzine pomp is dan onvoldoende in staat brandstof naar de motor te pompen. Eenvoudigst is te proberen om tankdop even af te halen en dan even rijden(bv. naar de dealer). Als de dop verstopt is zou in eerste instantie motor goed moeten lopen, maar na een antal kilometers zou het euvel terugkeren met schokken als gevolg.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, woordkeuze. Waarschijnlijk niet die van VW, maar een of andere wilde vertaling naar het NL in een tester.
Of de interpretatie/weergave van de uitlezer, de eigenaar en/of zijn broer.
Zonder nummer is er niet veel van te zeggen.

voyager (0), 12 jaar geleden

Beste oldford ik ben er zeer bewust en mee eens met u dat deze interpretatie heel waarschijnlijk verkeerd is, maar dit is meest eenvoudie en goedkope manier om een mogelijke probleem uit te sluiten. Een manier die dan ook geen kwaad kan.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

voyager, ik ben het niet met je eens. Zeker als je zelf er al van overtuigd bent dat het dit niet is, is jouw advies erg gevaarlijk.
Mensen halen die dop los en gaan een stukje rijden en verdomd het 1e stukje gaat goed (door wat voor reden dan ook) en na verloop van tijd gaat de motor weer stotteren - vanwege een te hete bobine, sensor of ecu of een hele andere oorzaak. Ah, denkt men dan, het is alleen de tankdop. Niet dus en dan wordt het duur.

Het idee klopt wel, alleen de detectie methode niet. Je zult eerst vast moeten stellen of er überhaupt onderdruk in de tank komt.

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0), 12 jaar geleden

Beste heren,

Vandaag hebben ze het benzinefilter los gehaald. Die was werkelijk gitzwart. Aangezien die FSI motoren met nogal veel druk de brandstof inspuiten, zou het best mogelijk kunnen zijn dat het daar mee te maken heeft.

Nu krijgt de auto morgen een grote beurt, waarbij alles wordt nagelopen en zo nodig vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt alvast!

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0), 12 jaar geleden

Vandaag heeft de auto een grote beurt gehad. Alles netjes volgens het boekje. Daarna een goede testrit gemaakt, dat ging perfect. Nu maar hopen dat het allemaal heeft geholpen. Vriendelijk bedankt allemaal voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.