Audi A3: Distributieketting spannen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 V6

Goededag,

Mijn motormanagement lampje is begin deze week gaan branden en na het uitlezen van de auto bleek dat de nokkenaspositie sensoren allebei stuk waren en heb deze dus ook vervangen.
Nou is het volgende dat het lampje nog steeds brand maar nu aangeeft dat waarschijnlijk de ketting niet voldoende gespannen is of dat misschien de spanner kapot is of niet helemaal meer naar behoren werkt. Nou heb ik vandaag eens gekeken of ik misschien de bouten kan vinden om de spanners weer aan te spannen maar ik kan ze niet zonder iets te demonteren vinden.
Nu kan ik ook niet precies zien wat ik moet demonteren om uberhaupt bij de ketting te komen en om te zien of de spanners en de glijrailsen niet teveel zijn ingesleten, wat ik zo snel kon zien is dat misschien wel de kleppendeksel eraf gehaald moet worden om bij de ketting te komen.

Nu zou ik graag willen weten of er niet een makkelijkere manier is om bij de ketting te komen en dus de spanners en de glijrailsen te kunnen controleren en eventueel de spanners weer aan te spannen.'

De motor heeft overigens 163.000 km gelopen en het lijkt mij niet dat de ketting al zodanig is versleten dat daar een nieuwe voor moet komen maar ik kan het ook fout hebben.


Alvast Bedankt.

Jerry

Jerry1990

Geplaatst door Jerry1990 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk het wel zal niet de eerste zijn met een uitgerekte ketting of zelfs met een tand versprongen.
Je zult inderdaad wat sleutel werkzaamheden moeten verrichten om deze dingen tekunnen beoordelen .
Ketting werkt met hydraulischr spanners als ik me niet vergis.
Maar laat dit bij geen of onvoldoende kennis bij een garage beoordelen
Gr. Ferrie.

Jerry1990 (0), 12 jaar geleden

Oh okee, het maakt me niet zoveel uit dat ik moet gaan sleutelen maar heb je toevallig ook enig idee wat ik allemaal moet demonteren om er bij te komen?
Ik heb trouwens op Etka gezien dat er gewoon een bout aan de achterkant van die spanner zit zeg maar en verder kan ik niks hydraulische in de buurt vinden.
Nogmaals ik kan het ook fout hebben hoor maar dat is wat ik zie.

Ik voer dit soort reparatie's trouwens uit met een monteur die het wel al vaker bij audi's heeft gedaan maar nog niet bij dit motor type vandaar de vragen.

Gr Jerry

noknok27 (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaal werkt een kettingspanner op oliedruk. Verkeerde olie gebruikt? 5w30 zou ik adviseren. kijk of je merktekens kan vinden, om te zien of de ketting niet is uitgerekt, met als gevolg een tand versprongen.

Jerry1990 (0), 12 jaar geleden

Ohh dan zal ik morgen nog eens goed kijken.
Toevallig 2 weken geleden nieuwe olie erin gedaan en idd 5w30 van Kroonolie erin gedaan.

Kan ik die merktekens van buiten af zien of moet ik daarvoor ook al dingen demonteren?

Gr Jerry

noknok27 (0) PRO, 12 jaar geleden

De distributie kap demonteren ander merkteken kan staan op de krukaspoelie maar kan ook op het vliegwiel zitten[lastig te zien] of helemaal geen merktekens dat je een blokkerpen in het vliegwiel moet steken.

Theo Sparenburg (5), 12 jaar geleden

Komt ook wel bij Audi voor dat de kettingspanners niet goed meer werken door vervuiling. Krijgen dan niet voldoende oliedruk om de ketting te spannen. Het spoelen van de motor door een speciaal bedrijf wil nog wel eens helpen. (maar niet altijd).
Zoek maar eens op Internet naar dit soort problemen bij Audi.


vr.gr. Theo

erwinvn (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze klacht lijkt idd op kettingverlenging. Enige mogelijkheid is dan nog kettingen vervangen incl. spanners. Flinke klus.....

Jerry1990 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie's, heb na ook op internet te zoeken toch besloten om alles te vervangen maar heeft iemand enig idee welke onderdelen ik moet bestellen buiten alle spanners geleiders en kettingen om? Bijvoorbeeld een pakking ofzo?

En heeft iemand het al vaker gedaan? En eventueel nuttige tips zoals waar ik goed op moet letten of wat ik extra mee moet nemen?

Alvast bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.